Na 5. Základní škole ve Frýdku-Místku usedlo do lavic v pondělí ráno zhruba 200 žáků. Do školy přišli kvůli povinnosti se testovat už před půl osmou ráno.
Anketa: 1.) "Testy probíhaly dobře, zvládla jsem to a jsem negativní." 2.) "Já jsem se dneska testovala před školou a jsem negativní." 3.) "Otestoval jsem se sám a jsem negativní." – A co říkáš na to, že ses mohl zase vrátit do školy? – "Že dobré." 4.) "Je to lepší."
Otestovat 18 dětí tady ve II.B trvalo zhruba 30 minut.
Marcela Veselková, třídní učitelka II.B; 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Protože jsou to malé děti, jsou to druháčci, tak jsme to udělali po skupinkách, po řadách, všechno jsme si vysvětlili, ukázali a celé nám to trvalo zhruba tu půlhodinku. Myslím si, že napoprvé byly děti šikovné. Samotnou mě to překvapilo."
Martin Macháč, ředitel 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Děti máme rozdělené do několika skupin, vcházejí jinými vchody, aby se nepotkávaly s tím, že třídní učitelka si je odvede do třídy, kde je otestuje. Rodiče, kteří nesouhlasí s testováním pomocí testů, které provádějí zaměstnanci, tak si mohou přinést své testy a otestovat si děti. Ale byla jenom jedna maminka, která tohle žádala. Jinak nebyl žádný problém."
Do škol v České republice přišly dva druhy testů, oba jsou neinvazivní a liší se ve stylu zpracování odebraného vzorku. V obou případech platí, že školáci si setřou sliznici přiloženou vatovou tyčinkou v obou nosních dírkách.
Martin Macháč, ředitel 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Testy jsou trošku horší, ta manipulace s nimi, čekali jsme, že dostaneme testy, které jsme používali pro děti IZS, ty lepu testy, které jsou takové jednodušší, nicméně dostali jsme bohužel ty trošku složitější, ale jinak si myslím, že jsou stejné."
Děti se budou testovat dvakrát týdně, vždy v pondělí a ve čtvrtek. Zároveň byl v rámci návratu do škol zaveden systém rotace tříd, kdy jeden týden bude polovina dětí z prvního stupně ve škole a druhý doma na distanční online výuce. Všeobecně jsou alespoň za částečné zahájení výuky všichni rádi.
Marcela Veselková, třídní učitelka II.B; 5. ZŠ Frýdek-Místek: "To si myslím, že je dobré, protože ta online výuka pro ty malé děti není zrovna ideální, takže jsme rádi, že se setkáme alespoň tak."
Martin Macháč, ředitel 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Je polovina dětí, ať nám to vyjde i vzhledem k družině, takže máme momentálně 9 tříd, během příštího týdne přijde dalších 8 tříd. Druhý stupeň momentálně nechodí, máme ale spuštěn takový projekt, kdy chodí děti, které jsou ohroženy neúspěchem a těm umožňujeme připojení do online výuky."
V podobném duchu za režimu testování se mohly otevřít také mateřské školky.
Martin Macháč, ředitel 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Školka funguje pro předškoláky a zaměstnance IZS a je de se ve stejném stylu, jako tady u prvního stupně."
Všeobecně dál platí také pravidlo časté dezinfekce a u dětí na prvním stupni nošení alespoň chirurgických roušek.