Patrně nejznámější český pilot Martin Šonka, který dlouhodobě sbírá úspěchy na světových soutěžích, přijel na ostravské letiště představit knihu o svém příběhu, ale hlavně povídat o své reprezentaci v akrobatickém létání.
Martin Šonka, pilot: “Je to setkání s fanoušky, povídání o tom, co bylo a hlavně o tom, co bude, spojené s charitou a povídáním o naší knize a spoustě témat. Takže proto tady a o tom bude dnešní večer. Akrobatické létání běží tak nějak víceméně pořád stejně. Jsem členem reprezentace. Letos bylo mistrovství Evropy, příští rok bude mistrovství světa. Snažím se trénovat, jak to jde, i když časově kvůli nějakým pracovnímu vytížení není úplně tolik času, kolik bych si představoval a hodlám to trošku usměrnit.”
Velkou změnou prošla divácky atraktivní série závodů, při kterých piloti létají mezi vysokými pylony. Z finančních důvodů se reálný let spojil s virtuálním.
Martin Šonka, pilot: “Co se rychlostní soutěže týče, tak tam je už 4 sezony přerušen Red Bull Air Race a neustále se hledá investor, který by tu sérii zastřešil a vezme si ji finančně pod svá křídla. To už se mělo rozjet loni, ale zatím se to nepodařilo, ale v letošním roce vznikl zcela nový projekt, takový Air Race na dálku, aby odpadla ta finanční náročnost cestování po světě. Každý si to odletíme doma a pošleme data z letadla, organizují to Japonci, takže do Japonska, a oni na základě těch našich dat porovnají ty naše lety, upraví na aktuální teplotu a tlak, aby ty výkony byly porovnatelné a udělají z toho závod. Takže tohle proběhlo vlastně jako první soutěž teď v říjnu a bylo to hrozně fajn. Ten závod byl tentokrát v Tokiu a dá se to samozřejmě dělat v lokacích po celém světě, ale já si musím tu trať vytyčit. Oni tomu říkají pylon maker, ale není to skutečný pylon, který byl 25 m vysoký, ale jsou to prakticky plachty na zemi, nebo nějaké pylony, které se dají sehnat. Takže třeba v našem případě jsme použili aspoň čtyři pylony od kolegů z motorového paraglidingu. Ti mají krosnu na zádech a nad sebou padák, když lítají slalom. Tak tyhle jejich pylony, i když jsou mnohem kratší než ty naše, ale aspoň jsou víc viditelné na zemi, tak ty jsem si od nich půjčil. Dali jsme aspoň 4 pylony, byť jsem jich potřeboval 8, ale ta trať byla lépe vidět. Samozřejmě není to to samé, jako letět v centru Budapešti nebo v Rio de Janeiru. Ale já jsem to lítal v Táboře na letišti, takže na svém domácím letišti a tam se mi to líbilo taky. Ale je to zatím první varianta toho, jak udělat aspoň levnější verzi toho, aby ten sport mohl nějak fungovat, dokud nepřijde investor, který to nastartuje tak, že zase budeme cestovat po světě.”
Přesto, že je virtuální realita zajímavá, Martin Šonka doufá, že se brzy bude opět létat přímo v centrech skutečných měst.
Martin Šonka, pilot: “Protože, když to letadlo stojí v hangáru a práší se na něj a lezou po něm pavouci, tak by bylo fajn ho oprášit a pořádně protáhnout po trati.”
Besedu s Martinem Šonkou si nenechali ujít ani jeho kolegové z armády.
Roman Bencalik, bývalý vojenský pilot: “Nejsem příliš sledovatel tohoto air racingu, ale samozřejmě jim fandím, protože tam je vidět tu profesionalitu kluků, umí to, je to hezká podívaná, takže si myslím, že to jsou správné věci a pro lidi je to zajímavé. A zrovna dneska, když kolega Šonka, bývalý pilot gripenu, my jsme teda lítali tady jako dopraváci, no, tak zhlídnul se zrovna v téhle profesi, tak proč ne, dělá to dobře, dělá to rád.
Jaromír Radkovský, ředitel Letiště Ostrava: “Máme radost, že Honza Svoboda zorganizoval takovou akci. On je vlastně hlavní organizátor a my Martina Šonku máme rádi, protože se pravidelně zúčastňuje našich dnů NATO. Takže to, že představuje svou knížku a že bude mluvit o akrobatickém létání, je v pořádku a my jsme rádi, že se vrací zase zpátky k nám na letiště Leoše Janáčka v Ostravě.”
Martin Šonka, pilot: “Je to kniha o létání, o mé kariéře, o tom, proč jsem začal lítat a hlavně o tom, jak je lítání krásné a doufám, že se to bude líbit i lidem, kteří jako s lítáním nemají nic společného a třeba je to bude nějakým způsobem motivovat k tomu, že je dobré na sobě pracovat. A pro ty, co lítání mají rádi, tak věřím, že si přijdou na své, že tam je opravdu spousta zajímavých fotek. A samozřejmě jsem se tam snažil dostat to nejzajímavější z toho mého příběhu.”