Cyklostezky na Karvinsku jsou novým fenoménem, což potvrdil i žebříček CykloRank Česko 2024, který vytvořil magazín Městem na kole ve spolupráci se spolkem Plzeň na kole, a to na základě estonského průzkumu, který byl přizpůsoben pro české podmínky cyklistických infrastruktur. Navíc bylo potřeba aktualizovat data cyklistické infrastruktury v České republice, protože ne ve všech městech byla data aktuální.
Žebříček hodnotil cyklistické infrastruktury následujícím způsobem: Algoritmus vyhodnotil všechna města s více než deseti tisíci obyvateli. V nich se sledovalo několik parametrů. Takzvanou chráněnou infrastrukturu, což jsou například cyklostezky oddělené od pěší zóny a které mají nejvyšší hodnocení. Dále se získávaly body za cyklopruhy cyklistické zóny nebo značky, upozorňující na jízdu cyklistů.
Zabodovala například cyklostezka podél řeky Olše, která je krásně souvislá bez jediného přerušení. Ta měla velký vliv na celkové hodnocení. Obecně mají cyklostezky na Karvinsku ne tak dlouhou historii, během které se však stihlo vytvořit kvalitní propojení nejen s okolními místy, ale také se sousedním Polskem.
Atraktivní jsou zdejší cyklostezky právě pro několik hraničních přechodů, přes které Češi i Poláci rádi přejíždějí v rámci turismu sousedního státu. Jednou z takových atraktivit je i pohornická krajina na Karvinsku, v rámci které se mají do budoucna propojit velká města jako Karviná, Havířov a Orlová.
Cyklostezky by měly do budoucna nahradit cesty kolem hlavních tahů, které nejsou pro cyklisty příliš komfortní ani bezpečné. Řeší se tedy projektová příprava pro ještě lepší a rozšířenější infrastrukturu, která navíc zmíněná města propojí i s budoucím POHO Parkem Gabriela. Propojení mezi městy je navíc i vyslyšením přání mnoha cyklistů z Karvinska. Kromě regionálních cyklotras mohou cyklisté využít i městských cyklostezek, které se nacházejí na Třídě Osvobození, Borovského a 17. listopadu.
V letních měsících probíhá údržba cyklo a inline stezky v parku Boženy Němcové každý týden. Ostatní se čistí dvakrát až třikrát měsíčně. Kromě toho se pravidelně obnovuje i vodorovné dopravní značení a také se udržují cykloodpočívky. Jak regionální, tak městské cyklostezky jsou pro jejich udržovaný stav konstantně oblíbené mezi cyklisty z Karviné i okolních míst.