Opět po roce vyrazili v srpnu do terénu Kohoutkoví inspektoři SmVaK, aby zjistili, nakolik jsou podniky v gastrooboru vstřícné při servírování kohoutkové vody. Certifikát obdrželo v minulých letech 250 podniků z Opavska, Novojičínska, Havířovska, Českotěšínska a Frýdecko-Místecka.
Kohoutkový inspektor SmVaK na sebe v letošním roce vzal podobu dvou studentů, kteří právě složili maturitu. V regionu aktuálně ověřují, zda restaurace, kavárny, hotely a další občerstvovací zařízení nabízejí kohoutkovou vodu z veřejné vodovodní sítě. Kromě nálepky Podáváme vodu z kohoutku dostali vstřícní provozovatelé jako ocenění sadu karaf a sklenic, do nichž mohou kvalitní pitnou vodu servírovat.
Podávání kohoutkové vody – většinou za přiměřený poplatek zohledňující pracnost a náročnost dané služby stejně jako doplňky v podobě citrónu nebo máty v karafě vody – se stalo v regionu samozřejmostí. Podniků, které tuto službu nenabízejí, je naprosté minimum. Obvyklý koncept je ten, že jedna sklenička vody je poskytována bezplatně. Voda ve džbánu nebo karafě, většinou ochucena mátou nebo citronem, bývá zpoplatněna. Litr obvykle stojí 20 až 60 korun.
Během prvních dvou výjezdů vyrazili inspektoři především na Frýdecko-Místecko a do podhůří Beskyd. Navštívili více než třicet podniků, přičemž pouze ve třech z nich si nebylo možné objednat kohoutkovou vodu – ať, zdarma či přiměřený poplatek.
Během dalších dnů vyrazí inspektoři na Opavsko a Hlučínsko, navštíví také podniky v okolí přehrad, které jsou v létě využívány k rekreaci.
SmVaK Ostrava odstartovaly projekt v létě 2015 a každý rok během léta (s výjimkou těch poznamenaných pandemií covid-19) inspektoři vyráží do terénu, aby zjistili, jak se situace v průběhu času mění. Celkem se do projektu zapojilo již více než 350 restaurací, kaváren, cukráren, občerstvovacích zařízení nebo hotelů.
„Podávání kohoutkové vody se postupně stalo v České republice a regionu, kde SmVaK Ostrava působí, běžnou praxí. Negativních reakcí a odmítnutí s odůvodněním, že si majitelé nebo provozovatelé nepřejí, aby obsluha podávala zákazníkům vodu z kohoutku, se objevuje minimum. Trend je v tomto ohledu od roku 2015, kdy jsme s projektem začali, nezpochybnitelný. Bohužel je také třeba konstatovat, že vysoká inflace v uplynulých letech, rostoucí náklady prakticky ve všech oblastech činnosti a problém sehnat dostatek kvalifikovaného personálu dopadly na gastroobyznys poměrně tvrdě. Některé podniky zavřely, jiné omezily otevírací dobu pouze na polední menu, nebo naopak na večerní zkrácené posezení pro místní obyvatele,“ říká generální ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.
Princip projektu spočívá v osobních návštěvách a rozhovorech s majiteli jednotlivých podniků. Vodárenská společnost chápe, že kohoutková voda nemusí být v podnicích poskytována bezplatně, protože s přípravou a servisem na stůl zákazníka je spojena řada úkonů a práce. Navíc voda jako nejcennější surovina má svou hodnotu. Proto není podmínkou pro ocenění to, aby dostávali návštěvníci kohoutkovou vodu zdarma.