Centrum Staré Bělé se potýká s hustým provozem. Ulicí Blanickou denně projede zhruba dva tisíce aut, včetně dopravy do průmyslových zón Hrabová a Mošnov. Studie, kterou pro MAPPA Ostrava zpracoval ateliér UNIT architekti, proto navrhuje přesun tranzitní dopravy na ulici Mitrovickou, úpravu křižovatek a zavedení zóny 30. Přibýt má také stromořadí, širší chodníky, cyklostezky a opatření pro zadržování dešťové vody.
Jitka Molnárová, spoluautorka studie: „Nechceme auta ze Staré Bělé vyhánět, ale usilujeme o to, aby se centrem pohybovala ohleduplně, s ohledem na bezpečnější a příjemnější prostor pro obyvatele i návštěvníky.“
Středobodem změn má být nové vydlážděné náměstí v okolí kostela, navržené jako sdílená zóna bez výškových rozdílů. Studie počítá i s proměnou brownfieldu po bývalém JZD.
Místo nevyužívaných hal mají vzniknout nové bytové domy, včetně objektu s pečovatelskou službou, a přírodně laděné sousedské náměstí.
Zdena Kavanová, MAPPA Ostrava: "Autoři studie ukazují, že namísto nevyužívaných zemědělských hal a logistických objektů by zde mohly vyrůst bytové domy, včetně domu s pečovatelskou službou a nové sousedské náměstí přírodnějšího charakteru, které obyvatelům nabídne prostor pro trávení volného času. Architekti navrhují také revitalizaci dalších veřejných prostranství. Například parku před školou, předprostoru koupaliště, hřbitova a důležitých budov. Nezapomínají ani na vytvoření sítě pěších tras, která propojí důležitá místa a otevře nové výhledy do krajiny. Stezky a chodníky mají lemovat nově vysazené stromy."
Důležitým tématem je i školství. Základní škola zatím postrádá vlastní jídelnu, a tak žáci přecházejí rušnou ulici k jídelně v mateřské škole. Návrh počítá s výstavbou nové jídelny přímo v areálu školy a do budoucna i s novou školkou napojenou na školní kampus.
Mojmír Krejčíček (BEZPP), starosta Staré Bělé: „Stará Bělá je již nyní atraktivní lokalitou pro investory. Studie nám pomůže, abychom se nerozhodovali pod tlakem a bez odpovídající návaznosti na služby a infrastrukturu. Chceme společně s obyvateli hledat rovnováhu mezi rozvojem a kvalitou života. Čeká nás řada výzev, na které se musíme dobře připravit již dnes.“
MAPPA do přípravy studie zapojila také veřejnost. Proběhla dvě veřejná setkání s občany, kteří mohli přinést své podněty i obavy, například ohledně dopravního zatížení, plánované výstavby nebo přesunu školky.
Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA: „Základem kvalitního plánování je zapojení místních, kteří své okolí znají nejlépe a nejvíce jej využívají. Zároveň jsou tato setkání příležitostí představit obyvatelům detaily návrhu i vysvětlit širší souvislosti, které běžný člověk v kontextu rozvoje celého města nevnímá.“
Studie bude sloužit jako důležitý podklad pro další rozhodování města i městského obvodu. Jednotlivé návrhy jsou rozděleny do etap a některé, jako zklidnění dopravy či úpravy veřejných prostranství, by se mohly začít realizovat už v následujících letech. Celý projekt je k nahlédnutí na webu MAPPA.