Pokojová část komplexu hotelu Praha na ulici Úzká. Právě tato stavba v městské památkové rezervaci je zářným příkladem nové vídeňské architektury přelomu 19. a 20. století. Výstava v Rytířském sále představuje velkoplošné fotografie nejkrásnějších vídeňských domů právě z této bouřlivé doby, která popřela předchozí éru Ringstrasse a historismu. Začíná se prosazovat myšlenka moderního velkoměsta, kterou zosobňuje stavitel Otto Wagner.
Jaroslav Zezulčík, autor výstavy: "Vídeňská architektura kolem roku 1900 není pouze architektura sama o sobě, ale hovoří se opět o pojmu, který se nazývá gesamtkunstwerk, tedy celkové umělecké pojetí. To je důležité, to sepětí mezi domem a ulicí, mezi domem a přírodou, urbanismus města. A to je to, co také návštěvníci uvidí na výstavě v Novém Jičíně, ale to je také to, co Nový Jičín začíná projektovat na počátku 20. století uvnitř nové zástavby, která do Nového Jičína přichází."
Nový Jičín přitom s Vídní udržoval těsné vztahy už dlouho. Vrchním starostou byl na sklonku 19. století rodák Julius Newald, v metropoli pracovali malíři Julius Berger a Eduard Veith. A naopak, vídeňský architekt Otto Thienemann je podepsán pod novojičínskou Okružní třídou. To vše je už ale mezi staviteli zapomenuto. Reprezentantem zbrusu nového čistě vídeňského stylu je například místní firma Hugo Blum. Firmy se přitom postupně mění z čistě stavebních také na projekční.
Jaroslav Zezulčík, autor výstavy: "Zřejmě takovým nejslavnějším dílem vídeňské moderny je přístavba kavárny a restaurace Heinrichshof, dnešního hotelu Praha. Je dílem moravských rodáků, bratrů Gessnerů, kteří začínali v projekčních dílnách Otto Wagnera. Ti vytvořili naprosto mimořádnou přístavbu hotelu Praha Heinrichshof v letech 1905 až 1906. Zůstaly už pouze jakési zbytky zde v samotném hotelu, jako je schodiště, vitráže. Bohužel to průčelí už ztratilo tu svou původní podobu. Ale je důležité si připomenout, že Nový Jičín čerpá také z těchto vídeňských kořenů."
Spojení Nového Jičína a Vídně přitom zůstalo i v této době. Vídeňský básník Richard Schaukal si nejen bere za ženu dceru továrníka Hückela, ale odstartuje i malířskou kariéru rodáka Antona Koliga. Zajímavé vztahy mezi Novým Jičínem a Vídní mohou lidé objevovat na výstavě pořádané ve spolupráci s Rakouským kulturním fórem až do neděle 21. listopadu.