Projekt připravil a zrealizoval ostravský Institut komunitního rozvoje díky finanční podpoře Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Moravskoslezském kraji. Výsledky projektu, který probíhal od listopadu 2009 do června 2011 a jehož náklady představovaly 3,2 milióny korun, zhodnotila nedávná závěrečná konference v Karviné.
Jak podotkla Dana Diváková, ředitelka ostravského Institutu komunitního rozvoje, jednalo se o dosud ojedinělý typ konference, tzv. příkladové, kdy jednotliví účastníci ve svých vystoupeních prezentovali ukázky z celého cyklu projektu Kompetence řídících pracovníků. A to od vyhledávání zdrojů, přes přípravu projektu, jeho řízení až po jeho prezentaci.
„Teorii si nastuduje každý, ale abychom se v praxi vystříhali špatných vzdělávacích návyků, tomu posloužila právě pilotní ověření zpracovaných vzdělávacích materiálů, kterým jsme se průběžně věnovali na dvoudenních školeních po celou dobu trvání našeho projektu," zdůraznila Dana Diváková. Že kromě teoretické části výuky byly jednotlivé semináře vždy zaměřeny i na praktické vyzkoušení dané problematiky, to velmi ocenili účastníci páteční konference, která byla akreditována Ministerstvem školství ČR. Zde jsou vyjádření několika z nich:
Jaroslava Folterová a Dana Kuśová, učitelky odborných předmětů na Střední škole techniky a služeb v Karviné-Novém Městě: „Vícezdrojové financování je pro zvyšování konkurenceschopnosti škol zásadní. Když se rodiče rozhodují pro určitý typ školy pro své potomky, již je nezajímá „jen" úroveň vzdělávání, ale kladou si otázku, co ta škola dá jejich dětem navíc. Protože i na naší škole hledáme další zdroje pro financování různých aktivit, nabídku od Institutu komunitního rozvoje v Ostravě jsme přijaly. Už po absolvování prvního dvoudenního semináře nám bylo jasné, že si ve svém volnu uděláme čas i na další čtyři víkendové semináře. Za celou dobu naší dlouholeté učitelské kariéry jsme totiž nepoznaly školení, které by bylo tak úzce provázáno s praxí. Semináře pod vedením Dany Divákové nás velmi oslovily. Zpočátku jsme v týmu kolektivně pracovali na tvorbě fiktivního projektu pod názvem „Jsem úspěšný na trhu práce". Byl orientován na pomoc učňům při jejich zapojení do pracovního procesu. Jednalo se o poměrně náročný úkol, ale hodně jsme se naučily. Dnes už víme, jak a kde hledat zdroje financování v České republice, ale i v zahraničí, jak tvořit samotný projekt, co všechno je důležité pro jeho řízení a následnou prezentaci na veřejnosti.
Od tohoto fiktivního projektu byl už jen krůček k realizaci skutečného. Kolegyně Yvetta Kalužová a Ludmila Badurová, které se rovněž zúčastnily dvoudenního semináře pořádaného Institutem komunitního rozvoje, již vypracovaly pro naši školu projekt na téma: Inovace ve výuce ekonomických předmětů s interaktivním využitím ICT se zaměřením na finanční gramotnost. Jedná se o vytvoření výukového materiálu, který podporuje nové metody výuky a povede ke zkvalitnění přípravy žáků pro budoucí profesi i osobní život v ekonomické oblasti. Projekt uskutečníme díky finanční dotaci ve výši 795 707 korun a jeho realizace začne l. června 2011 a bude trvat jeden rok.
Další projekt zpracovaly kolegyně Helena Lovecká a Alice Hříbalová na téma: Učíme se učit jinak. Cílem projektu, který je rovněž financován z Evropské unie částkou 1 136 208 korun, je nabídnout pedagogům kvalitní vzdělávací aktivity k naplnění potřeb jejich sebevzdělávání a ozšíření pedagogických kompetencí. I v tomto případě je období realizace od 1. 6. 2011 do 30. 6. 2012."
Gabriela Duchoňová, učitelka Základní školy Petřvald v okrese Nový Jičín: „Na škole učím dva roky. Předtím jsem pracovala v Dětském domově ve Frýdku-Místku, kde jsem určitou zkušenost s vypracováním projektů již získala. „Podařilo se mi obstarat finanční podporu z Nadace OKD na nákup sportovního vybavení pro děti a pak i z Moravskoslezského kraje na zajištění adaptačního kurzu, který jsme zrealizovali u příležitosti slučování dvou dětských domovů. Po nástupu na základní školu v Petřvaldu jsem chtěla v získávání finančních zdrojů pro nové svěřence pokračovat, ale už jsem tak úspěšná nebyla. „Shodou okolností k nám do Petřvaldu tehdy přišla informace z Institutu komunitního rozvoje z Ostravy o konání seminářů, které by mi mohly ve vyhledávání a získávání zdrojů pomoci, a tak jsem se přihlásila. Vybrala jsem si dvoudenní program věnovaný přípravě a řízení projektu. To bylo pro mne důležité. Dnes už vím, jak postupovat. A když si nebudu vědět s něčím rady, s důvěrou se mohu obrátit na odborný pracovní tým Dany Divákové."
Petra Žídková, ředitelka Základní školy kapitána Jasioka, Havířov - Prostřední Suchá: „Na seminářích jsem se hodně naučila. Byl to dvoudenní maraton práce s počítačem, během kterého jsem svůj fiktivní projekt k mé velké spokojenosti kompletně vypracovala. Od té chvíle uplynulo několik týdnů a já už v těchto dnech dokončuji pro naši základní školu vlastní projekt na zkvalitnění, modernizaci a zatraktivnění výuky přírodověných předmětů. K tomuto účelu bychom rádi využili velký školní pozemek, jehož součástí je i borový les. Na ploše o rozloze zhruba 5 000 m2 chceme vybudovat školní zahradu, v níž by hodiny přírodovědy aktivně prožívali žáci ze všech tříd naší školy. Bude-li projekt schválen, v což pevně věřím, s jeho realizací začneme v roce 2012 a skončíme koncem roku 2013."
Milena Tunkerová, učitelka soukromé ZŠ pro žáky se speciálními a vzdělávacími potřebami v Ostravě a statutární zástupce Sdružení rodičů Klokánek při škole: „Byť jsem nyní na mateřské dovolené, vybrala jsem si a zúčastnila se semináře o komunikačních dovednostech. Musím říci, že dvoudenní vzdělávací maraton předčil mé očekávání. Jednak jsem získala nové známosti a několik nových nápadů pro naši školu, ale hlavně jsem si z víkendového semináře odvezla spoustu energie pro mou další práci. Přitom nejsem žádným nováčkem. V naší škole jsem již několik projektů vypracovala. Nicméně erudovaná lektorka přesně vystihla mé slabé stránky a pomohla mi je odstranit. Pro mne i pro ostatní účastníky kurzu byly největším přínosem videonahrávky. Před kamerou jsem sehrála scénku mého jednání s donátorem. Ta přesně odhalila mé komunikační nedostatky a dnes už vím, čeho se mám při skutečném jednání se sponzorem vyvarovat."
Marcela Honková, finanční manažer pro globální granty z Krajského úřadu Moravskoslezského kraje: „Za Zprostředkující subjekt Moravskoslezského kraje se věnuji projektům Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost pro oblast 1.3, zaměřené na další vzdělávání pedagogických i nepedagogických pracovníků středních a základních škol v Moravskoslezském kraji. Na každou naši krajskou výzvu přichází stovky projektů opravdu rozdílných kvalit. Jedním z velmi zajímavých a přínosných projektů je projekt pod názvem Kompetence řídících pracovníků škol, který v těchto dnech ukončil ostravský Institut komunitního rozvoje. Výstupy závěrečné příkladové konference v Karviné ukazují, že to byl krok správným směrem. Je to jedna z cest, jak pomoci pedagogům získat z různých zdrojů financování co nejvíce finančních prostředků pro školy z našeho kraje a zvýšit tak jejich konkurenceschopnost."
(MTA)