Hodina přírodopisu ve čtvrté třídě na 5. Základní škole ve Frýdku-Místku je v plném proudu. Děti se aktivně hlásí a dávají bedlivý pozor. Svůj podíl na tom má nejen jejich bystrost, ale také rozvolnění, kdy mohly společně s vyučujícími odložit roušky.
Anketa Děti: 1.) "Je to fajn, protože předtím jsme nemohly moc dýchat a teďka mi je lépe." 2.) "Je to dobře, že konečně jsme si tohle mohli sundat, protože to bylo vážně hrozně vyčerpávající." 3.) "Se mi lépe dýchá a jak jsem přišel domů, tak jsem byl více ospalejší, než bez těch roušek." 4.) "Nemohly jsme chodit do tělocviku, protože jsme musely nosit roušky."
Za odložení roušek bojovaly školy i někteří vládní činitelé dlouhodobě. Jedenácti krajům v Česku to bylo nakonec, díky nízkému počtu nově nakažených, umožněno.
Jana Ondračková, třídní učitelka IV.D; 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Se o tom mluvilo už delší dobu, jenom se čekalo, kdy to začne. Pro nás určitě dobře, protože se nám lépe dýchá, lépe se nám mluví, je nám lépe rozumět. Určitě si myslím, že je to fajn. Zvláště pro ty děti, protože byly unavené, ospalé, špatně se jim soustředilo."
Irena Marková, třídní učitelka I.C; 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Bylo to příjemné, i když někteří už jsou tak naučení, že je tedy pořád měli. Už jsme tak naučení, že na té chodbě do těch prostor je nosíme, ale pro některé to bylo dneska tu roušku těžké sundat. Musela jsem to zdůrazňovat, už nemusíš, už nemusíš."
Na některých školách se snažili dětem v horkých letních usnadnit průběh dne tím, že tráví co nejvíce času venku. Na 5. Základní škole využívají s dětmi dokonce dlouhodobě možnost se chodit ven i učit.
Irena Marková, třídní učitelka I.C; 5. ZŠ Frýdek-Místek: "Učíme se číst nové učivo, souhlásky bě, pě, vě, zvolila jsem, že půjdeme na dvůr, protože je to příjemnější a chtěla jsem i zkusit, jestli se ti žáci dokáží tady lépe soustředit a myslím si, že nám to jde. Dokonce si myslím, že tady čtou hlasitěji než ve třídě."
Ve společných prostorách, jako jsou šatny a chodby povinnost nosit roušky stále platí.