IX. ročník konference Fórum cestovního ruchu turistické oblasti BESKYDY-VALAŠSKO 2023 hodnotil předchozí roky a nastínil, jakým směrem by se nabídky pro návštěvníky Beskyd měly ubírat.
Monika Konvičná, ředitelka DM TO Beskydy-Valašsko: “Ukázali jsme výsledky naší činnosti, ohlédli jsem se za rokem 2022 a ukázali jsme to, co budeme řešit v tomto roce, jakou spolupráci zainteresovaných subjektů budeme potřebovat a také to, jak Destinační společnost pomáhá marketingově získávat návštěvníka a jak můžeme pomoci podnikatelským subjektům toho návštěvníka získat.”
V závěru konference byli vyhlášeni vítězové tří cen.
Monika Konvičná, ředitelka, DM TO Beskydy-Valašsko: “Cenu cestovního ruchu realizujeme už 9. rokem. Vyhlašujeme Nejlepší produkt, Nejlepší počin a Nejlahodnější pivo Beskyd, protože Beskydy a pivo patří k sobě.”
Helena Kubešová, Spolek nezávislých vesnických žen Hukvaldy: “Je to určité zadostiučinění za práci, kterou děláme. Máme radost, že se ten náš projekt líbí, že to, co děláme má smysl a že jsou i jiní lidé, nejen z naší obce, kteří to vnímají a kteří oceňují naši práci.”
Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Jsem velmi rád za Moravskoslezský kraj, že se podařilo obnovit a navázat na historii setkání na konferenci k cestovnímu ruchu, poněvadž víme všichni, že v minulosti cestovní ruch v rámci covidu dostal zásadní ránu a dneska právě se diskutuje o tom, jak vlastně Beskydy podpořit v dalším rozvoji. Ale co je důležité, podívali jsme se na čísla, zhodnotili jsme vlastně ty roky, které začínaly od 2019, 2020 a 2021 jak šly po sobě, podívali jsme se na čísla v duchu přenocování turistů jak zahraničních, tak samozřejmě našich, podívali jsme se také na to, kolik ti turisté tady nechali a generují peněz, abychom mohli opravdu nastavit ty nové produkty, nové cesty v cestovním ruchu velmi dobře. Dneska si troufnu říct, že vlastně celkový obrat v cestovním ruchu v Moravskoslezském kraji generoval víc jak 10 miliard korun. Dneska poté covidové době se pohybujeme někde okolo 6 miliard korun v rámci Moravskoslezského kraje, ale samozřejmě chceme dohnat ty ztráty a věřím, že během tohoto roku 2023 díky aktivitám samozřejmě všech členů, kteří dneska jsou tady na konferenci, hoteliérům, atraktivitám se k těm číslům zpátky vrátíme. Co je zásadní a důležité říct, že vlastně útrata u českých turistů se snižuje. Ano, je to díky tomu, že vlastně se tady zdražuje, malé energie a podobně, tudíž víme, že dneska turisté jezdí na ty hory s batůžkem v podstatě, mají tam tu svačinu a ne, že si celá rodina zajde do restaurace utratit peníze. Ale toto jsou věci, které vlastně ty my musíme zdokonalit, musíme zdokonalit služby, musíme se zaměřit na personál, vyškolený personál v hotelích, restauracích a podobně, abychom nabízeli za víc peněz kvalitnější službu jako takovou.”
Konkrétní příklady podpory turistiky v Beskydech představil starosta Trojanovic Jiří Novotný.
Jiří Novotný (Naše Beskydy), starosta Trojanovic: “My jsme na pomezí Moravskoslezského a Zlínského kraje, takže spolupracujeme s oběma kraji. Naším cílem je revitalizovat Pustevny, revitalizovat a transformovat bývalý Důl Frenštát na lokalitu, která bude fungovat jak pro místní občany, tak pro turisty a vlastně na tom, aby všechno bylo propojené cyklostezkami a moderní mobilitou. Což sami jako obec neuděláme a proto spolupráce s kraji a se státem je pro nás naprosto klíčová.”
Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Vrátím se zpátky k těm číslům, ta jasně ukazují, že zahraniční turisté k nám v podstatě od té doby covidové přestali lítat. Naším cílem, kraje a CzechTourismu, je udělat veškerá opatření kampaně právě v zemích, které jsou nablízku, ať to jsou Poláci, Slováci, samozřejmě dneska už do toho zapadá i Ukrajina. Tady v těchto zemích opravdu jsme připraveni podpořit veletrhy, jsme připraveni podpořit marketingové aktivity, ať to jsou billboardy nebo to jsou polepené tramvaje v rámci příhraničí a toto by zpátky mohlo nastartovat ten zahraniční turismus jako takový. Je to také o tom, že se začalo lítat tady z Ostravy a začal se tvořit obchod, protože ten obchod byl také součástí toho cestovního ruchu. A to jsou ty podpůrné věci, které běží v rámci CzechTourismu a MSK. Co se týká nás tady, tak se budeme věnovat v tomto roce hodně gastronomii. Budeme rozšiřovat síť elektrokol, kterých máme už 48 a je to jediná taková velká krajská síť. Samozřejmě budeme vytvářet nové prvky, jako jsou plovoucí mola, která zase budou sloužit k relaxaci a odpočinek. No a máme úžasný projekt Pojez, který se zabývá jídlem a budeme chtít vlastně právě se Zlínským krajem a jižní Moravou dávat dohromady gastronomii, gastronomické zážitky, abychom ty jednotlivé kraje představovali u nás doma.”