Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Horníci OKD vyvezli symbolicky poslední vozík z Dolu Darkov

Celý MS kraj |

Důlní vozík naložený uhlím vyjel z dolu po deváté hodině. Vzhledem k epidemické situaci v Česku a přijatým opatřením se této akce účastnil úzký okruh pracovníků, který rozloučení s dolem zahájil hornickou hymnou. Následovalo tradiční předání plného vozíku předsedkyni představenstva OKD.

video: OKD

Historie samostatného Dolu Darkov začala v 1982. Za tuto dobu bylo z dolu vytěženo 53 931 900 tun uhlí. Historie těžby v tomto dobývacím prostoru však sahá až do roku 1854, kdy byl založen Důl Gabriela. Po Gabriele následovaly doly Hohenegger (od roku 1946 jako Důl 1. Máj), Austria (od roku 1921 jako Důl Barbora), Suchá-Stonava (od roku 1965 jako Důl 9. květen). Od Gabriely po Darkov:1854 – 2021, vytěženo 309 975 000 tun uhlí. 

David Hájek, ředitel provozu OKD: „Darkov byl tedy pokračovatelem v dobývání ložiska, které tady máme z minulosti. Postupně, jak se provoz snažil být co nejefektivnější, tak i těžba z okolních dolů byla naváděna tady na Darkov. Takže z Dolu Barbora, Gabriela a později i z Dolu 9. květen byla přivedena těžba na Důl Darkov. Vytažena byla skipovým zařízením na povrch a upravena v darkovské úpravně."

V poslední době byla takto navedena na Darkov také těžba z Dolu ČSA a z části Dolu ČSM. Z Dolu Darkov se těžilo energetické i koksovatelné uhlí. Za celou existenci dolu bylo vyraženo stovky kilometrů chodeb v hloubce až 1200 metrů pod povrchem. Nejvýkonnější skip revíru Odtěžení z porubů nejen na Darkově, ale v poslední době též ČSA a částečně ČSM, zajišťoval jeden z nejvýkonnějších skipů v OKD. 

Zbigniew Palowski, koordinační technik těžních zařízení: „Jižní oddělení je vyloženo na osmé patro do hloubky 802 metrů pod ohlubní, severní pak na desáté patro do hloubky 967 metrů pod ohlubní.“

Denní rekordní těžba byla přes 27 tisíc tun uhlí za den.

David Hájek, ředitel provozu OKD: „Bylo to v roce v roce 2014. Pro představu, to je asi 900 skipů vytažených za den. Průměrně od počátku Darkova jsme tahali 500 skipů za den, v roce 2020 se to pohybovalo kolem 150 až 300 skipů, tak jak postupně těžba v lokalitách klesala."

Největší úpravárenský komplex revíru Nezbytnou součástí výroby je zpracování uhlí na povrchu. Úpravárenský komplex Darkov se stavěl současně s výstavbou Dolu Darkov jako náhrada za starou úpravnu u Dolu Barbora. Provoz zahájil v roce 1987. Rekordu darkovská úpravna dosáhla 6. 6. 2014, kdy bylo zpracováno 28 200 tun uhlí za jeden den. 

Radim Tabášek, výkonný ředitel OKD: „Úpravnu máme také na dole ČSM-Sever. Zde budeme uhlí upravovat ve zbylých letech existence OKD, kdy už budeme těžit jenom na Dole ČSM.  Důl ČSM je dělený na lokalitu Sever a Jih, bude společnost OKD provozovat jako jeden důl. Součástí převodu Dolu Darkov a ČSA na státní podnik DIAMO je také stěhování administrativní části z Darkova na Důl ČSM." 
Vanda Staňková, předsedkyně představenstva OKD: „Jeden z našich týmů zpracoval podrobný harmonogram stěhování. Někteří zaměstnanci na ČSM už jsou, ale například můj termín stěhování je naplánován až na 26. února." 

Společnost OKD nyní pracuje se střednědobým plánem, který počítá s těžbou na Dole ČSM v roce 2021 i v roce 2022.

Historie Dolu
První zmínky o aktivitách spojených s těžbou uhlí v dobývacím prostoru dnešního Dolu Darkov se objevily v roce 1852, tj. před 169 lety. V samých počátcích těžby černého uhlí na Karvinsku vzniká v dobývacích prostorech skupinového dolu Darkov Důl Gabriela. Po Gabriele následovaly doly Hohenegger, Austria, Suchá – Stonava a Darkov. Postupným spojováním šachet vznikl takzvaný Velkodůl 1. Máj, jenž už záhy po válce překračoval v tunách milionové roční produkce. Nejstarší důlní závod Gabriela byl pojmenován křestním jménem manželky majitele, hraběte Žerotína. Po původních nesnázích spojených s explozí důlních plynů se sedmnácti oběťmi v roce 1856 (a prvním vyhlášením zákazu kouření v dole) či pozdějším vyhořením dřevěného zázemí závodu v roce 1859 došlo po změně vlastníka k pravidelné těžbě teprve v roce 1865. V roce 1947 šachtu přejmenovali na Důl Unrra a v roce 1950 na Důl Mír. Na důlním závodě Hohenegger se začalo dobývat uhlí od roku 1889, v roce 1946 byl tento důl přejmenován na Důl 1. Máj. Dolu Barbora se do roku 1920 říkalo Austria, přičemž zahájení těžby v roce 1909 předcházelo vyřešení problémů s přítoky vody při hloubení jámy. Na počátku padesátých let následovalo sloučení s Dolem 1. Máj. V listopadu 1960 pak hlásil první tuny uhlí nový podnik Suchá Stonava, přejmenovaný v roce 1965 na Důl 9. květen. V roce 1972, tj. před devětačtyřiceti lety, se započalo s budováním závodu 2 - Darkov, který se stal těžební základnou skupinového dolu Darkov. První uhlí z Darkova vyjelo na povrch před devětatřiceti lety. Kvůli složitým obfárávkám nových porubních kapacit i řadě organizačních změn se zde výroba konsolidovala teprve v polovině devadesátých let minulého století. Důl Darkov se proměnil na největší a nejvýkonnější středoevropskou šachtu dosahující těžby mezi 4,1 až 4,3 miliony tun ročně. Jen na samotném závodě 2 (kde z Ostravy přesídlila i správa společnosti OKD) od dubna 1982 do prosince 2020 vytěžili 53 931 900 tun. „Na darkovském skupinovém dole a všech závodech, jež historicky těžily v jeho dobývacích prostorech, se dohromady za celou dobu hornické činnosti vytěžilo těžce představitelných 309 975 900 tun uhlí,“ komentoval těžbu závodní dolu Milan Andrýsek.

text: tisková zpráva OKD

Nahlásit chybu


K tématu

OKD může dál těžit uhlí, schválilo to ministerstvo životního prostředí

19. dubna 2024 12:38 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Těžební společnost OKD získala od Ministerstva životního prostředí souhlasné závazné stanovisko v procesu posuzování vlivu hornické činnosti na životní prostředí. Takzvaná EIA platí pro období roku 2024 až do ukončení činnosti. Posuzovaná hornická činnost zahrnuje dobývání uhlí i technickou likvidaci Dolu ČSM, která bude následovat po ukončení těžby.

Teplárna Frýdek-Místek odešla jako první v kraji od spalování uhlí

1. srpna 2024 16:59 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček | Energie a kraj

Frýdecko-Místecká teplárna definitivně odešla od spalování uhlí. Nově vyrábí teplo pro domácnosti a další odběratele už jen z biomasy a zemního plynu. Tímto krokem se završil proces ekologizace teplárny, zahájený v roce 2021.

Teplárna Frýdek-Místek vyrábí teplo už jen z biomasy a plynu

25. července 2024 11:46 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček | Frýdeckomístecký expres

Frýdecko-Místecká teplárna definitivně odešla od spalování uhlí. Nově vyrábí teplo pro domácnosti a další odběratele už jen z biomasy a zemního plynu. Tímto krokem se završil proces ekologizace teplárny, zahájený v roce 2021.


Absolutní vítěz mezi úřady: Moravskoslezský kraj triumfuje v Národní ceně kvality ČR

Včera 13:26 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Krajský úřad Moravskoslezského kraje obdržel nejvyšší možné ocenění za kvalitu ve veřejné správě. V Národní ceně kvality České republiky získal v programu Excelence titul excelentní organizace ve veřejném sektoru a stal se absolutním vítězem soutěže.

Policisté v kraji řeší případy internetových podvodů s pneumatikami, buďte obezřetní

Včera 13:38 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Moravskoslezská policie varuje před podvodnými e-shopy, které v posledních dnech způsobily škody v desítkách tisíc korun. Falešné internetové obchody slibují výhodné nabídky pneumatik, ale zboží po zaplacení nikdy nedorazí. Oběti zaznamenali policisté na Bruntálsku, Frýdecko-Místecku, Karvinsku, Opavsku i v Ostravě.

Veletrh středních škol a zaměstnanosti nabídl škálu možností studia i praktických řemesel

Veletrh Artifex je pravidelnou příležitostí pro vycházející žáky základních škol, jak získat cenné informace. Na prezentacích středních škol i firem ze širokého regionu si mohou své budoucí povolání nebo studium na místě přímo osahat.

Bezpečnostní stojany používají cyklisté špatně, kolo se dá lehce odcizit

23. listopadu 2024 16:20 | Karviná | Monika Danková | Karvinský expres

Kamerový systém v Karviné vytrasoval cestu zloděje kola. Pachatel byl dopaden a jeho činem se zabývají policisté. Podle strážníků by ale k podobným krádežím nemuselo vůbec docházet, pokud by cyklisté využívali bezpečnostní stojany ve městě správným způsobem.

Změna ve třídění odpadu ve Studénce nastane na jaře

22. listopadu 2024 13:48 | Studénka | Petra Dorazilová | Expres Studénky

Třídění odpadu ve Studénce bude snadnější. Domácnosti z rodinných domů dostanou v příštím roce zdarma vlastní popelnice na plast a papír - začne tu fungovat systém door to door.

Tragický incident na tramvajové zastávce v Ostravě, zemřel 32letý muž

22. listopadu 2024 21:49 | Ostrava-město | Lukáš Zavadil

Ostravští kriminalisté se zabývají okolnostmi tragického incidentu, ke kterému došlo dnes krátce před 18. hodinou na ulici Horní v Ostravě. Podle předběžných informací se 32letý muž pokoušel dostat do přijíždějící tramvaje, přitom však upadl pod její kola.

Americký developer představil novinářům projekt průmyslové zóny v Karviné

23. listopadu 2024 12:13 | Karviná | Tomáš Tikal | Karvinský expres

Americká developerská společnost spolu se zástupci MS kraje představila podobu plánované průmyslové zóny v Karviné. Moderní průmyslová zóna o velikosti 330 tisíc metrů čtverečních by měla po dokončení přinést Karvinsku 4500 nových pracovních míst.

Obce ovlivněné těžbou získaly od Nadace OKD 20 milionů korun

23. listopadu 2024 14:10 | Karviná | Monika Danková | Karvinský expres

Společnost OKD poskytla už podruhé své nadaci mimořádný finanční dar ze svého zisku. I tentokrát si peníze rozdělí sedm měst a obcí na Karvinsku, které jsou ovlivněny těžbou. Patří mezi ně opět i Karviná.

Speciální systém COBRA pomohl uhasit požár střechy v Rychvaldu

22. listopadu 2024 16:42 | Rychvald | Lukáš Zavadil

Požár střechy rodinného domu v Rychvaldu na Karvinsku způsobil škodu za 800 tisíc korun. K zásahu vyjíždělo pět jednotek hasičů, kteří díky rychlému zásahu uchránili majetek v hodnotě 2 milionů korun. Při hašení byl využit unikátní systém COBRA, který hasičům umožnil efektivní zásah přímo v ohnisku požáru.

Moravskoslezský kraj přikryla sněhová peřina. Po víkendu ale sníh zase roztaje

Moravskoslezský kraj přes noc přikryla sněhová peřina. Ráno si tak možná někteří lidé zanadávali, že musí odhrabávat auto, ale děti byly jistě nadšené. Silničáři hlavní tahy zprůjezdnili ještě v průběhu noci. Podle meteorologů by měl po víkendu sníh zase roztát.

Fakturanti

Zbyslavice Nástup: od 2. ledna 2025 od 25 000 Kč/měsíc

Muž obviněný z krádeží a sprejování v Karviné čelí až pěti rokům vězení

21. listopadu 2024 13:08 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Třiatřicetiletý muž byl obviněn z pěti skutků majetkového charakteru a vandalismu, kterých se měl dopustit od března do září letošního roku v Karviné. Škoda způsobená krádežemi, poškozením majetku a vandalismem dosáhla téměř 300 tisíc korun. Muži hrozí až pět let vězení. Jeho jednatřicetiletý společník čelí obvinění z vloupání a hrozí mu až tři roky vězení.

Pádem ze střechy si muž v Ostravě přivodil těžká zranění

21. listopadu 2024 11:33 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Z výšky odpovídající 4. patru spadl v úterý večer muž, který v Mariánských Horách pracoval na střeše. Záchranáři ho museli na místě uvést do umělého spánku, zafixovat a převézt na urgentní příjem fakultní nemocnice.

Vedení MS kraje poděkovalo složkám IZS za zásahy a pomoc při povodních

21. listopadu 2024 11:02 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová | Jesenický expres

Poprvé a naposledy po zářijových povodních v neděli vyjel parní vlak na Osoblažské úzkokolejce. Vypraven byl čistě pro členy IZS, kteří při povodních pomáhali ze všech sil. Zachraňovali jak lidské životy, tak jejich obydlí.

Pytláci mořských želv byli odsouzeni díky spolupráci Zoo Liberec a ZOO Ostrava

21. listopadu 2024 8:56 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Pytláci mořských želv v Indonésii byli odsouzeni na dva a půl roku vězení díky zásahu ochránců přírody, na kterém se podíleli i zoologové z českých zoologických zahrad v Liberci a Ostravě. Zásah proběhl v souostroví Pulau Banyak, kde čeští odborníci dlouhodobě spolupracují s indonéskými kolegy na ochraně ohrožených mořských želv.

Horníci OKD vyvezli symbolicky poslední vozík z Dolu Darkov
Vydáno 23. února 2021 14:42, Celý MS kraj, Redakce
Důlní vozík naložený uhlím vyjel z dolu po deváté hodině. Vzhledem k epidemické situaci v Česku a přijatým opatřením se této akce účastnil úzký okruh pracovníků, který rozloučení s dolem zahájil hornickou hymnou. Následovalo tradiční předání plného vozíku předsedkyni představenstva OKD.

video: OKD

Historie samostatného Dolu Darkov začala v 1982. Za tuto dobu bylo z dolu vytěženo 53 931 900 tun uhlí. Historie těžby v tomto dobývacím prostoru však sahá až do roku 1854, kdy byl založen Důl Gabriela. Po Gabriele následovaly doly Hohenegger (od roku 1946 jako Důl 1. Máj), Austria (od roku 1921 jako Důl Barbora), Suchá-Stonava (od roku 1965 jako Důl 9. květen). Od Gabriely po Darkov:1854 – 2021, vytěženo 309 975 000 tun uhlí. 

David Hájek, ředitel provozu OKD: „Darkov byl tedy pokračovatelem v dobývání ložiska, které tady máme z minulosti. Postupně, jak se provoz snažil být co nejefektivnější, tak i těžba z okolních dolů byla naváděna tady na Darkov. Takže z Dolu Barbora, Gabriela a později i z Dolu 9. květen byla přivedena těžba na Důl Darkov. Vytažena byla skipovým zařízením na povrch a upravena v darkovské úpravně."

V poslední době byla takto navedena na Darkov také těžba z Dolu ČSA a z části Dolu ČSM. Z Dolu Darkov se těžilo energetické i koksovatelné uhlí. Za celou existenci dolu bylo vyraženo stovky kilometrů chodeb v hloubce až 1200 metrů pod povrchem. Nejvýkonnější skip revíru Odtěžení z porubů nejen na Darkově, ale v poslední době též ČSA a částečně ČSM, zajišťoval jeden z nejvýkonnějších skipů v OKD. 

Zbigniew Palowski, koordinační technik těžních zařízení: „Jižní oddělení je vyloženo na osmé patro do hloubky 802 metrů pod ohlubní, severní pak na desáté patro do hloubky 967 metrů pod ohlubní.“

Denní rekordní těžba byla přes 27 tisíc tun uhlí za den.

David Hájek, ředitel provozu OKD: „Bylo to v roce v roce 2014. Pro představu, to je asi 900 skipů vytažených za den. Průměrně od počátku Darkova jsme tahali 500 skipů za den, v roce 2020 se to pohybovalo kolem 150 až 300 skipů, tak jak postupně těžba v lokalitách klesala."

Největší úpravárenský komplex revíru Nezbytnou součástí výroby je zpracování uhlí na povrchu. Úpravárenský komplex Darkov se stavěl současně s výstavbou Dolu Darkov jako náhrada za starou úpravnu u Dolu Barbora. Provoz zahájil v roce 1987. Rekordu darkovská úpravna dosáhla 6. 6. 2014, kdy bylo zpracováno 28 200 tun uhlí za jeden den. 

Radim Tabášek, výkonný ředitel OKD: „Úpravnu máme také na dole ČSM-Sever. Zde budeme uhlí upravovat ve zbylých letech existence OKD, kdy už budeme těžit jenom na Dole ČSM.  Důl ČSM je dělený na lokalitu Sever a Jih, bude společnost OKD provozovat jako jeden důl. Součástí převodu Dolu Darkov a ČSA na státní podnik DIAMO je také stěhování administrativní části z Darkova na Důl ČSM." 
Vanda Staňková, předsedkyně představenstva OKD: „Jeden z našich týmů zpracoval podrobný harmonogram stěhování. Někteří zaměstnanci na ČSM už jsou, ale například můj termín stěhování je naplánován až na 26. února." 

Společnost OKD nyní pracuje se střednědobým plánem, který počítá s těžbou na Dole ČSM v roce 2021 i v roce 2022.

Historie Dolu
První zmínky o aktivitách spojených s těžbou uhlí v dobývacím prostoru dnešního Dolu Darkov se objevily v roce 1852, tj. před 169 lety. V samých počátcích těžby černého uhlí na Karvinsku vzniká v dobývacích prostorech skupinového dolu Darkov Důl Gabriela. Po Gabriele následovaly doly Hohenegger, Austria, Suchá – Stonava a Darkov. Postupným spojováním šachet vznikl takzvaný Velkodůl 1. Máj, jenž už záhy po válce překračoval v tunách milionové roční produkce. Nejstarší důlní závod Gabriela byl pojmenován křestním jménem manželky majitele, hraběte Žerotína. Po původních nesnázích spojených s explozí důlních plynů se sedmnácti oběťmi v roce 1856 (a prvním vyhlášením zákazu kouření v dole) či pozdějším vyhořením dřevěného zázemí závodu v roce 1859 došlo po změně vlastníka k pravidelné těžbě teprve v roce 1865. V roce 1947 šachtu přejmenovali na Důl Unrra a v roce 1950 na Důl Mír. Na důlním závodě Hohenegger se začalo dobývat uhlí od roku 1889, v roce 1946 byl tento důl přejmenován na Důl 1. Máj. Dolu Barbora se do roku 1920 říkalo Austria, přičemž zahájení těžby v roce 1909 předcházelo vyřešení problémů s přítoky vody při hloubení jámy. Na počátku padesátých let následovalo sloučení s Dolem 1. Máj. V listopadu 1960 pak hlásil první tuny uhlí nový podnik Suchá Stonava, přejmenovaný v roce 1965 na Důl 9. květen. V roce 1972, tj. před devětačtyřiceti lety, se započalo s budováním závodu 2 - Darkov, který se stal těžební základnou skupinového dolu Darkov. První uhlí z Darkova vyjelo na povrch před devětatřiceti lety. Kvůli složitým obfárávkám nových porubních kapacit i řadě organizačních změn se zde výroba konsolidovala teprve v polovině devadesátých let minulého století. Důl Darkov se proměnil na největší a nejvýkonnější středoevropskou šachtu dosahující těžby mezi 4,1 až 4,3 miliony tun ročně. Jen na samotném závodě 2 (kde z Ostravy přesídlila i správa společnosti OKD) od dubna 1982 do prosince 2020 vytěžili 53 931 900 tun. „Na darkovském skupinovém dole a všech závodech, jež historicky těžily v jeho dobývacích prostorech, se dohromady za celou dobu hornické činnosti vytěžilo těžce představitelných 309 975 900 tun uhlí,“ komentoval těžbu závodní dolu Milan Andrýsek.

text: tisková zpráva OKD

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000024223/hornici-okd-vyvezli-symbolicky-posledni-vozik-z%C2%A0dolu-darkov