Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Určitě dobrou zprávou je, že konečně se podařilo ten projekt posunout do této fáze, že je zahájen, že se v následujících dvou a půl letech podaří všechny tři stavby, které s tím souvisí, realizovat. A to, co je pro nás klíčové, tak ani ne podjezd jako takový, ale že se nám podaří kamionovou dopravu z větší části vymýtit z města, a to díky objízdné trase, prostě bude ta Studénka bezpečnější.”
Martin Kupka (ODS), ministr dopravy ČR: “Pro Studénku, pro bezpečnost české železnice je to zpráva určitě důležitá. Ten přejezd jenom za minulý rok zaznamenal více než dvě stě přestupků. Je tam nové záznamové zařízení, které slouží k identifikování toho, jak se řidiči chovají. Kompletní proměna čtyřkolejného přejezdu je závažný příspěvek k větší bezpečnosti. Tohle řešení současně znamená i komfortnější přístup pro všechny zdejší občany, aby se pěší i cyklisté dostávali snáze k nádraží.”
O zrušení křížení silnice a železnice se začalo mluvit v roce 2017. Léta trvaly zejména komplikované výkupy pozemků.
Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic: “Je to dáno i tím, že jsme dlouho řešili s fyzickou i právnickou osobou, jak vykoupit území. Významná událost to je, vzhledem k tomu, že se zde, bohužel, staly tragické události, jedna hodně rezonovala v roce 2015. A je zajímavé to, že když jsme tady nastavili systém sledování přestupků, tak ten atakoval hranici 220 přestupků ročně a už v tomto roce tu došlo ke 38 přestupkům. Je to zvláštní, ale je to tak.”
Realizace celého projektu přijde na zhruba 600 milionů korun. Díky soutěži se podařilo původně očekávanou cenu snížit o 30 procent.
Samotný podjezd budou tvořit tři oddělené části pro osobní auta, vozidla integrovaného záchranného systému, cyklisty a chodce. Pro nákladní auta bude vybudována nová obslužná komunikace z dálnice D1 přes Butovickou ulici k průmyslovým areálům. Letošní rok bude především o těchto silničních úpravách.
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Máme k dispozici relativně podrobný harmonogram. V letošním roce bude výstavba probíhat v Butovicích, to znamená objízdnou trasou. Na ulici Butovická v okolí zdravotního střediska bude docházet k určitým omezením, ale nebude to nějaké dlouhodobé uzavření komunikace, ale spíše kyvadlová doprava. V tuto chvíli jednám s vlastníkem společnosti AK 1324 o tom, abychom získali nějaký pozemek, abychom mohli občanům dodat ty parkovací místa, která částečně ubydou v okolí zdravotního střediska, což bereme jako klíčové.”
Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic: “Rok 2025 bude zejména o silničních úpravách a o tom objezdu pro těžkou dopravu. Ale rok 2026 bude zejména o železniční infrastruktuře, a za provozu, protože vzhledem k tomu, že je to koridorová trať, tak my nemůžeme přerušit provoz. To bude mít trošku větší vliv opět na tu silniční dopravu. Z pohledu železniční dopravy a obsluhy města Studénky a regionu to nebude mít žádný vliv.”
K dokončení celého projektu a ke zprovoznění podjezdu dojde na konci roku 2026.
.