Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Nejkratší stezka pro chodce a cyklisty je v Ostravě, měří jen 3 metry a je úplně zbytečná

Celý MS kraj |

Draze, zbytečně, ale rekord to je. Nejkratší vyhrazenou stezku mohou chodci a cyklisté využít přímo v centru Ostravy. Bohužel, zřízena byla zcela zbytečně, byť se její autoři a také schvalující policisté snaží její existenci jakkoli zdůvodnit.

Stezka pro chodce, na kterou s posvěcením dopravního značení mohou vjet i cyklisté, se nachází v sousedství OC Nová Karolina, tedy v samotném centru Ostravy. Její délka činí přesně 3 metry a kniha rekordů kratší úsek vyhrazený pro chodce a cyklisty v České republice skutečně nezná.

Luboš Rafaj, agentura Dobrý den: “Kratší stezku naše databanka neeviduje.”

Velmi zajímavá je historie rekordně krátké stezky. Zdá se, že tentokrát hlasitě zařehtal ostravský úřední šiml v erbu města. Místo, aby úředníci i policisté, kteří umístění dvou dopravních značek schválili, přiznali, že vytvořili paskvil s puncem nechtěného rekordu, vymýšlejí důvody, jak své rozhodnutí obhájit. Jako hlavním důvod přitom uvádějí samozřejmě bezpečnost. Mají totiž preventivně za to, že cyklista neumí na kolo nasednout, nebo z něj sesednout bezpečně jinde, než právě na chodníku. A právě proto tam vytvořili vyhrazený prostor pro nasedání a sesedání. Patrně jediný v zemi. 

Vyjádření krajských dopravních policistů pro TV Polar tlumočila jejich mluvčí.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “Opatření, které spočívá v umístění svislých dopravních značek, je z důvodu bezpečnosti, jelikož cyklisté nemají jinou možnost, jak se dostat k OC Nová Karolína. Tím, že zákon 361/2000Sb. v § 53 odst. 2 uvádí, že jiní účastníci provozu na pozemní komunikaci, než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, tak jim toto bylo v rámci místní úpravy umožněno. Uvedené opatření zaručuje situaci, kdy cyklista přijede po ulici 28. října (Frýdlantské mosty) a bezpečně sjede z komunikace do prostoru vymezeného svislou dopravní značkou a dále pak bezpečně přejde komunikaci po přechodu pro chodce – musí přejít, nemůže jet na kole, jelikož tam není přejezd pro cyklisty.”

Značky tak podle policistů vytvořily na chodníku jakési depo, kde v oněch třech metrech může cyklista z kola seskočit, pak počkat na zelenou, aby mohl s kolem či koloběžkou přejít už jako chodec přes přechod.

V návaznosti na toto vysvětlení se dá předpokládat, že v zájmu zvýšení bezpečnosti cyklistů budou po celé zemi vznikat další podobná místa, kde dopravní značení cyklisty vyvede na chodníky, aby nemuseli ze svých bicyklů seskakovat u kraje vozovky, kde si přece jen mohou pravou nohu opřít o vyvýšený obrubník. 

Mnohem zajímavější však je policejní vysvětlení, jak si má cyklista počínat v opačném směru.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “V případě, že osoba vede jízdní kolo od OC Karolína, přejde přes přechod pro chodce do vyznačeného prostoru svislými značkami, tak v tomto prostoru může nasednout na kolo, zde se může bezpečně přesvědčit, že směrem od 28. října nepřijíždí žádné vozidlo a může vjet na komunikaci a pokračovat po směru jízdy ulice Těžařská k ulici K Trojhalí. Je zapotřebí uvést, že daný prostor slouží jako bezpečný prostor pro cyklisty, kteří nemají jinou možnost napojení na ulici Těžařská.”

Toto vysvětlení již přímo potvrzuje předpojatou policejní obavu z toho, že cyklisté neumí nasedat na svá kola. Aby tedy byla zajištěna jejich bezpečnost, vymysleli městští urbanisté a policisté dokonalý postup, při kterém se bezpečnost cyklistů rapidně zvyšuje. Přechod pro chodce samozřejmě překonají tak, že své kolo vedou vedle sebe. Na jeho konci však nezatočí vlevo, aby klasicky u obrubníku na bicykl nasedli a odjeli. Naopak, bezpečnější je pro ně podle expertů odbočit vpravo do vyhrazeného prostoru mezi dvě dopravní značky, tam své kolo otočit, následně ideálně po nasazení ochranné přilby, rutinním zkontrolování činnosti obou brzd, pohledovou kontrolou čistoty odrazek a doporučeným přidržením za libovolnou značku nasednout na kolo, a zejména pak s nutným opatrným ohlédnutím za sebe, zda nepřijíždí zezadu auto, se rozjet z chodníku do vozovky a dále pokračovat po Těžařské ulici.

Nejkratší pěší a cyklistická stezka se nachází na území obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Jejím autorem má být cyklokoordinátor, který by měl mít nejlepší přehled o potřebách cyklistů ve velkoměstě.

Barbora Lupečková, mluvčí městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz: “Svislé značení je na chodníku a je naše. Souvisí s ním i vodorovné na vozovce, které je ve správě OKas. Jde o to, že cyklista jedoucí v cyklopruhu na 28.října z Frýdlantských mostů sjíždí rampou na Těžařskou. Vodorovná šipka na vozovce ho směřuje na chodník do prostoru mezi značkami, kde má sesednout a jít dál pěšky přes přechod do pěší zóny na Nové Karolině. Vzniklo to v roce 2022, navrhovali a realizovali to OKas na popud cyklokoordinátora MAPPA. Dopravní inspektorát značení odsouhlasil a je to řádně povoleno SSÚ. V době vzniku cyklopruhu na ulici 28.říjnu až do Poruby, nikdo bohužel lepší řešení nevymyslel.”

Své vysvětlení k důvodům zřízení třímetrového úseku pro cyklisty podal i autor opatření. 

Josef Laža, dopravní inženýr, Městský ateliér prostorového plánování a architektury: "Protože šířkové poměry vozovky ani chodníku ul. Těžařská neumožňovaly vyvést cyklistu do přidruženého prostoru dříve, bylo navrženo, že cyklista pojede až k přechodu pro chodce, kde mu bude umožněno legálně vyjet na chodník. Z něj pak dále bude moci přejet do pěší zóny po nově vyznačených světelně řízených sdružených přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty vč. společné stezky uprostřed. Křížení ul. Těžařská vyžadovalo vedle doplnění dopravního značení nákladnější změnu signálního plánu světelné signalizace a výměnu návěstidel. Bohužel vzhledem k různým okolnostem k dotažení tohoto opatření již nedošlo a změna je aktuálně uvedena jako jedno z opatření v připravovaném Akčním plánu ke Koncepci cyklistické dopravy v Ostravě."

Třímetrový úsek byl tedy původně zřízen proto, aby v něm mohl cyklista po sjetí ze silnice vyčkat na zelenou pro přejetí vozovky. Protože jsou semafory drahé, musí z kola seskočit a přechod přejít pěšky, aby na druhé straně mohl pokračovat v jízdě. 

Autoři rovněž argumentují silničním zákonem, který zakazuje řidiči, a tedy i cyklistovi, zastavit na přechodu pro chodce a také před ním ve vzdálenosti kratší než 5 metrů. Úředníci si v tomto případě vykládají zákon skutečně velmi striktně. Přestože by cyklista skutečně neměl zastavit zakázané vzdálenosti, může tak učinit bez potíží u obrubníku i oněch 5 metrů před přechodem, nebo těsně za ním a ve chvíli, kdy z kola sesedne, již není řidičem, ale chodcem. Je však možné, že město Ostrava bude bezpečné třímetrové prostory pro cyklisty vytvářet před každým přechodem pro chodce a přejezdy pro cyklisty a tím by se chvályhodně zasadilo o bezpečnější cyklodopravu. Dá se předpokládat, že by si na taková místa cyklisté časem zvykli. 

Ať je však důvod zřízení jakýkoli, Ostrava má ve svém rejstříku další rekord, který se jiným obcím a městům bude jen těžko překonávat.

Nahlásit chybu


K tématu

Na hokejovém utkání mládeže ve Frýdku-Místku padl český divácký rekord

V hale Polárka ve Frýdku-Místku padl český divácký rekord. Zajistili ho fanoušci žáků 9. tříd, kteří bojují o postup do extraligy mládeže. Na utkání Frýdku-Místku s Havířovem přišlo 2 447 diváků. Domácí sice prohráli, ale stále jsou v rámci soutěže v boji o extraligu.

Ostravská zoo hlásí rekordní návštěvnost, může za to počasí i bohaté vyžití

Ostravská zoo má po zimním období rekordně vysokou návštěvnost. Začátkem dubna přivítala v tomto roce už stotisícího návštěvníka. Lidem nabízí znovu po zimní přestávce komentovaná setkání u vybraných výběhů a pavilonů a návštěvníky čekají také další zajímavosti.

Ostravská ZOO hlásí rekord. Od začátku roku ji navštívilo už 100 000 lidí

5. dubna 2024 10:07 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostravská zoologická zahrada hlásí rekord. Od začátku roku už ji navštívilo 100 000 lidí, což je o téměř měsíc dříve, než v jiné roky. Hlavní zásluhu na tom má samozřejmě počasí.


Hasiči simulovali únik chlóru na bazénu v Havířově, došlo i na varování obyvatel

Profesionální hasiči měli specifické cvičení v areálu krytého bazénu na Šumbarku, kde hrozí potencionální únik nebezpečného chlóru. Součástí bylo i informování obyvatel v dané lokalitě.

Slezskoostravský domov Kamenec se stal už po čtvrté nejlepším domovem pro seniory v Česku

Domov pro seniory Kamenec se znovu stal nejlepším zařízením svého druhu v České republice. V rámci Značky kvality v sociálních službách opět získal pět hvězd a nejvyšší hodnocení si odnáší už po čtvrté.

Nová odbavovací plocha na letišti Ostrava zvyšuje kapacitu nákladní dopravy

Dnes 11:32 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Letiště Leoše Janáčka Ostrava rozšířilo svou kapacitu pro nákladní dopravu díky nové odbavovací ploše. Tato nová stojánka, veliká přibližně jako polovina fotbalového hřiště, pojme až pět nákladních letadel. Projekt za 308 milionů korun financoval Moravskoslezský kraj ze svého rozpočtu, a zahrnuje také nové osvětlení a trafostanici.

Mladíci vběhli do prodejny a hbitě z regálů ukradli parfémy

Dnes 10:22 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Policisté z obvodního oddělení Ostrava-Poruba 2 prověřují okolnosti krádeže parfémů, ke které došlo nedávno v jedné z místních prodejen. Dosud neustanovení pachatelé vběhli do prodejny a během okamžiku odcizili několik kusů parfémů, čímž způsobili škodu ve výši téměř 20 000 korun.

Umělá inteligence jako pomocník učitelů. Pedagogové z Frýdecko-Místecka prošli školením

Učitelé ze škol na Frýdecko-Místecku si vyzkoušeli, jak efektivně využívat umělou inteligenci ve své každodenní praxi. Pod vedením odborníka na technologie si na workshopu osvojili nové nástroje, které jim mohou ušetřit čas i energii.

První vánoční strom v Ostravě svítí na náměstí SNP

V Ostravě se rozzářil první vánoční strom, a to na zábřežském náměstí SNP před kulturním domem Akord. Nechyběl zde ani primátor Jan Dohnal či zástupci vedení obvodu Ostrava-Jih. Akce se ale neobešla bez drobných technických potíží.

V Ostravě se uskutečnil festival designu. Lidé nakupovali, poslouchali přednášky a mohli i tvořit

Unikátní prostředí zrekonstruované Ostravice hostilo oblíbený a už i tradiční prodejní festival designu Meat Design 2024. Kromě prezentace designérů si návštěvníci mohli užít bohatý doprovodný program a třeba si i sami něco vyrobit.

Roadshow informovala o podpoře podnikání

Agentura CzechInvest představila v Novém Jičíně aktuální možnosti v oblasti podpory podnikání. V jeden okamžik, na jednom místě tak mohli podnikatelé konzultovat své záměry a získat informace o dotačních programech a dalších možnostech financování.

Zdravotní sestry a pečovatelky terénních služeb opavské charity prošly školou smyku

Minimálně patnáct tisíc kilometrů ročně najede za svými klienty každá ze zdravotních sester a pečovatelek terénních služeb Charity Opava. Jezdí přitom denně na čas a za každého počasí. Aby si byly za volantem jistější, absolvovaly školu smyku.

Policie hledá zloděje vytrousené zbraně, případně svědky krádeže

Včera 16:04 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Nezodpovědný majitel krátké střelné zbraně vytratil pravděpodobně při vystupování z auta nebo nastupování svou pistoli. Tu na parkovišti o chvíli později našel muž, který si ji přivlastnil.

Přípravy Olympiády dětí a mládeže běží, poháry a medaile jsou vyrobeny

Už za dva měsíce v našem kraji vypukne zimní Olympiáda dětí a mládeže. Přípravy jsou tak v plném proudu, my jsme se zajeli podívat na výrobu medailí.

Turistka se zranila na zledovatělé stezce pod Lysou horou u Ivančeny

Včera 8:57 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Těžký úraz ruky si pravděpodobně při sestupu z Lysého hory přivodila turistka, která v neděli odpoledne uklouzla na zledovatělém povrchu beskydské horské stezky poblíž Ivančeny nad Malenovicemi.

Zlodějská hyena ukradla plyšáka, který ve výloze sloužil jako kasička sbírky pro nevidomé

Včera 8:13 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Plyšový pes stojící za výlohou jedné havířovské prodejny, do kterého lidé házeli peníze na pomoc nevidomým a slabozrakým, se stal obětí 29letého recidivisty, který výlohu rozbil, psa rozpáral a peníze ukradl.

Policisté v kraji řeší případy internetových podvodů s pneumatikami, buďte obezřetní

24. listopadu 2024 13:38 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Moravskoslezská policie varuje před podvodnými e-shopy, které v posledních dnech způsobily škody v desítkách tisíc korun. Falešné internetové obchody slibují výhodné nabídky pneumatik, ale zboží po zaplacení nikdy nedorazí. Oběti zaznamenali policisté na Bruntálsku, Frýdecko-Místecku, Karvinsku, Opavsku i v Ostravě.

Absolutní vítěz mezi úřady: Moravskoslezský kraj triumfuje v Národní ceně kvality ČR

24. listopadu 2024 13:26 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Krajský úřad Moravskoslezského kraje obdržel nejvyšší možné ocenění za kvalitu ve veřejné správě. V Národní ceně kvality České republiky získal v programu Excelence titul excelentní organizace ve veřejném sektoru a stal se absolutním vítězem soutěže.

Veletrh středních škol a zaměstnanosti nabídl škálu možností studia i praktických řemesel

24. listopadu 2024 12:19 | Celý MS kraj | Karel Soukop | Jesenický expres

Veletrh Artifex je pravidelnou příležitostí pro vycházející žáky základních škol, jak získat cenné informace. Na prezentacích středních škol i firem ze širokého regionu si mohou své budoucí povolání nebo studium na místě přímo osahat.

Nejkratší stezka pro chodce a cyklisty je v Ostravě, měří jen 3 metry a je úplně zbytečná
Vydáno 12. května 2024 15:56, Celý MS kraj, Libor Běčák
Draze, zbytečně, ale rekord to je. Nejkratší vyhrazenou stezku mohou chodci a cyklisté využít přímo v centru Ostravy. Bohužel, zřízena byla zcela zbytečně, byť se její autoři a také schvalující policisté snaží její existenci jakkoli zdůvodnit.

Stezka pro chodce, na kterou s posvěcením dopravního značení mohou vjet i cyklisté, se nachází v sousedství OC Nová Karolina, tedy v samotném centru Ostravy. Její délka činí přesně 3 metry a kniha rekordů kratší úsek vyhrazený pro chodce a cyklisty v České republice skutečně nezná.

Luboš Rafaj, agentura Dobrý den: “Kratší stezku naše databanka neeviduje.”

Velmi zajímavá je historie rekordně krátké stezky. Zdá se, že tentokrát hlasitě zařehtal ostravský úřední šiml v erbu města. Místo, aby úředníci i policisté, kteří umístění dvou dopravních značek schválili, přiznali, že vytvořili paskvil s puncem nechtěného rekordu, vymýšlejí důvody, jak své rozhodnutí obhájit. Jako hlavním důvod přitom uvádějí samozřejmě bezpečnost. Mají totiž preventivně za to, že cyklista neumí na kolo nasednout, nebo z něj sesednout bezpečně jinde, než právě na chodníku. A právě proto tam vytvořili vyhrazený prostor pro nasedání a sesedání. Patrně jediný v zemi. 

Vyjádření krajských dopravních policistů pro TV Polar tlumočila jejich mluvčí.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “Opatření, které spočívá v umístění svislých dopravních značek, je z důvodu bezpečnosti, jelikož cyklisté nemají jinou možnost, jak se dostat k OC Nová Karolína. Tím, že zákon 361/2000Sb. v § 53 odst. 2 uvádí, že jiní účastníci provozu na pozemní komunikaci, než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, tak jim toto bylo v rámci místní úpravy umožněno. Uvedené opatření zaručuje situaci, kdy cyklista přijede po ulici 28. října (Frýdlantské mosty) a bezpečně sjede z komunikace do prostoru vymezeného svislou dopravní značkou a dále pak bezpečně přejde komunikaci po přechodu pro chodce – musí přejít, nemůže jet na kole, jelikož tam není přejezd pro cyklisty.”

Značky tak podle policistů vytvořily na chodníku jakési depo, kde v oněch třech metrech může cyklista z kola seskočit, pak počkat na zelenou, aby mohl s kolem či koloběžkou přejít už jako chodec přes přechod.

V návaznosti na toto vysvětlení se dá předpokládat, že v zájmu zvýšení bezpečnosti cyklistů budou po celé zemi vznikat další podobná místa, kde dopravní značení cyklisty vyvede na chodníky, aby nemuseli ze svých bicyklů seskakovat u kraje vozovky, kde si přece jen mohou pravou nohu opřít o vyvýšený obrubník. 

Mnohem zajímavější však je policejní vysvětlení, jak si má cyklista počínat v opačném směru.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “V případě, že osoba vede jízdní kolo od OC Karolína, přejde přes přechod pro chodce do vyznačeného prostoru svislými značkami, tak v tomto prostoru může nasednout na kolo, zde se může bezpečně přesvědčit, že směrem od 28. října nepřijíždí žádné vozidlo a může vjet na komunikaci a pokračovat po směru jízdy ulice Těžařská k ulici K Trojhalí. Je zapotřebí uvést, že daný prostor slouží jako bezpečný prostor pro cyklisty, kteří nemají jinou možnost napojení na ulici Těžařská.”

Toto vysvětlení již přímo potvrzuje předpojatou policejní obavu z toho, že cyklisté neumí nasedat na svá kola. Aby tedy byla zajištěna jejich bezpečnost, vymysleli městští urbanisté a policisté dokonalý postup, při kterém se bezpečnost cyklistů rapidně zvyšuje. Přechod pro chodce samozřejmě překonají tak, že své kolo vedou vedle sebe. Na jeho konci však nezatočí vlevo, aby klasicky u obrubníku na bicykl nasedli a odjeli. Naopak, bezpečnější je pro ně podle expertů odbočit vpravo do vyhrazeného prostoru mezi dvě dopravní značky, tam své kolo otočit, následně ideálně po nasazení ochranné přilby, rutinním zkontrolování činnosti obou brzd, pohledovou kontrolou čistoty odrazek a doporučeným přidržením za libovolnou značku nasednout na kolo, a zejména pak s nutným opatrným ohlédnutím za sebe, zda nepřijíždí zezadu auto, se rozjet z chodníku do vozovky a dále pokračovat po Těžařské ulici.

Nejkratší pěší a cyklistická stezka se nachází na území obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Jejím autorem má být cyklokoordinátor, který by měl mít nejlepší přehled o potřebách cyklistů ve velkoměstě.

Barbora Lupečková, mluvčí městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz: “Svislé značení je na chodníku a je naše. Souvisí s ním i vodorovné na vozovce, které je ve správě OKas. Jde o to, že cyklista jedoucí v cyklopruhu na 28.října z Frýdlantských mostů sjíždí rampou na Těžařskou. Vodorovná šipka na vozovce ho směřuje na chodník do prostoru mezi značkami, kde má sesednout a jít dál pěšky přes přechod do pěší zóny na Nové Karolině. Vzniklo to v roce 2022, navrhovali a realizovali to OKas na popud cyklokoordinátora MAPPA. Dopravní inspektorát značení odsouhlasil a je to řádně povoleno SSÚ. V době vzniku cyklopruhu na ulici 28.říjnu až do Poruby, nikdo bohužel lepší řešení nevymyslel.”

Své vysvětlení k důvodům zřízení třímetrového úseku pro cyklisty podal i autor opatření. 

Josef Laža, dopravní inženýr, Městský ateliér prostorového plánování a architektury: "Protože šířkové poměry vozovky ani chodníku ul. Těžařská neumožňovaly vyvést cyklistu do přidruženého prostoru dříve, bylo navrženo, že cyklista pojede až k přechodu pro chodce, kde mu bude umožněno legálně vyjet na chodník. Z něj pak dále bude moci přejet do pěší zóny po nově vyznačených světelně řízených sdružených přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty vč. společné stezky uprostřed. Křížení ul. Těžařská vyžadovalo vedle doplnění dopravního značení nákladnější změnu signálního plánu světelné signalizace a výměnu návěstidel. Bohužel vzhledem k různým okolnostem k dotažení tohoto opatření již nedošlo a změna je aktuálně uvedena jako jedno z opatření v připravovaném Akčním plánu ke Koncepci cyklistické dopravy v Ostravě."

Třímetrový úsek byl tedy původně zřízen proto, aby v něm mohl cyklista po sjetí ze silnice vyčkat na zelenou pro přejetí vozovky. Protože jsou semafory drahé, musí z kola seskočit a přechod přejít pěšky, aby na druhé straně mohl pokračovat v jízdě. 

Autoři rovněž argumentují silničním zákonem, který zakazuje řidiči, a tedy i cyklistovi, zastavit na přechodu pro chodce a také před ním ve vzdálenosti kratší než 5 metrů. Úředníci si v tomto případě vykládají zákon skutečně velmi striktně. Přestože by cyklista skutečně neměl zastavit zakázané vzdálenosti, může tak učinit bez potíží u obrubníku i oněch 5 metrů před přechodem, nebo těsně za ním a ve chvíli, kdy z kola sesedne, již není řidičem, ale chodcem. Je však možné, že město Ostrava bude bezpečné třímetrové prostory pro cyklisty vytvářet před každým přechodem pro chodce a přejezdy pro cyklisty a tím by se chvályhodně zasadilo o bezpečnější cyklodopravu. Dá se předpokládat, že by si na taková místa cyklisté časem zvykli. 

Ať je však důvod zřízení jakýkoli, Ostrava má ve svém rejstříku další rekord, který se jiným obcím a městům bude jen těžko překonávat.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000043010/nejkratsi-stezka-pro-chodce-a-cyklisty-je-v-ostrave-meri-jen-3-metry-a-je-uplne-zbytecna