Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Zastupitelé kraje odmítli dlouhodobě financovat trať do Hostašovic

Nový Jičín |

Zřejmě definitivní ortel nad osudem povodní poničené trati mezi horním nádražím a Hostašovicemi udělali zastupitelé kraje. Minulý týden odmítli dlouhodobě garantovat objednávku osobní dopravy na lokálce. Město už nyní zvažuje podání projektu na vybudování cyklostezky.

Na konci prázdnin, roku 2005 se novjičínské středisko volného času Fokus pokusilo napravit to, co před více než 100 lety naši předkové nedomysleli - propojit obě novojičínská vlaková nádraží. Do řetězu se tehdy postavilo na 700 lidí.

Pokud by se měla podobná akce v budoucnu opakovat, muselo by přijít asi sedm tisíc lidí. Z horního nádraží je to do Hostašovic zhruba 8 kilometrů. Tak daleko je od města nejbližší funkční nádraží v jižním směru. A vypadá to, že to tak do budoucna i zůstane. Krajští zastupitelé podle očekávání odmítli dlouhodobou garanci financování provozu na trati. Tu po nich žádala Správa železniční dopravní cesty, která koleje v majetku státu spravuje.

Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana MS kraje: "Kraj skutečně nemůže dávat dlouhodobou desetiletou garanci provozu na kterékoliv trati, natož na trati, která patří mezi nejméně vytížené."

Podle dlouhodobých statistik využívalo spoje v průměru od 5 do 20 cestujících. Roční provoz na dráze stojí kraj přes 4 miliony, náhradní autobusy pouze 750 tisíc. Novojičínský starosta Ivan Týle tvrdí, že o osudu trati bylo rozhodnuto už dávno předtím, než novojičínští zastupitelé v únoru potřetí potvrdili svůj nesouhlas s její likvidací.

Ivan Týle (ODS), starosta města: "Hovoří o tom i to, že o tom, že trať bude zrušena, pan hejtman Palas mluvil na tiskové konferenci před schválením, které probíhalo asi s hodinovým zpožděním. Ale my to bereme jako fakt, přizpůsobíme se tomu a začínáme pracovat na projektu náhradním, se kterým chceme oslovit i ostatní obce na trati. S největší pravděpodobností to bude propojení buď chodníkem, který budou využívat inlinisté, cyklisté a případně turisté."

Anketa, obyvatelé města: 1. "Cyklostezka by tu byla rozhodně lepší. Pěknější a rozumnější." 2. "No je to škoda, ale prý to bude drahé. Čert ví. Peněz není na nic, tak co chcete." 3. "Já jsem tím vlakem jela možná dvakrát s dětmi, pravidelně ne. Ale nevím, jestli ta trať byla dostatečně vytížená nebo ne, takže těžko říct. Vím ale, když jsme se pohybovali kolem toho nádraží, že ne vždycky byla naplněná ta mašina."

Správa železniční dopravní cesty zatím stanovisko kraje oficiálně nemá. Až jej dostane, zahájí jednání s ministerstvem dopravy, co s tratí dál.

Pavel Halla, mluvčí SŽDC: "Rozhodně Správa železniční dopravní cesty bude tím posledním orgánem, který by navrhoval zrušení trati. To je dlouhodobý proces, ve kterém by figurovalo zejména Ministerstvo dopravy ve vztahu s drážním úřadem, který může zahájit proces o zastavení provozu a následně o zrušení trati."

Teoretická šance na obnovu dráhy tak stále existuje, značnou překážkou jsou ale náklady na obnovu, přes 80 milionů korun. Kraj slibuje, že by po případném zrušení trati pomohl městům a obcím pozemky získat. Náměstek hejtmana Novák očekává, že jednání o převodu budou trvat asi rok.

Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana MS kraje: "Je to další fáze poté, co bude vydáno rozhodnutí o vynětí železniční trati ze sítě v rámci republiky. Kraj bude postupovat koordinovaně s obcemi, které trať protíná tak, aby došlo k převodu pozemků pod dnešní poničenou tratí pro budoucí využití k turistickému ruchu."

Podle starosty Ivana Týle je možné, že trať bude v neutěšeném stavu ještě dlouhou dobu než se najdou peníze na její likvidaci. Navíc upozorňuje, že kolem pozemků v okolí horního nádraží už krouží zájemci z řad developerů se záměrem vybudování supermarketu. Naznačují to i signály, že by Tonak chtěl prodat zhruba 1,5 hektarů přilehlých parcel.

Ivan Týle (ODS), starosta města: "Tu cenu známe, ta je daná podnikatelskými záměry firmy Tonak a pohybuje se kolem 1000 korun za metr čtvreřeční. Správa železniční dopravní cesty jednoznačně řekla, že pozemky bezúplatně předávat nebude, že oni mají příkaz prodávat formou dražby. A zároveň, že si tu žádost můžeme podat, ale že je velmi málo pravděpodobné, že by to šlo bezúplatným převodem na města."

O osudu pozemků pod tratí nakonec rozhodne Ministerstvo dopravy. Nikdo ale nechce ani odhadovat, kdy by se tak mělo nakonec stát.

Nahlásit chybu


Moravskoslezský kraj bude mít nové vedení: ANO bude vládnout v koalici s SPD

Dnes 16:41 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Po jednáních o nové koalici v Moravskoslezském kraji představil budoucí hejtman Josef Bělica (ANO) finální složení krajské rady. SPD získalo dvě pozice radních, zatímco SPOLU míří do opozice. Počet radních zůstane stejný. Ustavující zastupitelstvo proběhne pravděpodobně 21. října 2024.

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji jde do opozice, s vítězným hnutím ANO se neshodla

Dnes 14:57 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji po jednáních s hnutím ANO míří do opozice. Podle lídra Radka Kani jsou podmínky, které si ANO stanovilo, v rozporu s hodnotami a programem koalice. SPOLU se stane kritickou, ale konstruktivní opozicí nové krajské vlády.

Škody na majetku Ostravy-Přívozu za 130 milionů. Jedna škola je stále bez tepla

Nefunkční topení na základní škole i omezení v domě s pečovatelskou službou. Centrální ostravský obvod řeší postupně škody, které napáchala povodeň v části Přívoz. Bojuje se hlavně s časem, aby bylo všechno uklizeno, vysušeno a opraveno, než začne zima.

Slezská bude mít velkokapacitní kulturní dům, stavět by se mohlo začít na jaře

Slezská Ostrava bude mít vlastní velkokapacitní kulturní dům a ani větší akce už se tak nebudou muset konat mimo obvod. Stavba Multifunkčního domu v Muglinově sice momentálně stojí kvůli neshodám se zhotovitelem, už na jaře by se ale mělo znovu pokračovat v práci.

Mladíci v Havířově spáchali dvě loupeže, jeden byl obviněn, druhý není trestně odpovědný

Dnes 10:42 | Havířov | Lukáš Zavadil

Kriminalisté v Havířově během pátečního odpoledne 27. září rychle dopadli dva mladíky, kteří měli na svědomí loupežné přepadení seniorky. K přepadení došlo ve chvíli, kdy žena vyrazila na nákup. Během pátrání ale muži zákona objasnili i další loupež, ke které došlo o dva dny dříve.

Studénka pokračuje v opravách starého zámku, střechu znovu pokrývá břidlice

Starý zámek ve Studénce město obnovuje postupnými kroky už několik let. Prioritou je oprava střechy. Na rekonstrukci památkově chráněného objektu se daří získávat dotace z Ministerstva kultury.

Havířov nařídil plošnou deratizaci potkanů, hlodavci řádili i v Globusu

Potkani představují pro města noční můru. Neustále s nimi bojují i v Havířově, kde musí opět přistoupit k plošné deratizaci. Hlodavci velké škody napáchali i v jednom z hypermarketu.

Zvedací lávka přes Jičínku v Žilině má nové zábradlí a neklouže

Město nechalo opravit zvedací lávku přes Jičínku v místní části Žilina. Ta byla postavena rok po ničivých povodních v roce 2009. Od loňského podzimu byl ale dřevěný mostek už v nevyhovujícím stavu.

V Opavě pokračují s odklízením následků povodně, těžká technika brzy zamíří i do zahrádkářských osad

Včera 17:59 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

Práce na odklízení následků ničivé povodně stále nekončí. Lidé stále uklízí své domovy, veškeré zničené věci mohou nechávat před domy. Hromady poté odváží těžká technika.

Vila Berušky představila svůj původní příběh

Mateřská škola Beruška otevřela svou historickou vilu na Husově ulici veřejnosti. Stalo se tak v rámci happeningové akce Zažít město jinak. Školka tak současně připomněla, že funguje 30 let.

Svatováclavská jízda zastavila také u zámku ve Studénce

Historické automobily a motocykly projely v den státního svátku Novojičínskem. Tradiční Svatováclavská jízda veteránů zastavila také u zámku ve Studénce.

Technické služby fungují pod odborem údržby majetku, na zimu jsou připraveny

Studénka připravuje založení vlastních technických služeb. Zatím fungují jako oddělení v rámci odboru údržby majetku. Rozhodli o tom zastupitelé na poslední schůzi. Město pokračuje i v nákupu nové techniky.

Senior v nazouvácích se ztratil na procházce, policie ho našla několik kilometrů od domova

Včera 10:01 | Studénka | Lukáš Zavadil

Úterní pátrání po téměř 80letém seniorovi na Novojičínsku mělo šťastný konec. Muž, který se vydal na procházku bez mobilního telefonu a v nazouvácích, byl nalezen několik kilometrů od domova díky rychlému zásahu policie a spolupráci s veřejností. Senior byl převezen do nemocnice, kde se potvrdilo, že je v dobrém zdravotním stavu.

Novojičínská vila byla domovem lékaře, 30 let je v ní mateřinka

Mateřská škola Beruška v Novém Jičíně otevřela historickou vilu, ve které sídlí 30 let, veřejnosti. Představila její příběh rodinného domu, který kdysi patřil významnému lékaři.

Týden hokeje ve Studénce motivoval i zlatým úspěchem

2. října 2024 10:30 | Studénka | Petra Dorazilová | Expres Studénky

Děti už od čtyř let mohly přijít na zimní stadion ve Studénce a v rámci Týdne hokeje si vyzkoušet tento populární sport. Na led vyrazily pod dohledem zkušených trenérů.

Zastupitelé kraje odmítli dlouhodobě financovat trať do Hostašovic
Vydáno 28. dubna 2010 0:00, Nový Jičín, Michal Polášek
Zřejmě definitivní ortel nad osudem povodní poničené trati mezi horním nádražím a Hostašovicemi udělali zastupitelé kraje. Minulý týden odmítli dlouhodobě garantovat objednávku osobní dopravy na lokálce. Město už nyní zvažuje podání projektu na vybudování cyklostezky.

Na konci prázdnin, roku 2005 se novjičínské středisko volného času Fokus pokusilo napravit to, co před více než 100 lety naši předkové nedomysleli - propojit obě novojičínská vlaková nádraží. Do řetězu se tehdy postavilo na 700 lidí.

Pokud by se měla podobná akce v budoucnu opakovat, muselo by přijít asi sedm tisíc lidí. Z horního nádraží je to do Hostašovic zhruba 8 kilometrů. Tak daleko je od města nejbližší funkční nádraží v jižním směru. A vypadá to, že to tak do budoucna i zůstane. Krajští zastupitelé podle očekávání odmítli dlouhodobou garanci financování provozu na trati. Tu po nich žádala Správa železniční dopravní cesty, která koleje v majetku státu spravuje.

Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana MS kraje: "Kraj skutečně nemůže dávat dlouhodobou desetiletou garanci provozu na kterékoliv trati, natož na trati, která patří mezi nejméně vytížené."

Podle dlouhodobých statistik využívalo spoje v průměru od 5 do 20 cestujících. Roční provoz na dráze stojí kraj přes 4 miliony, náhradní autobusy pouze 750 tisíc. Novojičínský starosta Ivan Týle tvrdí, že o osudu trati bylo rozhodnuto už dávno předtím, než novojičínští zastupitelé v únoru potřetí potvrdili svůj nesouhlas s její likvidací.

Ivan Týle (ODS), starosta města: "Hovoří o tom i to, že o tom, že trať bude zrušena, pan hejtman Palas mluvil na tiskové konferenci před schválením, které probíhalo asi s hodinovým zpožděním. Ale my to bereme jako fakt, přizpůsobíme se tomu a začínáme pracovat na projektu náhradním, se kterým chceme oslovit i ostatní obce na trati. S největší pravděpodobností to bude propojení buď chodníkem, který budou využívat inlinisté, cyklisté a případně turisté."

Anketa, obyvatelé města: 1. "Cyklostezka by tu byla rozhodně lepší. Pěknější a rozumnější." 2. "No je to škoda, ale prý to bude drahé. Čert ví. Peněz není na nic, tak co chcete." 3. "Já jsem tím vlakem jela možná dvakrát s dětmi, pravidelně ne. Ale nevím, jestli ta trať byla dostatečně vytížená nebo ne, takže těžko říct. Vím ale, když jsme se pohybovali kolem toho nádraží, že ne vždycky byla naplněná ta mašina."

Správa železniční dopravní cesty zatím stanovisko kraje oficiálně nemá. Až jej dostane, zahájí jednání s ministerstvem dopravy, co s tratí dál.

Pavel Halla, mluvčí SŽDC: "Rozhodně Správa železniční dopravní cesty bude tím posledním orgánem, který by navrhoval zrušení trati. To je dlouhodobý proces, ve kterém by figurovalo zejména Ministerstvo dopravy ve vztahu s drážním úřadem, který může zahájit proces o zastavení provozu a následně o zrušení trati."

Teoretická šance na obnovu dráhy tak stále existuje, značnou překážkou jsou ale náklady na obnovu, přes 80 milionů korun. Kraj slibuje, že by po případném zrušení trati pomohl městům a obcím pozemky získat. Náměstek hejtmana Novák očekává, že jednání o převodu budou trvat asi rok.

Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana MS kraje: "Je to další fáze poté, co bude vydáno rozhodnutí o vynětí železniční trati ze sítě v rámci republiky. Kraj bude postupovat koordinovaně s obcemi, které trať protíná tak, aby došlo k převodu pozemků pod dnešní poničenou tratí pro budoucí využití k turistickému ruchu."

Podle starosty Ivana Týle je možné, že trať bude v neutěšeném stavu ještě dlouhou dobu než se najdou peníze na její likvidaci. Navíc upozorňuje, že kolem pozemků v okolí horního nádraží už krouží zájemci z řad developerů se záměrem vybudování supermarketu. Naznačují to i signály, že by Tonak chtěl prodat zhruba 1,5 hektarů přilehlých parcel.

Ivan Týle (ODS), starosta města: "Tu cenu známe, ta je daná podnikatelskými záměry firmy Tonak a pohybuje se kolem 1000 korun za metr čtvreřeční. Správa železniční dopravní cesty jednoznačně řekla, že pozemky bezúplatně předávat nebude, že oni mají příkaz prodávat formou dražby. A zároveň, že si tu žádost můžeme podat, ale že je velmi málo pravděpodobné, že by to šlo bezúplatným převodem na města."

O osudu pozemků pod tratí nakonec rozhodne Ministerstvo dopravy. Nikdo ale nechce ani odhadovat, kdy by se tak mělo nakonec stát.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/novojicinsko/novy-jicin/3570/zastupitele-kraje-odmitli-dlouhodobe-financovat-trat-do-hostasovic