Oba motorkáři – muž a žena – vyvázli z nehody pouze s lehkými zraněními. ArcelorMittal Ostrava právě dodala 1 600 metrů motorkářského svodidla pro první komerční instalaci v České republice.
„Šebrov je na Jižní Moravě motorkáři vyhledávanou lokalitou kvůli množství zatáček a malebné krajině. Bohužel se zde v minulosti řada z nich při nehodě vážně zranila o sloupky svodidel a jedna nehoda skončila bohužel i smrtelným zraněním. Po instalaci speciálního svodidla v jedné z nebezpečných zatáček se v tomto úseku stala jedna dopravní nehoda dvou motorkářů, kteří vyvázli s lehkými zraněními," říká Martin Zajíček, vedoucí Dopravního inspektorátu Územního odboru Policie ČR v Blansku.
Po zkušebním úseku v Šebrově byl na počátku listopadu letošního roku osazen speciálním svodidlem 1 600 metrů dlouhý úsek mezi Ústím nad Orlicí a odbočkou Andrlův Chlum v Pardubickém kraji. Jedná se tak o zatím nejdelší úsek v České republice, kde je první schválené svodidlo s ochranou proti podjetí motorkářů v ČR nainstalováno. Instalaci svodidla v Ústí nad Orlicí provádí ostravská huť ve spolupráci se Správou a údržbou silnic Pardubického kraje. Zadavatelem zakázky je Pardubický kraj a realizátorem společnost Značky Morava. Instalace svodidla na další úseky se připravuje.
„Speciální motorkářské svodidlo se nyní postupně dostává na české silnice. Je krokem ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu a naplňování Vize nula. Svodidlo, na jehož vývoji jsme pracovali od roku 2008, pomůže zmírnit či dokonce eliminovat následky nehod motocyklistů, kterými bývají vážná či smrtelná zranění,“ říká Richard Toman, vedoucí oddělení důlních výztuží a svodidel v ArcelorMittal Ostrava.
Svodidlo se spodní pásnicí v případě nehody zabrání podjetí motocyklisty, které bývá příčinou mnoha vážných zranění. Zároveň při nehodě zmírní negativní účinky nárazu člověka do sloupku nebo dalších nekrytých částí svodidel. Huť ArcelorMittal Ostrava, která je od roku 1969 jediným výrobcem svodidel v Česku, uplatnila při vývoji svodidla se značkou JSAM-M/H1 své dlouholeté zkušenosti. Ke klasickému svodidlu navrhla vhodné tvary spodních pásnic a distančních prvků. Po vývoji a výrobě motorkářského svodidla následovala úspěšná bariérová zkouška, certifikace a schválení záchytného systému Ministerstvem dopravy ČR pro použití na českých pozemních komunikacích. Z ostravské huti, kde se záchytné systémy vyrábějí už od roku 1969, pochází více než osmdesát procent svodidel na českých silnicích. Tehdejší Nová huť Klementa Gottwalda, nyní ArcelorMittal Ostrava, je již několik desetiletí jediným českým výrobcem svodidel. Nejrozšířenější svodidlo na našich silnicích, typ NH4, nese zkratku původního názvu podniku.
Od počátku výroby svodidel vyrobila ArcelorMittal Ostrava téměř 45 000 kilometrů svodidel. S rezervou by se jimi obtočila Země kolem rovníku (40 000 kilometrů). ArcelorMittal Ostrava a.s. je největší hutní podnik v České republice a patří do největší světové ocelářské a těžařské skupiny ArcelorMittal. Roční kapacita výroby je 3 miliony tun oceli. Kromě tuzemského trhu prodává společnost své výrobky do více než 40 zemí světa. ArcelorMittal Ostrava a její dceřiné společnosti mají přes 7500 zaměstnanců. Průměrný výdělek zaměstnanců v roce 2013 činil 34 352 koruny. ArcelorMittal Ostrava vyrábí železo a ocel v souladu s veškerou ekologickou legislativou. Již dnes splňuje emisní limity EU, které určuje nejlepší dostupná technika (BAT) a které vstoupí v platnost až od roku 2016. Jediným akcionářem je ArcelorMittal Holdings A. G.