Na Základní škole Školská mají speciální zahradní hydroponickou laboratoř, kterou škola používá jak při výuce, tak v rámci volnočasových aktivit dětí, souvisejících se vzděláváním. K těm například přispívá i přírodovědný kroužek, který učí děti environmentálním návykům a vztahu k přírodě i přírodním vědám.
Iva Hefnerová, ředitelka ZŠ Školská: "Nacházíme se v učebně přírodopisu, ve které máme zahradní hydroponickou laboratoř. Tato pomůcka slouží žákům k výuce přírodopisu, a nejen v normálních hodinách nebo v běžných hodinách, ale také v zájmovém kroužku přírodopisu. Na této pomůcce žáci vlastně sledují vývoj rostlin od samého začátku, to znamená od doby, kdy si založí semínko, až po plnohodnotnou rostlinu, která má své plody a svá semena. V rámci výuky oni sledují, jak ta rostlinka se postupně rozvíjí, sílí a přináší plody."
Rostliny se zde pěstují na základě živného roztoku a speciálního záření, které urychluje růst. Hydroponická laboratoř pak odesílá data do speciální aplikace, která například hlídá závlahu a další faktory, co mají vliv na rostliny.
Monika Procházková, učitelka ZŠ Školská: "Základ toho je, že je to vlastně laboratoř, kde rostlinky nežijí v půdě, ale ve vodném živném roztoku, kde se automaticky dávkují jednotlivé komponenty, minerály, a plus automaticky se hlídá pH toho roztoku. Jediné, co musíme sledovat, samozřejmě kromě toho, jak nám rostlinka roste a jestli nám dělá dobré kořínky a je stabilní, tak musíme kontrolovat ještě množství vody, které musíme dolévat. Ale jinak, stav vody sleduje vzdáleně náš externí pracovník. Stav pH a vlastně i stav vlhkosti a teploty vzduchu přímo v té laboratoři."
Děti obecně práce s hydroponickou laboratoří velice baví a spatřují v ní něco, s čím se setkali poprvé.
Monika Procházková, učitelka ZŠ Školská: "Hned vidí ty výsledky, mohou si ochutnat a těší se na to, kdy už to mohou ochutnat a vyzkoušet a sledovat to. A sami si experimentují. Když jim něco nejde, tak zase zkouší nové druhy a tak dále. Takže moc je to baví."
anketa: žáci ZŠ Školská: "V rámci toho kroužku se staráme o tu laboratoř a teď, jak máme před tou soutěží, tak se připravujeme na tu soutěž."
Co vás tady nejvíce baví?
anketa: žáci ZŠ Školská: "Mě tady baví sadit ty květiny a že se tady učíme o různých věcech, o zvířatech a takové věci."
anketa: žáci ZŠ Školská: "Určitě ještě budu, i kdybych si měl vybrat, tak asi i pokračovat příští rok tady. Tak to bude dobré."
V rámci přírodovědného kroužku, který na Základní škole Školská funguje, se děti podílejí na řadě dalších aktivit.
Monika Procházková, učitelka ZŠ Školská: "Účastníme se přírodovědných soutěží, a to vesměs těch, které pořádá Zoologická zahrada v Ostravě. To je asi taková ta největší soutěž. Potom pomáháme Lesům České republiky čistit určité části lesa. No a děti se velmi rády účastní floristické soutěže, která je dvakrát do roka, vždycky na jaře a na podzim. Takže vytváří nějaké kytky zrovna k tomu danému tématu buď na podzim, anebo potom ke Dni matek. A máme velmi dobré výsledky. Účastníme se toho už druhým rokem. No a teď máme první dvě místa."
Děti, které navštěvují přírodovědný kroužek, mají velký zájem o přírodu a jevy v ní. Na přírodovědné soutěži v Ostravě tedy nebudou poprvé a snad si opět přivezou jedno z krásných umístění.