Bílá je turistická obec. V letní a především zimní sezoně ji navštíví tisíce lidí. Především v centru musejí překonávat silnici s velkým počtem projíždějících automobilů, včetně kamionů.
Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Těch lidí, kteří tady pohybují v sezoně, jsou řady tisíců. Denně i dva tisíce lidí a těch kamionů taky není málo. Jezdí tady zhruba 600 kamionů za den, těch velkých kamionových souprav. Dlouhodobé se snažíme, aby tady ten tah nebyl využívaný jako tranzitní kamionová doprava, ale bohužel je to silnice 1. třídy, která je k tomu určena přednostně.”
Systém měření rychlosti v Bílé se od těch používaných jinde podstatně liší. V Bílé mohou volit mezi třemi režimy a nikdo si nemůže být jistý, jaký je zrovna aktuální. Rychlost se měří buď jako okamžitá přímo u radaru, nebo je možné ji měřit v krátkém mikroúseku několika desítek metrů před radarem a třetím režimem je klasický výpočet rychlosti v úseku o délce téměř jednoho kilometru.
Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Přistoupili jsme k takovému sofistikovanému řešení, kdy se neměří jen úseková, ale i okamžitá rychlost. Je to hlavně z důvodu, aby se dala ta rychlost měřit v průběhu celého ročního období. V zimě, kdy je na vozovce souvislá sněhová pokrývka, tak nejdou vidět ty čáry, kdy to vozidlo vyjede a vyjede z toho úseku. Proto jsme přistoupili k měření okamžité rychlosti v obou směrech. Jak při výjezdu, tak i při vjezdu do obce. Samozřejmě projektujeme ještě pasivní prvky bezpečnosti podél silnice, ale je to běh na dlouhou trať a finančně je to velice nákladné. Takže měření rychlosti je nejúčinnější možnost, jak snížit rychlost.”
Anketa: “Za mě je to v pořádku. V obci se má jezdit 50. Tady to svádí k tomu, aby se tady předjíždělo. Když jedete těmi serpentinami za kamionem tak to jede prostě pomalu. Za mě dobrý.
Anketa: “No tak pokud to řidiči nedodržovali, tak je to správně. předpisy by se měly dodržovat. Pokud tady jezdí rychle a ohrožují chodce, tak je to měření správné.
Radary pracují automaticky. Systém přečte registrační značky vozidel a pokud zjistí překročení nastaveného rychlostního limitu, okamžitě je odesílá strážníkům do Frýdlantu nad Ostravicí.
Zdeňka Pohludková, vedoucí odboru dopravy MÚ Frýdlant nad Ostravicí: “Městská policie zpracované přestupky oznámí našemu správnímu orgánu, tedy odboru dopravy a my podle zákona 361 z roku 2000 sbírky o silničním provozu zpracováváme tyto přestupky a zasíláme jako první úkon výzvy provozovatelům vozidel.”
Úsekové radary zatím nedokázaly vyhodnocovat motocykly, protože snímaly jen přední registrační značky, které motorky nemají. Radary v Bílé však fotografují i zadní značky a proto jsou mezi prvními hříšníky i motorkáři.
Zdeňka Pohludková, vedoucí odboru dopravy MÚ Frýdlant nad Ostravicí: “Na rozdíl od jiných používaných systémů měření rychlosti v Bílé zachycuje rychlost i u motocyklů.”
Tomáš Kubačák (Za lepší Bílou), starosta Bílé: “Od měření rychlosti si slibujeme hlavně zklidnění dopravy v intravilánu obce. Ta doprava je poměrně intenzivní, projede tady asi 4,5 tisíc vozidel za den. A tady to měření s následným vymáhání pokut je taková nejúčinnější pomoc, jak zklidnit a usměrnit dopravu. Samozřejmě intenzitu nesnížíme, ale chceme usměrnit dopravu. Měli jsme tady asi po dobu dvou let instalovanou zkušební technologii úsekového měření rychlosti a těch přestupků nebylo málo. Vycházelo to asi 200 přestupků za den. S tím, že v tuto chvíli jsou instalované dopravní značky začátek a konec měření rychlosti a ti řidiči jsou si toho vědomi. Netajíme se tím, chceme zklidnit tu dopravu. Není to zaměřeno na vymáhání pokut.”
Velkou část dosud pokutovaných řidičů tvoří cizinci, nejčastěji řidiči kamionů. V Bílé očekávají, že se po prvních pokutách naučí rychlost dodržovat i oni.