Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Nádražní budovy na osoblažské úzkokolejce dostanou historickou podobu včetně dřevěných toalet

Celý MS kraj |

Raritní úzkokolejná železniční trať mezi Třemešnou a Osoblahou na Jesenicku se o svou budoucnost nemusí obávat. Má plnou podporu kraje i obcí na její trase a jak přislíbili zástupci Správy železnic, v brzké době se dočká kompletní modernizace kolejového svršku.

Osoblažská úzkokolejná trať. Zdroj: TV Polar

Mezitím však budou opravena nádraží v jednotlivých obcích, která dostanou původní podobu z přelomu 19. a 20. století.

Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “V rámci projektu se řeší revitalizace kamenných nádraží na úzkokolejce. Konkrétně je to Osoblaha, Bohušov, Koberno, Liptáň a součástí toho projektu je i revitalizace okolí dnes již zrekonstruovaného nádraží ve Slezských Rudolticích. Důležité je říct, že se to opravdu netýká jenom těch kamenných nádraží, ale týká se to i těch dřevěných skladišť a samozřejmě těch historických WC a podobně.”
Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Peníze jsme pro tento projekt vyčlenili a v podstatě zastupitelstvo již ten finanční objem, který se dostal na částku 22,5 milionu korun, schválilo. To znamená, celá akce je finančně zajištěna a já věřím, že i následné projekty, které do tohoto území a nejenom spojené s úzkokolejkou, tak zástupci těch obcí tu podporu na kraji najdou a my jsme připraveni jim pomáhat.”

Modernizaci ocení především turisté, z nichž mnozí do regionu přijíždějí právě kvůli úzkokolejné trati a jízdám v netradičních vlacích.

Petra Míčová, turistka: “My jsme tady na výletě o prázdninách právě kvůli úzkokolejce a myslíme si, že když dostane budova a celá úzkokolejka nový háv, že to bude skvělé.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Po 17 letech se nám konečně podařilo uskutečnit jeden z projektů, který už jsme opravdu dlouho plánovali. Je to rekonstrukce nádražních budov na osoblažské úzkokolejce. Budou rekonstruovány celkem čtyři nádražní budovy s tím, že se budou vracet do 30. let 20. století. Budou tam kastlová okna, břidlicová střecha, opravdu ty detaily se budeme snažit obnovovat. Bylo to velké úsilí, které podpořil Moravskoslezský kraj, obce Osoblažska, podařilo se nám získat peníze z česko-polského fondu Interreg 5A a věříme, že se nám do příštího roku podaří vše zrealizovat.”
Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “Jak už jsem tady avizoval, ono vlastně výchozím byly původní projekty, které máme kopie z toho 19. století, z toho roku 1896, kde jsme z toho získali nějaké prvky. Ale nicméně on šel nějaký vývoj, tak víceméně z 80 % se jedná o meziválečné období, to znamená po roce 1918 do toho roku 1945, nebo jak to vypadalo. Výjimkou trochu je Koberno, kde jsme si udělali takovou radost a dostali jsme to z 90 % minimálně do toho 19. století, abychom tu jednu stanici měli trošku věrnější.”
Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Tady na tomto nádraží v Osoblaze se můžeme dneska podívat na výsledek dlouholeté spolupráce starostů a samozřejmě kraje jako takového, kde se nám podařilo získat peníze z česko-polského projektu. Já můžu říct, že v tuto chvíli vlastně jsme dokončili 4 stěžejní projekty, které jsou v okrese Bruntál, a to byly zámky tady na Osoblažsku, to byl jeden z projektů česko-polských. Potom druhým je právě úzkokolejná trať, třetím je z česko-slovenského projektu - to máme cyklostezku Slezská Harta a také včera jsme otevírali zámeckou zahradu v Bruntále, kde jsme z česko-slovenského projektu získali dalších 10 milionů korun. Takže já bych tímto chtěl poděkovat všem lidem, kteří se podíleli na přípravě projektu, protože těch projektů v rámci celé České republiky je celá řada a tady tento, kde stojíme dneska na osoblažské úzkokolejné tratí, je to jeden z klíčových projektů pro rozvoj i turistických cílů a věřím, že díky opravě všech nádraží a rekonstrukci parní lokomotivy zase můžeme do téhle, řekněme chudší oblasti, přilákat více turistů. Tím pádem můžou tady soukromí podnikatelé investovat do penzionů a jiných atrakcí jako takových.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Turistika na Osoblažsku se rozvíjí. Není to jenom úzkokolejka, ale rekonstruuje se zámek Slezské Rudoltice, znovu otevírá se zámek Dívčí Hrad, takže opravdu turistů přibývá, ale přibývá i lidi, kteří si chtějí na Osoblažsku koupit pozemek, nebo hledají něco, co by mohli koupit, protože lokalita je to čím dál aktivnější. Díky výstavbě obchvatu Krnova a Opavy se zkrátí dojezdový čas až někde pod hodinu, takže opravdu, myslíme si, že to Osoblažsko do budoucna bude růst a bude to atraktivní lokalita.”
Nahlásit chybu


K tématu

Modernizovaná mašina pro osoblažskou úzkokolejku nastartovala motor

22. února 2024 17:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Kompletní oprava a modernizace úzkorozchodné mašinky 705.914-0 dosáhla významného milníku. V uplynulých týdnech došlo v dílnách v Kutné Hoře k prvnímu nastartování motoru. V dalších dnech pak probíhaly práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku.

Další úzkorozchodná lokomotiva se po více než čtyřech letech vrátila na Osoblažku

4. března 2024 17:19 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Motorová lokomotiva 705.914 byla v těchto dnech po opravě u společnosti CZ LOKO přepravena domů na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Na Osoblažce bude dodavatel pokračovat ve zprovoznění lokomotiv přímo na úzkorozchodné dráze.

Elektroloď na Slezské Hartě i vybrané turistické vlaky získají opět finanční podporu kraje

6. září 2024 14:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezský kraj podpoří i v příštích třech letech provoz vodní dopravy na Slezské Hartě, přispívat bude i na výletní vlaky. Krajské peníze obdrží Hvozdnický expres, Osoblažka a výletní vlaky Slezského železničního spolku. Na tuto podporu cestovního ruchu půjde v letech 2025 až 2027 6,1 milionu korun.


Hnutí ANO bude v Moravskoslezském kraji vládnout s koalicí SPD, Trikolory a strany PRO

Dlouho očekávaný povolební okamžik je tady. Kdo bude vládnout MS regionu oznámilo vítězné ANO v pátek odpoledne.

Ostravský magistrát je opět nejpřívětivější v MS kraji. V anketě zvítězil už pošesté

Ostravský magistrát se stal opět vítězem ankety o nejpřívětivější úřad v Moravskoslezském kraji. Soutěž každoročně vyhlašuje Ministerstvo vnitra České republiky. Podle primátora města Jana Dohnala mají na ocenění velkou zásluhu zaměstnanci, kteří svou práci odvádějí nadstandardně.

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji jde do opozice, s vítězným hnutím ANO se neshodla

Včera 14:57 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji po jednáních s hnutím ANO míří do opozice. Podle lídra Radka Kani jsou podmínky, které si ANO stanovilo, v rozporu s hodnotami a programem koalice. SPOLU se stane kritickou, ale konstruktivní opozicí nové krajské vlády.

Do Opavy po povodních stále nejezdí vlaky. Trať z Ostravy do Opavy by měla být obnovena v půlce října

Do Opavy stále nejezdí vlaky. Povodeň poničila železniční trať z Opavy ve směru na Ostravu i na Krnov a také z Opavy do Malých Hoštic a dále do Kravař. Místo vlaků tak cestující přepravují autobusy.

Škody na majetku Ostravy-Přívozu za 130 milionů. Jedna škola je stále bez tepla

Nefunkční topení na základní škole i omezení v domě s pečovatelskou službou. Centrální ostravský obvod řeší postupně škody, které napáchala povodeň v části Přívoz. Bojuje se hlavně s časem, aby bylo všechno uklizeno, vysušeno a opraveno, než začne zima.

Slezská bude mít velkokapacitní kulturní dům, stavět by se mohlo začít na jaře

Slezská Ostrava bude mít vlastní velkokapacitní kulturní dům a ani větší akce už se tak nebudou muset konat mimo obvod. Stavba Multifunkčního domu v Muglinově sice momentálně stojí kvůli neshodám se zhotovitelem, už na jaře by se ale mělo znovu pokračovat v práci.

Mladíci v Havířově spáchali dvě loupeže, jeden byl obviněn, druhý není trestně odpovědný

Včera 10:42 | Havířov | Lukáš Zavadil

Kriminalisté v Havířově během pátečního odpoledne 27. září rychle dopadli dva mladíky, kteří měli na svědomí loupežné přepadení seniorky. K přepadení došlo ve chvíli, kdy žena vyrazila na nákup. Během pátrání ale muži zákona objasnili i další loupež, ke které došlo o dva dny dříve.

Studénka pokračuje v opravách starého zámku, střechu znovu pokrývá břidlice

Starý zámek ve Studénce město obnovuje postupnými kroky už několik let. Prioritou je oprava střechy. Na rekonstrukci památkově chráněného objektu se daří získávat dotace z Ministerstva kultury.

Svatováclavská jízda zastavila také u zámku ve Studénce

Historické automobily a motocykly projely v den státního svátku Novojičínskem. Tradiční Svatováclavská jízda veteránů zastavila také u zámku ve Studénce.

V Opavě pokračují s odklízením následků povodně, těžká technika brzy zamíří i do zahrádkářských osad

3. října 2024 17:59 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

Práce na odklízení následků ničivé povodně stále nekončí. Lidé stále uklízí své domovy, veškeré zničené věci mohou nechávat před domy. Hromady poté odváží těžká technika.

Hnutí ANO bude v Moravskoslezském kraji vládnout s koalicí SPD, Trikolory a strany PRO

Dlouho očekávaný povolební okamžik je tady. Kdo bude vládnout MS regionu oznámilo vítězné ANO v pátek odpoledne.

Beskydský endoskopický workshop se věnoval miniinvazivním zákrokům

Nemocnice ve Frýdku-Místku pořádala další Beskydský endoskopický workshop. Lékaři a sestry, převážně z kraje, ale i Česka a Slovenska, si vyměňovali zkušenosti v oblasti gastroenterologie. Letos se řešily miniinvazivní zákroky u onemocnění, kde bylo dříve potřeba operace.

Největší akcí roku v Rýmařově byly Dřevařské, lesnické a myslivecké dny

2. října 2024 17:45 | Celý MS kraj | Karel Soukop | Jesenický expres

Vždy každé dva roky se v Rýmařově koná největší akce ve městě, jakou jsou Dřevařské, lesnické a myslivecké dny. Park ve Flemmichově zahradě vždy zaplní tisíce návštěvníků, aby si užili umění dřevařů, lesnickou techniku, myslivecké expozice i kulturní programy. Nejinak tomu bylo i letos.

Nádražní budovy na osoblažské úzkokolejce dostanou historickou podobu včetně dřevěných toalet
Vydáno 30. července 2021 18:15, Celý MS kraj, Libor Běčák
Raritní úzkokolejná železniční trať mezi Třemešnou a Osoblahou na Jesenicku se o svou budoucnost nemusí obávat. Má plnou podporu kraje i obcí na její trase a jak přislíbili zástupci Správy železnic, v brzké době se dočká kompletní modernizace kolejového svršku.

Osoblažská úzkokolejná trať. Zdroj: TV Polar

Mezitím však budou opravena nádraží v jednotlivých obcích, která dostanou původní podobu z přelomu 19. a 20. století.

Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “V rámci projektu se řeší revitalizace kamenných nádraží na úzkokolejce. Konkrétně je to Osoblaha, Bohušov, Koberno, Liptáň a součástí toho projektu je i revitalizace okolí dnes již zrekonstruovaného nádraží ve Slezských Rudolticích. Důležité je říct, že se to opravdu netýká jenom těch kamenných nádraží, ale týká se to i těch dřevěných skladišť a samozřejmě těch historických WC a podobně.”
Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Peníze jsme pro tento projekt vyčlenili a v podstatě zastupitelstvo již ten finanční objem, který se dostal na částku 22,5 milionu korun, schválilo. To znamená, celá akce je finančně zajištěna a já věřím, že i následné projekty, které do tohoto území a nejenom spojené s úzkokolejkou, tak zástupci těch obcí tu podporu na kraji najdou a my jsme připraveni jim pomáhat.”

Modernizaci ocení především turisté, z nichž mnozí do regionu přijíždějí právě kvůli úzkokolejné trati a jízdám v netradičních vlacích.

Petra Míčová, turistka: “My jsme tady na výletě o prázdninách právě kvůli úzkokolejce a myslíme si, že když dostane budova a celá úzkokolejka nový háv, že to bude skvělé.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Po 17 letech se nám konečně podařilo uskutečnit jeden z projektů, který už jsme opravdu dlouho plánovali. Je to rekonstrukce nádražních budov na osoblažské úzkokolejce. Budou rekonstruovány celkem čtyři nádražní budovy s tím, že se budou vracet do 30. let 20. století. Budou tam kastlová okna, břidlicová střecha, opravdu ty detaily se budeme snažit obnovovat. Bylo to velké úsilí, které podpořil Moravskoslezský kraj, obce Osoblažska, podařilo se nám získat peníze z česko-polského fondu Interreg 5A a věříme, že se nám do příštího roku podaří vše zrealizovat.”
Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “Jak už jsem tady avizoval, ono vlastně výchozím byly původní projekty, které máme kopie z toho 19. století, z toho roku 1896, kde jsme z toho získali nějaké prvky. Ale nicméně on šel nějaký vývoj, tak víceméně z 80 % se jedná o meziválečné období, to znamená po roce 1918 do toho roku 1945, nebo jak to vypadalo. Výjimkou trochu je Koberno, kde jsme si udělali takovou radost a dostali jsme to z 90 % minimálně do toho 19. století, abychom tu jednu stanici měli trošku věrnější.”
Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Tady na tomto nádraží v Osoblaze se můžeme dneska podívat na výsledek dlouholeté spolupráce starostů a samozřejmě kraje jako takového, kde se nám podařilo získat peníze z česko-polského projektu. Já můžu říct, že v tuto chvíli vlastně jsme dokončili 4 stěžejní projekty, které jsou v okrese Bruntál, a to byly zámky tady na Osoblažsku, to byl jeden z projektů česko-polských. Potom druhým je právě úzkokolejná trať, třetím je z česko-slovenského projektu - to máme cyklostezku Slezská Harta a také včera jsme otevírali zámeckou zahradu v Bruntále, kde jsme z česko-slovenského projektu získali dalších 10 milionů korun. Takže já bych tímto chtěl poděkovat všem lidem, kteří se podíleli na přípravě projektu, protože těch projektů v rámci celé České republiky je celá řada a tady tento, kde stojíme dneska na osoblažské úzkokolejné tratí, je to jeden z klíčových projektů pro rozvoj i turistických cílů a věřím, že díky opravě všech nádraží a rekonstrukci parní lokomotivy zase můžeme do téhle, řekněme chudší oblasti, přilákat více turistů. Tím pádem můžou tady soukromí podnikatelé investovat do penzionů a jiných atrakcí jako takových.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Turistika na Osoblažsku se rozvíjí. Není to jenom úzkokolejka, ale rekonstruuje se zámek Slezské Rudoltice, znovu otevírá se zámek Dívčí Hrad, takže opravdu turistů přibývá, ale přibývá i lidi, kteří si chtějí na Osoblažsku koupit pozemek, nebo hledají něco, co by mohli koupit, protože lokalita je to čím dál aktivnější. Díky výstavbě obchvatu Krnova a Opavy se zkrátí dojezdový čas až někde pod hodinu, takže opravdu, myslíme si, že to Osoblažsko do budoucna bude růst a bude to atraktivní lokalita.”
Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000026786/nadrazni-budovy-na-osoblazske-uzkokolejce-dostanou-historickou-podobu-vcetne-drevenych-toalet