Jaroslav Michna, kurátor výstavy: “Metakódy je pojem, který je pro Václavovu tvorbu charakteristický, protože malíř velmi rád vrství formální výstavbu obrazu, ale pracuje i s vrstevnatou strukturou obsahu, takže celková jeho tvorba vlastně by se dala nazvat jakýmsi metakódem, který musí divák velmi komplikovaně rozklíčovávat. Ale výstavu jsem pojal i tak, aby fungovala jako autonomní vizuálně významná výstava, která neklade na diváka nároky ji rozklíčovat."
Jedním z charakteristických obrazů, kde Rodek experimentuje a překračuje hranice klasické malby, je obraz Co je to Japonsko.
Jaroslav Michna, kurátor výstavy: “Obraz je definován různými abstrahujícími skvrnami v podstatě vpíjením různých mořidel, laků a materiálovou nástavbou ve formě dýhy, která vlastně vytváří nějakou prostorovou charakteristiku obrazu.”
Václav Rodek, malíř: “Nejblíže k tomu názvu mají obrazy které vlastně vytvářejí buďto číselný kód, nebo si pohrávají s textem. Vlastně narušují tu textovou část, nebo mění vlastní čísla, takže se dají jak logicky přečíst, ale vlastně jsou tou svojí vizualitou rušeny, takže ten kód není dekódovatelný. Je to jistý metakód, kdy spojíme vlastně logický kód nějakou nástavbou a zpětně se nedá logicky rozšifrovat."
Protože je galerie kvůli pandemii koronaviru uzavřena, k výstavě Metakódy probíhají virtuální komentované prohlídky, ta další se uskuteční 30. března od 17 hodin. Připravuje se také beseda a stejnojmenná doprovodná publikace bohatá na Rodkova díla. Podrobnosti najdete na webu Galerie výtvarného umění v Ostravě.