Aby Evropa podpořila růst dodavatelského řetězce pro baterie v Evropě, musí podle asociace zrychlit povolovací procesy a poskytnout odpovídající investiční pobídky.
Podle analýzy asociace je aktuálně v Evropě plánována výstavba celkem 50 nových továren na baterie s celkovou roční výrobní kapacitou 1,8 TWh. Realizace velká části z této kapacity je nicméně dle asociace v ohrožení, přičemž součet kapacity, u které bylo identifikováno střední nebo velké riziko, činí 1,2 TWh.
Nejvíce ohrožených projektů mají podle zveřejněné analýzy Německo, Maďarsko, Španělsko, Itálie a Spojené království. Tesla v Berlíně, Northvolt na severu Německa a Italvolt poblíž Turína patří mezi projekty, které představují riziko ztráty největších objemů z plánované nové kapacity.
Asociace Transport & Environment připomněla, že vedoucí pozice Evropy v oblasti zavedené legislativy a cílů pro boj proti změně klimatu znamenala až donedávna také vedoucí pozici na poli investic do čistých technologií.
Rostoucí dominance Číny v dodavatelském řetězci pro elektromobily a loni zavedená podpora pro rozvoj bateriového průmyslu v USA nicméně rychle mění pravidla hry.
Pokud jde o globální investice do továren na lithium-iontové baterie, podíl Evropy klesl ze 41 % v roce 2021 na pouhá 2 % v roce 2022, zatímco investice v Číně a Spojených státech nadále rostou.
Aby Evropa nepříznivý trend zvrátila, musí zavést robustní politiky, které pomohou využít ekonomický a technologický potenciál plynoucí z transformace energetiky. Jako klíčová opatření uvádí asociace zjednodušení povolovacích procesů či dostatečné investiční pobídky.
Důležitá bude také finální podoba návrhu Evropského zákona o kritických surovinách, která má být zveřejněna do konce března. Cílem tohoto zákona je mimo jiné zvýšení nezávislosti EU v oblasti kritických surovin, mezi které patří i suroviny potřebné pro výrobu baterií.