Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Horní nádraží stojí 130 let a čeká na svou druhou šanci

Nový Jičín |

Horní vlakové nádraží je mimo provoz už 10 let. Koleje tu definitivně odstavily ničivé povodně. Nicméně stojí za to připomenout jeho kulaté výročí a velkolepé plány, které kdysi mohly změnit celé město.

První železniční spojení získalo město v roce 1880, díky dráze vedoucí do Suchdolu nad Odrou. Druhá kolejová trať přibyla v roce 1889, tedy před 130 lety. 

“Bylo vybudováno nádraží na jižní části města. Paradoxně dostalo jako prvotní název Severní nádraží, protože bylo spojkou připojeno do Hostašovic k severní dráze císaře Ferdinanda. Délka železniční trati do Hostašovic byla zhruba 10,1 kilometru, maximální povolená rychlost zde byla 50 kilometrů v hodině,” informoval Radek Polách, historik Muzea Novojičínska.   

Severní, nebo-li později horní nádraží, fungovalo pro osobní i nákladní dopravu. Železnici hojně využívala sousedící továrna na klobouky. Dovážela po ní uhlí pro své parní stroje a odvážela klobouky do celého světa. 

“Osudové okamžiky zažilo nádraží v roce 1946. Právě z těchto míst byly odváženy transporty odsunutých Němců směrem do Německa a město tak ztratilo velkou část svých původních obyvatel,” připomněl historik muzea.  

Málokdo ví, že kdysi existovaly plány na propojení obou železnic, horního i dolního nádraží. Přímé spojce už ale tehdy bránila hustá zástavba mezi nimi. Určité pokusy proběhly na počátku 20. století, kdy tehdejší vedení města nechalo vypracovat  plán propojení obou železničních koridorů podél dnešní ulice Bohuslava Martinů.   

“Měl vzniknout dokonce i tunel pod Skalkami a nový úsek železnice se měl na trať směrem na Hostašovice napojovat u Bludovic. Hlavní nádraží Nového Jičína mělo vzniknout u ulice Bohuslava Martinů. Bohužel přišla 1. světová válka a plány byly uschovány do archivu. Podrobně byly zdokumentovány v novojičínském tisku z počátku 20. století, který si lidé v archivu mohou prohlédnout. Jsou tam otištěny i plány a dokonce i finanční náklady, které s podivem nebyly až tak velké. Byly srovnatelné s budováním jednoho paláce v Praze, současné Strakovy akademi,e sídla vlády,” pousmál se Radek Polách.

Nádraží bylo v provozu do roku 2009, kdy město a okolí zasáhly obrovské povodně a železniční trať silně poškodily. Nový život ji před pěti lety vdechla cyklostezka Koleje. 

Samotné nádraží dnes není zrovna chloubou města, nicméně radnice se jej delší dobu snaží vykoupit od Správy železniční a dopravní cesty. Čeká na rozhodnutí vlády. Záměrem pak je prodloužit sem cyklostezku a vybodovat zde zázemí pro cyklisty.

Nahlásit chybu


Opava se připravuje na demolici povodněmi poškozeného mostu na Ratibořské ulici

15. ledna 2025 16:26 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

V Opavě běží přípravy na demolici mostu na Ratibořské ulici v Opavě-Kateřinkách. Ta by měla začít už tuto sobotu a zcela omezí jak osobní, tak městskou hromadnou dopravu na této frekventované komunikaci.

Úlovek vedení HC VÍTKOVICE: získalo trenéra Václava Varaďu

Bombastickou posilu do kabiny se podařilo získat vedení HC VÍTKOVICE RIDERA. Novým trenérem týmu se stal Václav Varaďa, který bude zároveň zastávat funkci sportovního manažera.

Nemocnice ve Frýdku-Místku má novou JIP a Stanici jednodenní péče za 52 milionů

Nemocnice ve Frýdku-Místku má za sebou další velkou rekonstrukci. Otevřela Jednotku intenzivní péče neoperačních oborů a lůžkovou Stanici jednodenní péče. Modernizace vyšla na 52 milionů korun. Zvětšil se prostor, komfort i počet lůžek.

Dobrovolní hasiči z Krásného Pole dostali novou cisternu. Ta původní už slouží 40 let

Ostrava pokračuje v obměně techniky dobrovolných jednotek hasičů na svém území. Tentokrát získalo novou cisternovou stříkačku Krásné Pole, které tak může do důchodu poslat původní 40 let starý stroj.

V Ostravě-Mariánských Horách je díky domovníkům preventistům bezpečněji

V ostravském městském obvodu Mariánské Hory a Hulváky je čím dál bezpečněji. Velkou zásluhu na tom mají domovníci preventisté, kteří působí ve vybraných lokalitách a mají tak přehled co se děje v bytových domech i mimo ně.

Proměna Floridy v Ostravě-Porubě je v polovině

Proměna prostranství u kruhového objezdu na Hlavní třídě v Ostravě-Porubě, kterému místní neřeknou jinak než Florida, je v polovině. Do léta se celý prostor promění v atraktivní místo pro trávení volného času.

Muži si objednali na dobírku elektroniku za statisíce. Pak chtěli vykrást výdejní místo

Včera 13:02 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Přímo před očima policistů se snažili dva muži v noci vykrást výdejní místo přepravní společnosti v Šenově u Ostravy. Cílem byly zásilky s elektronikou za 230 tisíc korun, které si tam dvojice objednala na dobírku. Díky obezřetnosti jedné zaměstnankyně ale na lupiče policisté čekali a chytili je přímo při činu.

Střední škola polytechnická v Havířově modernizuje své zázemí

15. ledna 2025 20:58 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal | Studuj u nás

Oprava příjezdové cesty, vybudování nabíjecích bodů pro elektromobily, oprava havarijního stavu střechy a modernizace výuky – takový je výčet investic na Střední škole polytechnické v Havířově – Šumbarku. Také proto získala tato krajská škola titul Úspěšná škola roku 2024.

Genderman 2024 je Zbyněk Pražák za projekt vložky do škol. V Ostravě funguje ve všech ZŠ

15. ledna 2025 13:36 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostrava už téměř rok úspěšně realizuje projekt, který pomáhá řešit menstruační chudobu na základních školách. Letos na něj město vyčlenilo milion korun. Náměstek primátora Zbyněk Pražák byl za tento přístup oceněn titulem Genderman roku 2024.

V centru Ostravy hořel bytový dům. Roční dítě skončilo v nemocnici

15. ledna 2025 10:26 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

V centru Ostravy museli hasiči evakuovat 11 osob z hořícího bytového domu. Oheň vznikl na chodbě, ale přesnou příčinu určí teprve další vyšetřování.

Muzeum Novojičínska reaguje na plesovou sezonu, pořádá taneční

Muzeum Novojičínska otevírá taneční kurz. Vzhledem k dané instituci se jedná o specifické lekce zaměřené na lidové tance. Zájemce naučí ty z Valašska, Kravařska a Lašska.

Koledníci potěšili a poprosili o příspěvek i pro Charitu Studénka

15. ledna 2025 16:11 | Studénka | Petra Dorazilová | Expres Studénky

V tuto chvíli už je letošní Tříkrálová sbírka u konce, ale my se ještě vypravíme za koledníky, kteří ve velkém vyšli do ulic Studénky. Hlavním koledovacím dnem tu byla sobota 11. ledna.

Mateřinka na Poštovní ulici stimuluje předškolní děti, vidí to i rodiče

15. ledna 2025 12:00 | Studénka | Petra Dorazilová | Expres Studénky

Mateřská škola Poštovní je zapojena do programu EDASTIM. Jedná se o edukačně stimulační program, který rozvíjí školní zralost dětí. Důležitá je v něm spolupráce pedagoga, dítěte i rodiče.

Nový Jičín hledá i výjimečný počin roku 2024

Nový Jičín má nová pravidla pro vyhlašování osobností města. Přibyly i některé kategorie. Poprvé tu budou hledat i podnikatel roku a výjimečný počin.

Český pohár v basketbalu pozval do Nového Jičína extraligovou Ostravu

Prvoligoví basketbalisté Nového Jičína přivítali ve čtvrtém kole Českého poháru extraligovou Novou huť Ostrava. S favoritem drželi krok tři čtvrtiny, nakonec podlehli o dvacet bodů.

První pozemek v Nové Horce má svého stavitele, město nabízí ještě šest parcel

14. ledna 2025 10:30 | Studénka | Petra Dorazilová | Expres Studénky

První stavební pozemek v Nové Horce má svého majitele. O prodeji konkrétnímu zájemci rozhodli zastupitelé. V dané lokalitě u zámku město na podzim 2023 dokončilo přípravu celkem sedmi parcel.

Horní nádraží stojí 130 let a čeká na svou druhou šanci
Vydáno 30. září 2019 15:28, Nový Jičín, Petra Dorazilová
Horní vlakové nádraží je mimo provoz už 10 let. Koleje tu definitivně odstavily ničivé povodně. Nicméně stojí za to připomenout jeho kulaté výročí a velkolepé plány, které kdysi mohly změnit celé město.

První železniční spojení získalo město v roce 1880, díky dráze vedoucí do Suchdolu nad Odrou. Druhá kolejová trať přibyla v roce 1889, tedy před 130 lety. 

“Bylo vybudováno nádraží na jižní části města. Paradoxně dostalo jako prvotní název Severní nádraží, protože bylo spojkou připojeno do Hostašovic k severní dráze císaře Ferdinanda. Délka železniční trati do Hostašovic byla zhruba 10,1 kilometru, maximální povolená rychlost zde byla 50 kilometrů v hodině,” informoval Radek Polách, historik Muzea Novojičínska.   

Severní, nebo-li později horní nádraží, fungovalo pro osobní i nákladní dopravu. Železnici hojně využívala sousedící továrna na klobouky. Dovážela po ní uhlí pro své parní stroje a odvážela klobouky do celého světa. 

“Osudové okamžiky zažilo nádraží v roce 1946. Právě z těchto míst byly odváženy transporty odsunutých Němců směrem do Německa a město tak ztratilo velkou část svých původních obyvatel,” připomněl historik muzea.  

Málokdo ví, že kdysi existovaly plány na propojení obou železnic, horního i dolního nádraží. Přímé spojce už ale tehdy bránila hustá zástavba mezi nimi. Určité pokusy proběhly na počátku 20. století, kdy tehdejší vedení města nechalo vypracovat  plán propojení obou železničních koridorů podél dnešní ulice Bohuslava Martinů.   

“Měl vzniknout dokonce i tunel pod Skalkami a nový úsek železnice se měl na trať směrem na Hostašovice napojovat u Bludovic. Hlavní nádraží Nového Jičína mělo vzniknout u ulice Bohuslava Martinů. Bohužel přišla 1. světová válka a plány byly uschovány do archivu. Podrobně byly zdokumentovány v novojičínském tisku z počátku 20. století, který si lidé v archivu mohou prohlédnout. Jsou tam otištěny i plány a dokonce i finanční náklady, které s podivem nebyly až tak velké. Byly srovnatelné s budováním jednoho paláce v Praze, současné Strakovy akademi,e sídla vlády,” pousmál se Radek Polách.

Nádraží bylo v provozu do roku 2009, kdy město a okolí zasáhly obrovské povodně a železniční trať silně poškodily. Nový život ji před pěti lety vdechla cyklostezka Koleje. 

Samotné nádraží dnes není zrovna chloubou města, nicméně radnice se jej delší dobu snaží vykoupit od Správy železniční a dopravní cesty. Čeká na rozhodnutí vlády. Záměrem pak je prodloužit sem cyklostezku a vybodovat zde zázemí pro cyklisty.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/novojicinsko/novy-jicin/11000017575/horni-nadrazi-stoji-130-let-a-ceka-na-svou-druhou-sanci