Od května si mohou cestující hromadnou dopravou v Opavě koupit jízdenku s pomocí mobilní aplikace. O dva měsíce později mohli také začít používat k placení bankovní kartu. Zatím jen na 11 trolejbusových linkách.
„Lidé si na platbu kartou zvykají pomalu, ovšem měsíc od měsíce vidíme, že procento plateb kartou roste,“ říká dispečer Jiří Brňák.
Měsíčně takto v trolejbusech zaplatí kolem 2% cestujících. V budoucnu by se měl tento způsob úhrady přesunout také do autobusových linek. Stane se tak ale až po skončení pilotního programu v trolejbusech. V rámci něj jsou ve 33 vozech namontovány terminály, které zapůjčila banka.
„Bohužel stoprocentní spolehlivost tohoto systému není. Takže bude tento systém jen v trolejbusech. Do autobusů jej přesuneme až po pořízení nového odbavovacího systému,“ upřesnil ředitel MDPO Pavel Gebauer.
Nové terminály začnou dělníci montovat do vozů nejspíš příští rok v létě. Pověstné kasičky na drobné, do kterých museli cestující vhodit přesný počet mincí za jízdenku, z autobusů nadobro zmizí. Ovšem jízdenky za hotové si budou moci cestující koupit i nadále. Ale jiným způsobem, než dosud.
„Hotovost se bude s novým odbavovacím systémem rušit, hledáme nějaká nenáročná řešení. Uvažujeme o prodeji u řidiče,“ popisuje Gebauer.
Prostředky hromadné dopravy v Opavě, tedy autobusy a trolejbusy, přepraví ročně kolem 8 milionů cestujících. Nejvíce jich využívá časové jízdné, a to víc jak 60%.
Opava je spolu s Ostravou, Prahou a Ústím nad Labem městem, kde pasažéři mohou za cestu hromadnou dopravou zaplatit bankovní kartou.