Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Druhá lokomotiva pro úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha prochází modernizací

Celý MS kraj |

Jediná úzkorozchodná dráha v provozu Českých drah a zároveň jediná na Moravě a ve Slezsku dostane do konce roku druhou modernizovanou lokomotivu. Opravený stroj získá nový motor splňující nejnovější emisní normy, jeho skříň pak bude opravená a dostane historický nátěr. Dvacetikilometrová dráha s rozchodem pouhých 760 mm je významným turistickým lákadlem do Osoblažského výběžku.

České dráhy modernizují unikátní historickou lokomotivu pro úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha.

Kateřina Divišová, obchodní zástupkyně ČD pro MSK: "Provoz na úzkorozchodné dráze objednává Moravskoslezský kraj. V regionu je to důležitá součást dopravní obslužnosti, ale také významná turistická atrakce, která nemá ve východní části České republiky obdobu a láká do regionu turisty nejen z Ostravska. Díky druhé provozní lokomotivě zvýšíme spolehlivost provozu a výlet na Osoblažku bude atraktivnější. Opravená lokomotiva totiž dostane historický nátěr, který ale bude odlišný od dnes provozovaného stroje stejné řady."

Lokomotiva 705.914-0 byla od roku 2016 mimo provoz. V letošním roce byla přistavena do hlavní opravy ve společnosti CZ LOKO. Vlastní modernizace pod vedením CZ LOKO se pak provádí v provozu společnosti WYNX Pool v Kutné Hoře.

Zdeněk Štěpánek, ředitel odboru kolejových vozidel ČD: "Při hlavní obnově dojde ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a výměny zkorodovaných částí skříně. Dosazen bude úplně nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje současné emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens. Obměnou projde elektrická výzbroj lokomotivy, zcela nové bude chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích. Podvozky s trakčními motory zůstávají beze změny, ale také ony prošly kompletní opravou v našem středisku údržby v Olomouci."
Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Aby bylo cestování na úzkorozchodce atraktivní, bude lokomotiva uvedena do jednoho z historických retronátěrů, který však bude jiný než na druhé místní lokomotivě 705.913-2."

Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběné v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD nahradily parní lokomotivy a byly také exportovány do Sovětského svazu. Celkem tak bylo vyrobeno 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají České dráhy vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916-5) je pak ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.

Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Osoblažská úzkokolejka, fanoušky označovaná také jako Osoblažka, je dnes jediná veřejná úzkorozchodná dráha na Moravě a ve Slezsku a jedna ze tří posledních provozovaných v České republice."

Byla vybudována s rozchodem 760 mm v roce 1898. Celá dráha z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy měří 20 kilometrů, je na ní nejvyšší rychlost 40 km/h a největší stoupání činí 27 promile. Přibližně 2 kilometry od Třemešné se nachází také nejmenší oblouk na české železniční síti o poloměru pouhých 75 metrů. Vlaky ho mohou projíždět rychlostí jen 20 km/h.

Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Úzkorozchodná dráha Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a její okolí je tak ideálním cílem pro výlety po celý rok."

Omlazovací kúra čeká i současnou provozní lokomotivu z Osoblažky 705.913-2. Ta podstoupí v příštím roce plánovanou periodickou obnovu stejně, jako jeden z osobních vozů, který má v příštím roce také zavítat do dílen.

Nahlásit chybu


K tématu

Modernizovaná mašina pro osoblažskou úzkokolejku nastartovala motor

22. února 2024 17:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Kompletní oprava a modernizace úzkorozchodné mašinky 705.914-0 dosáhla významného milníku. V uplynulých týdnech došlo v dílnách v Kutné Hoře k prvnímu nastartování motoru. V dalších dnech pak probíhaly práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku.

Další úzkorozchodná lokomotiva se po více než čtyřech letech vrátila na Osoblažku

4. března 2024 17:19 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Motorová lokomotiva 705.914 byla v těchto dnech po opravě u společnosti CZ LOKO přepravena domů na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Na Osoblažce bude dodavatel pokračovat ve zprovoznění lokomotiv přímo na úzkorozchodné dráze.

Elektroloď na Slezské Hartě i vybrané turistické vlaky získají opět finanční podporu kraje

6. září 2024 14:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezský kraj podpoří i v příštích třech letech provoz vodní dopravy na Slezské Hartě, přispívat bude i na výletní vlaky. Krajské peníze obdrží Hvozdnický expres, Osoblažka a výletní vlaky Slezského železničního spolku. Na tuto podporu cestovního ruchu půjde v letech 2025 až 2027 6,1 milionu korun.


Elektrárna Třebovice obnovila svůj provoz v rekordním čase

Zaměstnancům společnosti Veolia Energie se po 11 dnech po povodni podařilo zprovoznit Elektrárnu Třebovice v Ostravě, která byla odstavena od 15. září. A už také obnovuje dodávky i pro průmysl.

Další oběť podvodu na sítích, žena z Bruntálska poslala falešnému vojenskému lékaři téměř milion korun

Dnes 9:56 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Kriminalisté z Bruntálska vyšetřují další případ podvodu přes sociální sítě, kdy byla poškozená žena středního věku připravena o téměř 900 tisíc korun. Podvodník se vydával za vojenského lékaře působícího v Iránu a pod záminkou zaslání balíčku vylákal z oběti několik plateb.

Do Hlučína přijeli mladí malíři - natěrači z celé republiky

Už podvanácté se sešli mladí malíři a natěrači z celé České republiky na Mírovém náměstí na akci Hlučín, město s řemeslnou tradicí. Cílem je propagace řemeslných oborů na místním Odborném učilišti a Praktické škole.

Krnov bojuje s následky povodně, odpady i chodem života ve školách a firmách

V Krnově už funguje pitná voda a elektřina. Město se aktuálně potýká s množstvím odpadu a snaží se normalizovat život ve školách a školkách. Všude probíhají úklidy a některé boční ulice by mohly dělat kulisu v poválečných filmech. Situace se ale mění k lepšímu přímo před očima.

ŘSD plně obnovuje provoz na dálnici mezi Ostravou a Polskem

Včera 14:14 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Dálnice D1 mezi Ostravou a Polskem bude dnes odpoledne opět průjezdná standardně dvěma pruhy pro každý směr. Ředitelství silnic a dálnic dokončilo v úterý 1. října úklid a opravy po povodních.

Ranní nehoda dvou nákladních aut v Ostravě zastavila dopravu, řidiče museli vyprostit hasiči

Dnes 10:25 | Ostrava-město | Lukáš Zavadil

Ve středu ráno se v Ostravě na ulici Plzeňská srazila dvě nákladní vozidla. Nehoda zcela zastavila provoz. Hasiči museli vyprošťovat jednoho z řidičů pomocí hydraulického zařízení. Po vyproštění byl zraněný řidič předán do péče záchranářů.

Park u Zámku v Zábřeh láká k relaxaci i sportu. Revitalizace mu velmi prospěla

Ostrava patří k nejzelenějším městům v zemi a rozhodně nespí na vavřínech. Novou podobu nyní získal Park u Zámku Zábřeh. Nabízí spoustu místa pro relaxaci, ale i sport nebo pořádání menších akcí. Park ozdobil také nový mobiliář a umělecké plastiky.

Studenti vysazovali nový park v Ostravě-Třebovicích v rámci soutěže Lipová ratolest

Studenti desítky zahradnických škol z celého Česka vysadili v Třebovicích nový park v rámci soutěže Lipová ratolest. Své zastoupení měla i Ostrava v podobě družstva ze zdejší Střední zahradnické školy.

Palkovice vybojovaly v soutěži Vesnice roku 2. místo

V letošním národním finále soutěže Vesnice roku měl Moravskoslezský kraj jako svého finalistu obec Palkovice. Ta nakonec v silné konkurenci obsadila 2. místo.

Ostrava se snaží vyřešit čištění odpadních vod. Ústřední čističku voda značně poničila

Jedním z největších problémů Ostravy po povodních je vodohospodářská infrastruktura a hlavně zničená čistírna odpadních vod, která byla zcela pod vodou. Byla proto svolána mimořádná rada města, kde byly schváleny první finance na opravy.

Největší akcí roku v Rýmařově byly Dřevařské, lesnické a myslivecké dny

Dnes 17:45 | Celý MS kraj | Karel Soukop

Vždy každé dva roky se v Rýmařově koná největší akce ve městě, jakou jsou Dřevařské, lesnické a myslivecké dny. Park ve Flemmichově zahradě vždy zaplní tisíce návštěvníků, aby si užili umění dřevařů, lesnickou techniku, myslivecké expozice i kulturní programy. Nejinak tomu bylo i letos.

Senioři po povodních neuspěli s žádostí o mimořádnou pomoc

Úřad práce v souvislosti s povodněmi, které mnoha lidem zničily domovy a majetek, nabídl mimořádnou okamžitou pomoc. Bohužel, podle našich zjištění, odcházejí někteří lidé s nepořízenou. Zklamání z jednání jedné z referentek úřadu práce zažili i senioři z Českého Těšína.

Elektrotechnická výstava řešila úspory energií

Třetí ročník elektrotechnické výstavy Volty.cz na Černé louce v Ostravě představil zájemcům novinky a chytrá řešení v elektrotechnice a úsporách energií.

Lodní modeláři soutěžili na přehradě v závodě Těrlická plachta

Modeláři z Česka, Polska a Slovenska se sešli na břehu Těrlické přehrady, aby tam po dva dny závodili se svými modely plachetnic. Společně tak ukončili letošní závodní sezonu.

Mladí zahradníci soutěžili v projektu Lipová ratolest

Po třídenním klání skončil v městském obvodě Ostrava-Třebovice patnáctý ročník soutěže mladých zahradníků Lipová ratolest pro studenty a učně středních odborných škol. Do Ostravy se soutěž vrátila po deseti letech a jako každoročně se jí zúčastnilo čtyřicet soutěžících z deseti škol z celé ČR.

Druhá lokomotiva pro úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha prochází modernizací
Vydáno 22. srpna 2021 12:49, Celý MS kraj, Jiří Cileček
Jediná úzkorozchodná dráha v provozu Českých drah a zároveň jediná na Moravě a ve Slezsku dostane do konce roku druhou modernizovanou lokomotivu. Opravený stroj získá nový motor splňující nejnovější emisní normy, jeho skříň pak bude opravená a dostane historický nátěr. Dvacetikilometrová dráha s rozchodem pouhých 760 mm je významným turistickým lákadlem do Osoblažského výběžku.

zdroj foto: České dráhy

České dráhy modernizují unikátní historickou lokomotivu pro úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha.

Kateřina Divišová, obchodní zástupkyně ČD pro MSK: "Provoz na úzkorozchodné dráze objednává Moravskoslezský kraj. V regionu je to důležitá součást dopravní obslužnosti, ale také významná turistická atrakce, která nemá ve východní části České republiky obdobu a láká do regionu turisty nejen z Ostravska. Díky druhé provozní lokomotivě zvýšíme spolehlivost provozu a výlet na Osoblažku bude atraktivnější. Opravená lokomotiva totiž dostane historický nátěr, který ale bude odlišný od dnes provozovaného stroje stejné řady."

Lokomotiva 705.914-0 byla od roku 2016 mimo provoz. V letošním roce byla přistavena do hlavní opravy ve společnosti CZ LOKO. Vlastní modernizace pod vedením CZ LOKO se pak provádí v provozu společnosti WYNX Pool v Kutné Hoře.

Zdeněk Štěpánek, ředitel odboru kolejových vozidel ČD: "Při hlavní obnově dojde ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a výměny zkorodovaných částí skříně. Dosazen bude úplně nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje současné emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens. Obměnou projde elektrická výzbroj lokomotivy, zcela nové bude chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích. Podvozky s trakčními motory zůstávají beze změny, ale také ony prošly kompletní opravou v našem středisku údržby v Olomouci."
Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Aby bylo cestování na úzkorozchodce atraktivní, bude lokomotiva uvedena do jednoho z historických retronátěrů, který však bude jiný než na druhé místní lokomotivě 705.913-2."

Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběné v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD nahradily parní lokomotivy a byly také exportovány do Sovětského svazu. Celkem tak bylo vyrobeno 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají České dráhy vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916-5) je pak ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.

Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Osoblažská úzkokolejka, fanoušky označovaná také jako Osoblažka, je dnes jediná veřejná úzkorozchodná dráha na Moravě a ve Slezsku a jedna ze tří posledních provozovaných v České republice."

Byla vybudována s rozchodem 760 mm v roce 1898. Celá dráha z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy měří 20 kilometrů, je na ní nejvyšší rychlost 40 km/h a největší stoupání činí 27 promile. Přibližně 2 kilometry od Třemešné se nachází také nejmenší oblouk na české železniční síti o poloměru pouhých 75 metrů. Vlaky ho mohou projíždět rychlostí jen 20 km/h.

Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Úzkorozchodná dráha Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a její okolí je tak ideálním cílem pro výlety po celý rok."

Omlazovací kúra čeká i současnou provozní lokomotivu z Osoblažky 705.913-2. Ta podstoupí v příštím roce plánovanou periodickou obnovu stejně, jako jeden z osobních vozů, který má v příštím roce také zavítat do dílen.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000027093/druha-lokomotiva-pro-uzkorozchodnou-drahu-tremesna-ve-slezsku--osoblaha-prochazi-modernizaci