Cílem vodíkového úsilí v našem regionu je využívat vodík v co nejvíce oblastech průmyslu a v dopravě. Problémem je, že výroba vodíku je stále velmi drahá, a proto MS kraj zažádal Evropskou unii o výjimku, aby mohl vyrábět vodík nejen z alternativních zdrojů energie.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Tato žádost odešla, ale budeme se tomu více věnovat, protože nemůžeme určitě tady pracovat jenom se zeleným vodíkem, ale s vodíkem, který tady je a vůbec ho nebarví. Takže my budeme řešit ty projekty na vodík a nebudeme se dívat, jakou má barvu. A jestliže zjistíme, že tyto projekty na jinou barvu než zelený nejdou, tak asi budeme muset vodík v kraji ukončit, ale tomu já nevěřím. Prostě ta unie se musí trošičku tím myšlením změnit a já věřím tomu, že budeme dál pokračovat a rozvíjet ty vodíkové technologie.“
Stanislav Mišák, ředitel Centra energetických a environmentálních technologií Ostrava: „V tuto chvíli pojďme zapomenout na to, že existuje vůbec nějaké barevné dělení vodíku. Pojďme si říct, že vodík je potřeba vyrobit jakýmkoliv způsobem, tak abychom vodíkové technologie byli schopni podpořit a rozvíjet. A následně můžeme pak tu optiku dále zpřísňovat a můžeme se dostat až k tomu obnovitelnému. Ten současný postup, který jde od toho zeleného vodíku, který je ale v tuhle chvíli nejdražší, k tomu nejlevnějšímu, který vzniká jako nějaká frakce z chemického promyslu, si nemyslím, že je úplně správná cesta pro MS kraj.“
Plánovaná finanční injekce by mohla vývoj vodíkových technologií směrem k realizaci Vodíkového údolí v Ostravě významně posunout.
Zdeněk Vomočil, předseda Vodíkového klastru MS kraje: „Pro MS kraj v rámci operačního programu Spravedlivá transformace je přislíben balík ve výši asi 750 milionů korun, s tím, že ho chceme použít právě na ty pilotní projekty a v rámci členské schůze a jednání s členy připravujeme vhodné výzvy k tomu, aby byly účelně rozděleny a pokryly hlavně celou škálu vodíkových projektů, to znamená od výroby až po spotřebu.“
V kraji vzniká řada vodíkových projektů, které se už brzy přiblíží praxi.
Zdeněk Gróman, majitel, Hagemann: „Naše společnost před několika lety požádala o dotační projekt na vodíkové auto do 3,5 tuny na obslužnost a čištění komunikací ve městech a rozvoz zboží v centru měst. Jsme teď v třetím roce a asi příští měsíc představíme jeden hotový výrobek, který je na podvozku a bude mít skříňovou nástavbu na vodíkový pohon.“
V roce 2030 už by se v našem kraji měl vodík využívat v komunální oblasti a v dopravě a také v menších průmyslových projektech.