Úzkokolejka z Třemešné do Osoblahy funguje od roku 1898. Turistické vlaky v čele s parní lokomotivou tu jezdí od roku 2004 a každoročně přilákají davy turistů nejen z Česka.
David Chovančík, výpravčí, předseda Klubu přátel Osoblažky: „Jezdí hodně lidí i z Polska, takže jsme zavedli i polskou jízdenku, takže poláci můžou platit ve zlotých. Opravdu zájem je obrovský.“
Slavnostní zahájení sezóny s pestrým programem si dokonce nenechal ujít ani turista z dalekého Irska
Michael Grimes (IR), návštěvník a fotograf: „I am Michael from Irsko and I come here every 3 weeks in summer. It is the best oferation in the Czech republic, it is super.“
Osoblažská úzkokolejka je velkou atrakcí a má hned několik nej.
David Chovančík, výpravčí, předseda Klubu přátel Osoblažky: „Máme tady nejmenší oblouk na světě českých železnic o poloměru pouhých 75 metrů, v pravidelném provozu tady jezdí nejstarší motorová lokomotiva českých drah z roku 1958, a máme tady nejsilnější parní lokomotivu v zemích V4 na úzkém rozchodu. Ta modrá lokomotiva se jmenuje Malý štokr a ta černá, která byla přivezena z Rumunska se jmenuje Rešica.“
Pavel Schreier, strojvedoucí: „Maximální rychlost našeho vlaku je 30 km/hod. a je to i maximální rychlost těch obou parních lokomotiv. Ta mašinka je velmi jednoduchá na ovládání, v podstatě tady jsou 3 rychlosti – šnek, želvička a králíček.“
Na první jízdu vlakem se vydalo okolo dvou stovek lidí a užilo si ji i vedení měst a obcí i jiných institucí z okolí Osoblažska.
Jana Koukolová Petrová (ANO 2011), starostka Krnova: „Jsem tady letos poprvé, je to nádherné a je skvělé, že i ta Osoblaha se trošičku lidem připomene.“
Libor Unverdorben (ANO 2011), místostarosta Bruntálu: „No já jsem tady poprvé v životě a zatím se mi to hrozně líbí. Je tady veselo, vláček žije, krásně se kouří z komína a zpíváme.“
Salome Sýkorová (nez.): „Vynikající zážitek, nádherné, super a myslím si, že starostové, všichni tuhle akci podpoří, protože ta úzkokolejka a tady ta mašinka musí tady zůstat a musí to tady být a Osoblažsko musí žít.“
Jan Krkoška (ANO 2011): „Líbí se mi nádraží v Třemešné velmi, protože je tady moc turistů a věřím, že si všichni užijí první parní cestu až do Osoblahy.“
Ladislav Václavec, ředitel krnovské nemocnice: „Jedu tady poprvé a myslím si, že je to hrozně fajn akce, která podpoří rozvoj regionu.“
Ludvík Semerák, ředitel o.p.s. Slezské zemské dráhy: „Jízda běžného vlaku trvá asi 40 minut, náš vlak jede něco přes hodinu, protože ve Slezských Rudolticích má asi osmi minutovou zastávku aby naši návštěvníci a naši cestující mohli navštívit pivní vagón. Součástí soupravy je taky speciální vagón pro přepravu kol.“
Antonín Rous (nez.), starosta Osoblahy: „Tak za prvé je to atrakce nejen pro osoblažské a je to jeden ze způsobů způsob jak dostat z celé republiky lidi ať se podívají na Osoblažsko.“
Michal Blaško, Rada pro cestovní ruch Euroregionu Praděd: „Dohromady Jeseníky navštíví ročně přes 400 tisíc lidí, což před několika lety bylo zhruba o 100 tisíc méně.“
Anketa, návštěvníci akce: „Pěkná jízda, jsem z Glubčic a moc se nám líbí, škoda, že u nás něco takového nemáme.“
„Skvělé, nemá to chybu, všechno, příroda, pára, vagóny.“
„Je to krásné, užíváme si.“
Osoblažská úzkokolejka patří mezi technické atraktivity. Moravskoslezského kraje, které spojuje projekt s názvem technotrasa. A pokud se zapojíte do Fajného leta na technotrase, můžete vyhrát i zajímavé ceny.