Poprvé v ČR tak bylo uvedeno do provozu vozidlo kategorie N1 s palivovým článkem. Za společným projektem stojí opavská společnost HAGEMANN, Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava a České vysoké učení technické.
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „MS kraj, pokud nechce stát opodál, tak se musí zajímat o ty nejmodernější technologie. Vodíkové technologie jsou budoucností nejenom dopravy, ale třeba i energetiky.“
Stanislav Mišák, ředitel CEET Ostrava: „Jsou to technologie, které nejsou úplně známé. To znamená sešít to dohromady do jednoho celku s tím, co máme k dispozici při komunikaci se zahraničím, tak to bylo poměrně náročné.“
Samotné vodíkové vozidlo má v rámci uplatnění alternativních pohonů potenciál především v městské a příměstské logistice.
Zdeněk Vomočil, předseda představenstva, MS Vodíkového klastru: „Nám to doplňuje vlastně ten segment mezi osobní dopravou, ať individuální nebo hromadnou, což jsou autobusy popřípadě vlaková doprava a vlastně těžkou nákladní dopravou, která ještě neexistuje, ale už jsou první prototypy.“
Jan Světlík, podnikatel ve vodíkových technologiích: „Já si myslím, že je super, že MS kraj má první auto, které se vyvinulo tady. To si myslím, že je věc, která by se velmi rychle ve veřejné správě mohla rozšířit. No a bude záviset samozřejmě jenom na tom, jaké aplikace se rychle udělají a hlavně na tom, kolik bude stát kilo vodíku.“
Právě ekonomika provozu vodíkového auta je v tomto případě zcela zásadní. Současná cena vodíku je zatím bohužel příliš vysoká.
Stanislav Mišák, ředitel CEET Ostrava: „Cena je naprosto klíčový parametr pro celou skládanku, kterou dáváme dohromady. Pokud se budeme bavit o cenách, které budou začínat 15, 16, 20 eurech, tak to nemá absolutně žádný smysl. Nicméně, pokud se dostaneme pod za nás magickou hranici 10 eur za kilogram, tak už by to mohlo být konkurenceschopné. A to, co by tomu pomohlo, je postupné zavádění technologií, aby se ztratil nějaký takový ostych z těchto technologií.“
Zdeněk Gróman, majitel společnosti Hagemann: „Stávající ekonomika je taková, že kilo vodíku stojí nějakých 460 korun. Ta cena by měla být poloviční a potom ta ekonomika by v podstatě byla solidní.“
Jan Světlík, podnikatel ve vodíkových technologiích: „Zatím samozřejmě vypadá situace špatně, protože se do České republiky všechno vozí. Česká republika si neumí si vyrobit vodík.“
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „Pokud se překoná odpor Evropské unie, že se tlačí ideologicky něco, co nejsme schopni splnit technologicky, tak ten vodík a jeho výroba nemusí být tak drahá. Tady je o to, že jsme tlačeni do nějakých způsobů výroby, které jsou extrémně drahé a tudíž se tento způsob dopravy a energetiky stává nedostupným. Ale to je ideologická záležitost, ne technologická.“
Vodíkové auto mohou využívat technické služby, provozovatelé svozu odpadů, ale také lokální dopravci nebo zásilkové služby.