Systém zaznamená především řidiče, kteří na přejezd vjíždějí v době, kdy sice už svítí červená, ale závory se ještě nezačaly spouštět. Kamery v té chvíli udělají několik velmi detailních fotografií.
Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: “Ten přestupek se zaznamenává v momentu, kdy je spuštěna signalizace, to znamená svítí červená světla a zní zvuková výstraha. V té době už řidiči na přejezd vjíždět nesmí. Jsou zde samozřejmě přehledové a dohledové kamery, takže vyhodnocování přestupků je pouze jednou částí systému.”
Systém dokonce sám rozliší vozidla do a nad 3,5 tuny. Zatímco fotografie těch lehčích oznámí na třineckou radnici jako přestupky, u nákladních aut už jde o trestný čin a sankci uloží policie.
Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: “Systém tady ve Vendryni je nový v tom, že je schopný zcela automaticky a bez zásahu člověka zaznamenávat a potom dále vyhodnocovávat a třídit zaznamenané přestupky a předávat je dále příslušnému zpracování. V případě přestupku to je zápis 7 bodů do konta řidiče, ale kromě toho také pokuta až 5 tisíc korun, nebo možný zákaz řízení až na půl roku.”
Fotografie hříšníků kamery odešlou přímo do počítačů úředníků, kteří je zkontrolují a následně zašlou provozovateli vozidla příkaz k zaplacení pokuty.
Stanislav Cieślar, mluvčí města Třince: “Z našeho hlediska jde především o zajištění bezpečnosti a životů lidí a ochrany majetku. Takže to byla pro město Třinec výzva a rádi jsme se do toho zapojili.”
Správa železnic má už teď vytipované další přejezdy, kde bude stejně systém nainstalován.
Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: “My jsme v té úvodní fázi vytipovali pro osazení inteligentními kamerami právě přejezdy, kde ve větší míře dochází k porušování předpisů, tzn. přejíždění na červenou, nebo kde je také velká frekvence dopravy. A z toho potom vyplynuly ty přejezdy, kde jsme ten systém osadili a rozběhli. Konkrétně v Třinci jsme ještě doladili tu finální nadstavbu, která je schopna samostatně ty přestupky třídit a předávat ke zpracování.