Hned několikrát týdně vyrážejí do terénu revizoři opavského dopravního podniku, aby zkontrolovali, zda cestující za přepravu po městě řádně platí. Práce nemají moc. V Opavě totiž rozdávají pokuty jen málokdy.
Na otázku, kolik lidí nejvíce během dne revizoři pokutují, odpověděl jeden z mužů s odznakem, že čtyři.
V Opavě platí cestující za jízdenku přímo u řidiče. Musí mít nachystaný přesný obnos, protože přístroj peníze nerozměňuje.Čtečka karet je umístěna také před kabinou řidiče, takže ten může nastupující kontrolovat. Vyhnout se placení za jízdu tak není možné. Proti přepravním předpisům se lidé nejčastěji proviní tím, že si zakoupí nesprávnou jízdenku za méně peněz. Vloni se tak stalo 41x. Což je na 10 milionů přepravených cestujících ročně, minimum.
„Ten důvod je v tom, že je tady od počátku, co skončili průvočí ve vozech, je nástup předními dveřmi.“ vzpomíná Josef Kraus, z Městkého dopravního podniku Opava.
S potížemi, které by mohly s nepřizpůsobivými pasažéry nastat, počítá údajně i jízdní řád. S těmi obzvlášť problémovými pak pomáhají strážníci. Zaplatit musí každý, kdo do vozu nastoupí. Změna odbavovacícho systému hromadné dopravy se ale plánuje za dva roky. Je otázkou, zda zůstane zavedený systém nástupu cestujících předními dveřmi.
„V roce 2019 předpokládáme, že budeme obnovovat odbavovací systém, který bude splňovat nejmodernější požadavky včetně odbavení bankovní kartou.“ plánuje ředitel MDP Opava Jaromír Walaski.
Ti, kteří nedodržují přepravní podmínky opavského dopravního podniku, musí počítat s patnácti set korunovou pokutou.