Kateřina Geryková, redaktorka TV POLAR: Vánoční sortiment vyrábíte celoročně. Kolik ozdob ročně vypustíte do světa?
Jaroslav Veverka, vedoucí výroby, Slezská tvorba: „My to nepočítáme úplně přesně na kusy. Ale můžeme to určit podle použitého materiálu. Třeba tzv. věšáčků, které slouží k upevnění ozdoby, je to asi 400 000 kusů. Máme kolem 14 000 různých vzorů v nabídce. Když se nějaký dobře prodával, vracíme se k němu. Třeba i pět, deset let. Ale k tomu chtějí zákazníci, samozřejmě, zase něco nového."
Kateřina Geryková, redaktorka TV POLAR: Velký podíl má při výrobě ruční práce. Vánoční ozdoby vyrábíte 70 let. Změnila se nějak zásadně technologie?
Jaroslav Veverka, vedoucí výroby, Slezská tvorba: „Jak říkáte, je to všechno ruční práce. Takže ten um a šikovnost pracovnic, to tam během těch desetiletí zůstalo. Nemáme tady žádný stroj. První musíme ze skleněné trubičky nachystat polotovar, vyfouknout ozdobu, nastříbřit ji, namočit do různých barev. Potom je na řadě malování. U některých složitějších výrobků vezme malířka ozdobu i 20x do ruky, než je úplně hotová."
Kateřina Geryková, redaktorka TV POLAR: Které vzory jsou nejpopulárnější. A jsou některé, které se vrací?
Jaroslav Veverka, vedoucí výroby, Slezská tvorba: „Základ naší výroby tvoří skleněný koule v různých velikostech od 5 cm do 10 cm. A pak vyrábíme hodně foukané ozdoby do forem. To jsou různé figurky, jako pejsci, kočičky medvídci. Ty vzory se teď hodně vrací. Lidé vzpomínají, jaké byly ty Vánoce, když byli oni u babičky, a viděli u ní na stromečku takovéto figurky. Tak teď rádi k těmto figurkám vrací.“
Kateřina Geryková, redaktorka TV POLAR: „Zatímco dříve většina skleněných ozdob mířila do zahraničí, teď se tento trend mění. Řekněte, jaké pro to máte vysvětlení?
Jaroslav Veverka, vedoucí výroby, Slezská tvorba: „Kdysi ten zájem ze zahraničí byl hodně velký. Takže v podstatě jsme dělali celý rok pro vývoz a ještě jsme nestíhali. Jenže lidé se nás ptali: Proč si nemůžeme koupit české baňky u nás v obchodě? Uznali, že mají pravdu, proč bychom nedodávali naše výrobky i do Česka. A tak jsme začali nabízet také do obchodů zákazníkům v Čechách. Postupně jsme se je snažili vychovávat, aby si nekupovali čínské umělohmotné baňky. Vždyť máme krásné baňky. A lidé pochopili a začali se k nám vracet."
Kateřina Geryková, redaktorka TV POLAR: Mnozí lidé se obávali skleněných ozdob, protože se jim zdály příliš křehké. Je to tak?
Jaroslav Veverka, vedoucí výroby, Slezská tvorba: „Samozřejmě, ty výrobky jsou ze skla. Řeknu to takto: když vám ozdoba spadne na koberec, měla by to vydržet. Když spadne na kamennou podlahu tak to potom záleží na tom, jak spadne. Protože větší část ozdob dodáváme přes e-shop, tak se snažíme, aby baňky byly ze silnějšího skla. Ať prostě více vydrží!“