Špatné ovzduší trápí Opavany už mnoho let. Počet dnů s vysokou koncentrací měřením polétavého prachu každoročně překračuje roční limit 35 dnů. V rámci výzkumu Zdravotního ústavu v Opavě byla jedna mobilní měřící stanice umístěna také v Opavě. A výsledky překvapily: největší vliv na čistotu ozvduší má doprava, hned za ní je špatné vytápění.
Dalibor Halátek (Změna pro Opavu), náměstek primátora Opavy: „My jsme sice rámci plánu Udržitelné mobility tušili, že doprava je rozhodujícím faktorem, který v Opavě zhoršuje ovzduší, ale výsledky Zdravotního ústavu nás překvapily, že je to až přes 50%.“
Opava je totiž tranzitním městem a veškerá doprava se musí proplést přes centrum. To by mohlo částečně vyřešit v následujících letech dokončení obchvatu.
Lucie Hellebrandová, Zdravotní ústav Ostrava: "Určitě pomůže obyvatelům od prachu a sekundárního hluku ale úplně to ovzduší nevyčistí.“
Přesto však prioritou vedení radnice je vyloučit z města úplně nákladní dopravu. Půjde to ovšem až poté, co bude obchvat Opavy úplně dokončen. Zatímco východní část severního obchvatu by se mohla už letos začít stavět, navazující západní část zatím nemá žádný konkrétní termín.
Dalibor Halátek (Změna pro Opavu), náměstek primátora Opavy: „A my bychom mohli nařídit největším znečíšťovatelům, což jsou nákladní vozidla zákaz vjezdu do vnitřního města. Pak by se ten prach nejspíš rozptýlil a bylo by to snad lepší."
Ovzduší v Opavě by mohla zlepšit také připravovaná novela zákona o ovduší, která by mohla umožnit dohled na tím, zda domkaři topí ekologicky. V platnost vstoupí v příštím roce.