Žáci lycea na SPŠ chemické akademika Heyrovského maturují trochu jinak, než žáci aplikované chemie.
Radim Vajda, ředitel SPŠ chemické Ostrava: „V čem je výhoda tady té dlouhodobé práce? Je to pro ně celková příprava na vysokou školu. Velká výhoda toho je také, že žáci jsou schopni si uvědomit vzájemné propojení mezi předměty, které třeba v té škole úplně nevnímají, protože některé věci si nedokáží pospojovat dohromady s reálným životem.“
A toto je Tereza Šafránková, jejíž obhajobu maturitní práce jsme sledovali. Vybrala si téma Biologická ochrana využívaná ve sklenících.
Tereza Šafránková, žákyně SPŠ chemické Ostrava: „Tak můj přínos je, že jsem sledovala ten vliv opylovací aktivity čmeláků. Takže podle toho mohli vyhodnotit na farmě, kdy mají nejlepší ti čmeláci opylovací aktivitu.“
Jana Vlčková, vedoucí maturitní práce Terezy Šafránkové: „Ta práce má rozsah 20 až 30 stran. Může mít i o něco více. A je to v podstatě taková malá bakalářka, dalo by se říct. Tereza byla na praxi na farmě Bezdínek a získávala tam všechny informace ke své maturitní práci, jak tam probíhá ta ochrana, co se týče svilušek, čmeláků a podobně. Ta úroveň té práce je opravdu vysoká, protože se jedná o velice svědomitou žákyni, která intenzivně na té práci celý rok pracovala a už během té praxe se mnou konzultovala nejrůznější výstupy. Takže můžu říct, že práce je na vysoké úrovni.“
Tereza plánuje studovat na vysoké škole, konkrétně rostlinolékařství na Mendelově univerzitě v Brně.