Autobusová zastávka Riviéra ve Frýdku-Místku. Jedno z dvaceti míst ve městě, kde se instaluje nová, takzvaná e-paper, zastávka.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Jedná se o takzvanou chytrou technologii, kdy pomocí solárního panelu dobíjíme baterii. A ta baterie pohání malý e-paper panel, který zobrazuje aktuální informace o nejbližších odjezdech autobusů. Pointa je, že ty informace jsou online. To znamená, ten panel si každou minutu stahuje informace o všech autobusech v okolí a zobrazuje jejich aktuální dojezd na tu zastávku. To znamená, cestující nemusí vyhledávat nic v papírovém jízdním řádu a vidí v reálu, ty své nejbližší odjezdy."
Panel je podsvícený pro noční režim a zrakově postiženým dokáže informace říct nahlas.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Všechny ty panely jsou napojeny na centrální dispečink. Čili ty informace tam jsou skutečně online a pravdivé. To znamená, když je ve městě nějaká dopravní nehoda nebo zácpa, tak ten autobus se skutečně aktualizuje podle toho, jaký je jeho přímý dojezd."
Na devíti důležitých dopravních uzlech ve městě pak byly instalovány velké LED panely, které jsou napájeny z veřejného osvětlení.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "To znamená, ony se v noci dobíjejí, kdy mají své baterie. A ty baterie pak pohání přes den velký LED panel. Na tom LED panelu je podobná technologie. Jsou tam nejbližší odjezdy autobusů. Ale jsou to velké panely, tak aby tam byla dohledová vzdálenost cestujících z větší vzdálenosti. Protože jsou to většinou místa, kde těch zastávek je více. Zároveň ty informace jsou napojeny na centrální dispečink, kde krajský koordinátor může formou mimořádné zprávy v červeném řádku cestující informovat o nějakých mimořádných událostech. Typicky, když jsou někde nějaké výluky nebo nějaká linka má změnu trasu z důvodů nějakých mimořádných situací, tak tyto informace cestující vidí online v čase. I ten LED panel je napojený na centrální dispečink. Takže si stahuje všechny informace o těch nejbližších dojezdech reálných autobusů."
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Město spolu s provozovatelem městské hromadné dopravy má za cíl, aby ta služba byla poskytována kvalitně, opravdu na úrovni 21. století. A my postupně zavádíme společně po e-paperových označnících zastávek, i tyto velké cedule na hlavních dopravních uzlech. Jako například tady u Polikliniky. Protože ta doprava je tady opravdu hustá. A cestující se musí orientovat. A tady bych doplnil jen to, že ta zastávka je tady tak nešťastně blízko vchodu do Polikliniky. A plánujeme i to, že ji posuneme dál, aby tady nedocházelo ke kolizi lidí, kteří jdou na Polikliniku a čekají na zastávce. Ale obecně platí, že chceme dále zvyšovat tu kvalitu. V létě nastoupí flotila dvanácti nových elektrobusů a chceme opravdu, aby ta doprava, i když ji dotujeme a rádi ji zachováme pro občany města za tu jednu korunu, tak aby měla opravdu úroveň 21. století."
Projekt se připravoval dva roky a nebylo ho zatím technicky možné instalovat na všechny zastávky.
Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Naše myšlenka před dvěma lety byla taková, že bychom se napojili klasicky na nějakou infrastrukturu, která je v podzemí. Nicméně inženýrské sítě, které jsou v centru města, tak to město je tak zahlceno sítěmi, že ochranné pásmo nám nedovolí se napojit, kde bychom potřebovali. Kdyby infrastruktura dovolila, určitě bychom těch zastávek udělali do budoucna více. Pokud bude docházet třeba k nějakým rekonstrukcím ulic a podobně, tak se budeme snažit spolupracovat s městem na tom, abychom právě mohli modernizovat i jiné zastávky o tyto technologie."
Pořízení panelů, stavební práce a jejich instalace vyšla ve Frýdku-Místku na 7,5 milionu korun. 85 procent nákladů ale pokryla evropská dotace. Dále dopravce získal také dotace na 17 malých a 9 velkých panelů v Havířově. A 7 malých panelů je také v Orlové.