Bezprostředně po nehodě byl kolotoč opáskován a policisté ho týden hlídali. V pátek 9. září bylo provedeno první zkoumání, při kterém se však kolotoč roztočil bez 12 dvojsedaček. Plošina tak byla zhruba o dvě tuny lehčí a zkouška proběhla jen v omezeném režimu.
Teprve zátěžové testy mohou odhalit příčinu nehody. Tou mohlo být nahodilé selhání techniky nebo třeba softwarová závada. V úvahu ale přichází i závažnější konstrukční chyba, kvůli které by mohly být z provozu vyřazeny další kolotoče stejného typu.
Policie: Někdo nahrál jiný program. Zapomeňte...
Zátěžové testy se budou provádět na dostatečně velkém prostranství, jakým je například letiště. Právě v Mošnově znalci testovali i zásahové plošiny od hasičů, když se jim dvě vinou softwaru určeného pro jiný typ stroje převrátily a jeden strojník se zranil.
Kraj v roce 2016 za dotaci pro hasiče pořídil šest plošin AP 40 Bumar, které mají dosah až 44 metrů. Jedna přišla na bezmála 17 milionů korun. Problémy nastaly už při seznamování s novou technikou. Jedna plošina se převrátila v požárním areálu ve Frýdku-Místku, druhá v Havířově. Třetí plošinu proto policisté nechali převézt na letiště do Mošnova, kde ji společně se znalci testovali. Zjistilo se, že plošinu ovládá program určený pro jiný typ.
Zajímavý je výsledek tehdejšího policejního vyšetřování. Vyšetřovatel se smířil s tím, že mu jednatel polské firmy sdělil, že nedokáže přesně určit, který zaměstnanec nainstaloval do počítače plošiny špatný program a tím bylo vyšetřování ukončeno.
Zranění z havířovského kolotoče mohou jen doufat, že takovým způsobem nedopadne i aktuální vyšetřování jejich nehody.