První vyjely v roce 1952. Trolejbusy se pak staly nedílnou součástí MHD v Ostravě. Dopravní podnik jich aktuálně provozuje 67.
"Jejich význam je opravdu velký. Je to jedna ze dvou výsostně ekologických trakcí. Podobně jako tramvaje nemají žádné emise," říká Miroslav Albrecht z Dopravního podniku Ostrava.
Na návštěvníky čekal velkorysý program. Největší zájem byl o historické jízdy nebo o prohlídky samotných vozů.
"Máme tady vystavené i první vozy, které jezdily v Ostravě. Samozřejmě tady jsou i ty nejmodernější," popisuje mluvčí DPO Karolína Rycková.
"Můžeme si prohlédnout veškerou práci řidičů i zajímavá místa tady i v tom zázemí," pochvaluje si jedna z návštěvnic. "Kultura cestování je teď na perfektní úrovni. Lidé by si toho měli vážit, protože to jsou drahé věci," spokojeně souhlasí další z návštěvníků.
Na místě čekala také spousta historických fotek a informací. Lidé si mohli vyzkoušet i nahodit biče.
"Podstata je v tom, že u trolejbusů se více používá levá noha. Samozřejmě, že si musíte hlídat biče, abyste se drželi na trati. S autobusem se všude otočím, trolejbus je prostě závislá trakce," vysvětluje dlouholetý řidič DPO Pavel Orlíček.
"Myslíme si, že trolejbusy mají i v této době svou úlohu v přepravě cestujících. Jejich handicapem je samozřejmě infrastruktura, která je nákladná," dodává Miroslav Albrecht.
Trolejbusy čeká v Ostravě ještě mnoho let. Třeba i v nové podobě parciálních trolejbusů, které jsou schopny se od trolejí odpojit a pokračovat samostatně na akumulátor.