Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník závodů bezmotorových kluzáků

Frýdlant nad Ostravicí |  | Frýdlantský miniexpres

Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

Většina větroňů se do vzduchu dostává za vlečným letadlem. Některé mohou startovat i samy za pomocí svého malého motoru. Při soutěži však už musí piloti spoléhat jen na své znalosti, aby využili stoupavé vzdušné proudy.

Jan Mrozek, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, ředitel soutěže: “V letošním ročníku máme 16 závodníků v třídě klub a 7 závodníků z třídě kombi. Sjíždějí se k nám závodníci, dá se říci, z celé republiky. Takže tady máme závodníky z Broumova či Jaroměře. Princip soutěže je takový, že se vytyčí trať, kterou závodníci mají za úkol uletět. Vytyčuje se většinou podle aktuálního počasí a podle předpovědi, kterou na trati čekáme. Ty tratě se pohybují mezi 100 kilometrů, až řekněme poměrně rekordem z loňského roku, kdy se letěla trať o délce 600 kilometrů.”
Radim Hahn, soutěžící pilot: “Já jsem v podstatě odsud místní. Lítám tady z Frýdlantu. Dneska nás čeká soutěžní úloha o délce zhruba 300 kilometrů v Kombi třídě. To jsou kluzáky, které mají větší rozpětí.”
Libor Holub, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, pilot: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů"

Málokdo ví, že kluzáky mají v křídlech nádrže na vodu. Tu používají jako zátěž k dosažení vyšší rychlosti a podle typu jí mohou mít téměř 300 litrů.

Lumír Motyka, soutěžící pilot: “Když má větší hmotnost, může při stejné klouzavosti letět vyšší rychlostí. To znamená, že zaletí tu trať rychleji, než kdyby bylo lehké.”

Lumír Motyka prokázal své letité letecké zkušenosti a ve své třídě kombi zvítězil.

Nahlásit chybu


K tématu

Piloti kluzáků několik dnů soutěžili v přeletu vytyčených tratí

7. července 2024 12:27 | Celý MS kraj | Libor Běčák | Regionální zprávy POLAR

Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

Ostravské letiště čekají podle ministra financí investice ve výši až osmi miliard korun

25. ledna 2024 17:45 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Ostravskému letišti se v posledních letech docela daří. Loni odbavilo 342 932 cestujících. Letos začne létat do nových destinací. A podle ministra financí ho v příštích letech čekají velké investice ve výši až osmi miliard korun.

Z ostravského letiště letos můžete na dovolenou do 29 destinací

14. února 2024 16:26 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Ostravské letiště zahájilo sezónu charterových letů. Dostupných bude celkem 29 destinací ve 12 zemích. Nově je možné letět například do italské Lamezie, na Fuerteventuru, do Albánie, Černé Hory, španělské Malagy, a dalších šesti destinací.


Bezpečnostní stojany používají cyklisté špatně, kolo se dá lehce odcizit

Kamerový systém v Karviné vytrasoval cestu zloděje kola. Pachatel byl dopaden a jeho činem se zabývají policisté. Podle strážníků by ale k podobným krádežím nemuselo vůbec docházet, pokud by cyklisté využívali bezpečnostní stojany ve městě správným způsobem.

Změna ve třídění odpadu ve Studénce nastane na jaře

22. listopadu 2024 13:48 | Studénka | Petra Dorazilová | Expres Studénky

Třídění odpadu ve Studénce bude snadnější. Domácnosti z rodinných domů dostanou v příštím roce zdarma vlastní popelnice na plast a papír - začne tu fungovat systém door to door.

Tragický incident na tramvajové zastávce v Ostravě, zemřel 32letý muž

22. listopadu 2024 21:49 | Ostrava-město | Lukáš Zavadil

Ostravští kriminalisté se zabývají okolnostmi tragického incidentu, ke kterému došlo dnes krátce před 18. hodinou na ulici Horní v Ostravě. Podle předběžných informací se 32letý muž pokoušel dostat do přijíždějící tramvaje, přitom však upadl pod její kola.

Americký developer představil novinářům projekt průmyslové zóny v Karviné

Včera 12:13 | Karviná | Tomáš Tikal | Karvinský expres

Americká developerská společnost spolu se zástupci MS kraje představila podobu plánované průmyslové zóny v Karviné. Moderní průmyslová zóna o velikosti 330 tisíc metrů čtverečních by měla po dokončení přinést Karvinsku 4500 nových pracovních míst.

Obce ovlivněné těžbou získaly od Nadace OKD 20 milionů korun

Společnost OKD poskytla už podruhé své nadaci mimořádný finanční dar ze svého zisku. I tentokrát si peníze rozdělí sedm měst a obcí na Karvinsku, které jsou ovlivněny těžbou. Patří mezi ně opět i Karviná.

Speciální systém COBRA pomohl uhasit požár střechy v Rychvaldu

22. listopadu 2024 16:42 | Rychvald | Lukáš Zavadil

Požár střechy rodinného domu v Rychvaldu na Karvinsku způsobil škodu za 800 tisíc korun. K zásahu vyjíždělo pět jednotek hasičů, kteří díky rychlému zásahu uchránili majetek v hodnotě 2 milionů korun. Při hašení byl využit unikátní systém COBRA, který hasičům umožnil efektivní zásah přímo v ohnisku požáru.

Moravskoslezský kraj přikryla sněhová peřina. Po víkendu ale sníh zase roztaje

Moravskoslezský kraj přes noc přikryla sněhová peřina. Ráno si tak možná někteří lidé zanadávali, že musí odhrabávat auto, ale děti byly jistě nadšené. Silničáři hlavní tahy zprůjezdnili ještě v průběhu noci. Podle meteorologů by měl po víkendu sníh zase roztát.

O školení v první pomoci byl v havířovské nemocnici velký zájem

22. listopadu 2024 16:03 | Havířov | Bára Kelnerová | Havířovský expres

Havířovská nemocnice uspořádala školení první pomoci, na kterém si účastníci osvojili postupy resuscitace a ošetření úrazů. Pod vedením odborníků si vyzkoušeli, jak správně stlačovat hrudník, kdy zahájit umělé dýchání a jak poskytnout pomoc dětem i dospělým.

Tragický požár v Ostravě: policisté evakuovali 16 lidí, hasiči našli v bytě mrtvého muže

22. listopadu 2024 9:18 | Ostrava-Jih | Lukáš Zavadil

Dramatické chvíle zažili obyvatelé domu na ulici Smirnovova v Ostravě-Zábřehu. Noční požár bytu si tam vyžádal evakuaci šestnácti lidí, včetně malého dítěte. Zasažený byt hasiči prohledali a nalezli zde muže bez známek života.

Úzká a frekventovaná silnice na Mezidolí v Havířově se dočká chodníku

22. listopadu 2024 10:38 | Havířov | Bára Kelnerová | Havířovský expres

Radnice v Havířově zahájila výstavbu dlouho očekávaného chodníku na ulici Mezidolí. Stavba zahrnuje i osvětlení, odvodnění i přeložky nízkého napětí a má být dokončena v srpnu příštího roku. Vše ale bude záležet na počasí.

Další úspěšnou Akademii podnikatelů ve Frýdlantě uzavřeli křtem diáře

V Kulturním centru ve Frýdlantě nad Ostravicí se konalo závěrečné setkání účastníků letošního běhu Akademie podnikatelů. Vyvrcholením bylo představení kalendáře a křest podnikatelského diáře.

Udělejte radost osamělým lidem Dárky pro druhé. Vybírá je ADRA Frýdek-Místek

21. listopadu 2024 15:36 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček | Frýdeckomístecký expres

Vánoce jsou obdobím, kdy si lidé dávají dárky, ale ne každý má to štěstí něco pod stromečkem najít. Dobrovolnické centrum ADRA Frýdek-Místek i letos pořádá sbírku Dárek pro druhé. Ta pomáhá osamělým seniorům, lidem bez domova i těm v hmotné nouzi.

Frýdek-Místek ocenil nejlepší účastníky podzimní výzvy 10 000 kroků

21. listopadu 2024 13:19 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček | Frýdeckomístecký expres

Podzimní výzva 10 000 kroků měla opět velký ohlas. Za Frýdek-Místek se do ní zapojil rekordní počet účastníků a týmů. Společně ušli více než 86 tisíc kilometrů a prvenství za okres slavil tentokrát tým z frýdecko-místeckého magistrátu.

Rozsvícení vánočních stromů bude letos na obou náměstích ve Frýdku i v Místku

21. listopadu 2024 11:31 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček | Frýdeckomístecký expres

Frýdek-Místek letos poprvé uskuteční rozsvěcení stromu v obou částech města. K tradičnímu hojně navštěvovanému rozsvěcení na náměstí Svobody přidá komornější akci na Zámeckém náměstí. To bude navíc během dvou adventních víkendů bez aut.

Zvuk bubnů v Čeladné burcoval k ochraně dětí před násilím

21. listopadu 2024 8:00 | Čeladná | Petra Dorazilová | Regionální zprávy POLAR

Čeladenskou mateřskou školou se nesl hlasitý zvuk bubnů, který upozornil na Světový den prevence týrání a zneužívání dětí. K projektu Bubnovačka se tu připojili v rámci pravidelné lekce muzikoterapie.

Děti z česko-polského pohraničí v Jablunkově soutěžily, jak ovládají své nářečí

19. listopadu 2024 10:07 | Jablunkov | Libor Běčák | Jablunkovský miniexpres

Děti žijící na českém i polském břehu řeky Olše se v Jablunkově účastnily soutěže, ve které prokazovaly, jak ovládají své nářečí.

Ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník závodů bezmotorových kluzáků
Vydáno 7. července 2024 12:27, Frýdlant nad Ostravicí, Libor Běčák
Na letišti ve Frýdlantě nad Ostravicí se konal 16. ročník soutěže bezmotorových kluzáků. Piloti měli za úkol v průběhu 10 dnů zdolat trasy o délce několika stovek kilometrů.

Většina větroňů se do vzduchu dostává za vlečným letadlem. Některé mohou startovat i samy za pomocí svého malého motoru. Při soutěži však už musí piloti spoléhat jen na své znalosti, aby využili stoupavé vzdušné proudy.

Jan Mrozek, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, ředitel soutěže: “V letošním ročníku máme 16 závodníků v třídě klub a 7 závodníků z třídě kombi. Sjíždějí se k nám závodníci, dá se říci, z celé republiky. Takže tady máme závodníky z Broumova či Jaroměře. Princip soutěže je takový, že se vytyčí trať, kterou závodníci mají za úkol uletět. Vytyčuje se většinou podle aktuálního počasí a podle předpovědi, kterou na trati čekáme. Ty tratě se pohybují mezi 100 kilometrů, až řekněme poměrně rekordem z loňského roku, kdy se letěla trať o délce 600 kilometrů.”
Radim Hahn, soutěžící pilot: “Já jsem v podstatě odsud místní. Lítám tady z Frýdlantu. Dneska nás čeká soutěžní úloha o délce zhruba 300 kilometrů v Kombi třídě. To jsou kluzáky, které mají větší rozpětí.”
Libor Holub, Aeroklub Frýdlant nad Ostravicí, pilot: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů"

Málokdo ví, že kluzáky mají v křídlech nádrže na vodu. Tu používají jako zátěž k dosažení vyšší rychlosti a podle typu jí mohou mít téměř 300 litrů.

Lumír Motyka, soutěžící pilot: “Když má větší hmotnost, může při stejné klouzavosti letět vyšší rychlostí. To znamená, že zaletí tu trať rychleji, než kdyby bylo lehké.”

Lumír Motyka prokázal své letité letecké zkušenosti a ve své třídě kombi zvítězil.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/frydeckomistecko/frydlant-nad-ostravici/11000043926/ve-frydlante-nad-ostravici-se-konal-16-rocnik-zavodu-bezmotorovych-kluzaku