Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

První vodíkové nákladní auto v ČR vzniklo v MS kraji

Celý MS kraj |

Moravskoslezský kraj opět potvrzuje svou klíčovou roli v rozvoji vodíkových technologií. První české nákladní vozidlo s pohonem na vodík pokřtil hejtman kraje na slavnostní akci pořádané Moravskoslezským Vodíkovým Klastrem.

Poprvé v ČR tak bylo uvedeno do provozu vozidlo kategorie N1 s palivovým článkem. Za společným projektem stojí opavská společnost HAGEMANN, Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava a České vysoké učení technické.

Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „MS kraj, pokud nechce stát opodál, tak se musí zajímat o ty nejmodernější technologie. Vodíkové technologie jsou budoucností nejenom dopravy, ale třeba i energetiky.“
Stanislav Mišák, ředitel CEET Ostrava: „Jsou to technologie, které nejsou úplně známé. To znamená sešít to dohromady do jednoho celku s tím, co máme k dispozici při komunikaci se zahraničím, tak to bylo poměrně náročné.“

Samotné vodíkové vozidlo má v rámci uplatnění alternativních pohonů potenciál především v městské a příměstské logistice.

Zdeněk Vomočil, předseda představenstva, MS Vodíkového klastru: „Nám to doplňuje vlastně ten segment mezi osobní dopravou, ať individuální nebo hromadnou, což jsou autobusy popřípadě vlaková doprava a vlastně těžkou nákladní dopravou, která ještě neexistuje, ale už jsou první prototypy.“
Jan Světlík, podnikatel ve vodíkových technologiích: „Já si myslím, že je super, že MS kraj má první auto, které se vyvinulo tady. To si myslím, že je věc, která by se velmi rychle ve veřejné správě mohla rozšířit. No a bude záviset samozřejmě jenom na tom, jaké aplikace se rychle udělají a hlavně na tom, kolik bude stát kilo vodíku.“

Právě ekonomika provozu vodíkového auta je v tomto případě zcela zásadní. Současná cena vodíku je zatím bohužel příliš vysoká.

Stanislav Mišák, ředitel CEET Ostrava: „Cena je naprosto klíčový parametr pro celou skládanku, kterou dáváme dohromady. Pokud se budeme bavit o cenách, které budou začínat 15, 16, 20 eurech, tak to nemá absolutně žádný smysl. Nicméně, pokud se dostaneme pod za nás magickou hranici 10 eur za kilogram, tak už by to mohlo být konkurenceschopné. A to, co by tomu pomohlo, je postupné zavádění technologií, aby se ztratil nějaký takový ostych z těchto technologií.“
Zdeněk Gróman, majitel společnosti Hagemann: „Stávající ekonomika je taková, že kilo vodíku stojí nějakých 460 korun. Ta cena by měla být poloviční a potom ta ekonomika by v podstatě byla solidní.“
Jan Světlík, podnikatel ve vodíkových technologiích: „Zatím samozřejmě vypadá situace špatně, protože se do České republiky všechno vozí. Česká republika si neumí si vyrobit vodík.“
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „Pokud se překoná odpor Evropské unie, že se tlačí ideologicky něco, co nejsme schopni splnit technologicky, tak ten vodík a jeho výroba nemusí být tak drahá. Tady je o to, že jsme tlačeni do nějakých způsobů výroby, které jsou extrémně drahé a tudíž se tento způsob dopravy a energetiky stává nedostupným. Ale to je ideologická záležitost, ne technologická.“

Vodíkové auto mohou využívat technické služby, provozovatelé svozu odpadů, ale také lokální dopravci nebo zásilkové služby.

Nahlásit chybu


Ostrava dokončuje náročnou rekonstrukci ulice Přemyslovců

Práce na ulici Přemyslovců v Mariánských Horách míří do finále. Od 17. prosince tudy opět jezdí městská hromadná doprava. Běžní řidiči aut si ale budou muset ještě počkat. Rozsáhlá rekonstrukce a proměna celé ulice by měla být hotová do konce ledna.

Opava děkovala bezpříspěvkovým dárcům krve. Převzali si zlaté medaile doktora Jánského a zlaté kříže

Včera 11:18 | Opava | Yvona Fajtová

Obecní dům v Opavě se stal dějištěm slavnostního večera, který patřil lidem s velkým srdcem. Český červený kříž zde ocenil bezpříspěvkové dárce krve, kteří svým rozhodnutím pomáhají zachraňovat lidské životy.

Sbírka Srdce pro Porubu pomohla Vojtovi. Nyní se vybírá na rehabilitace pro Karin

Včera 15:20 | Ostrava-město | Jana Lipowská

Vánoce nejsou jen o výzdobě a dobrém jídle a pití, jsou především o solidaritě. Součástí vánočního jarmarku na Alšově náměstí v Ostravě-Porubě byla opět charitativní sbírka Srdce pro Porubu. Návštěvníci si vychutnali punč se starostkou, projížďky vláčkem i vystoupení.

Karvinsko se zachvělo důlním otřesem, báňští záchranáři ověřují stav v dolech

Včera 16:00, vydáno včera 15:10 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Poměrně citelný záchvěv pocítili ve středu odpoledne lidé na Karvinsku. Příčinou byl důlní otřes způsobený těžbou černého uhlí.

Opava bude v příštím roce hospodařit se schodkovým rozpočtem

Včera 23:39 | Opava | Yvona Fajtová

Opava má schválený rozpočet na rok 2026. Přestože je schodkový, město plánuje rozsáhlé investice do bydlení, sportu, dopravy i veřejného prostoru. Rozhodli o tom opavští zastupitelé.


Žloutenkou nakažená žena v opilosti útočila na Havířovany

Včera 12:56 | Havířov | Libor Běčák

Škrábance, do kterých se mohly dostat sliny ženy, která o sobě ví, že je nakažená žloutenkou, utrpěla nakupující zákaznice večerky v centru Havířova. Případ už vyšetřuje policie.

Muž se zranil na horách. Záchranáři kvůli silnému větru museli přistát na vrcholu Lysé hory

Včera 9:48 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Při výstupu na Lysou horu uklouzl na ledě a poranil si kotník. Turistu v Beskydech zachraňovala horská služba a letečtí záchranáři. Kvůli nepřístupnému terénu a silnému větru musel vrtulník přistát na vrcholu Lysé hory. Záchranáři museli cestu ke zraněnému dojít pěšky. Turista byl transportován do nemocnice.

Rozpočet na rok 2026 v Havířově počítá se 194 miliony korun na nepedagogické pracovníky

Včera 11:28 | Havířov | Bára Kelnerová

Havířov má schválený rozpočet na příští rok. Počítá s výdaji ve výši 2,7 miliardy korun, kde je zahrnuta i značná rezerva na platy nepedagogických pracovníků.

Žáci a kantoři z Palkovic si společně zazpívali vánoční písně na školních schodech

Včera 9:17 | Palkovice | Libor Běčák

Schodiště před Základní školou v Palkovicích se opět stalo dějištěm svátečního zpívání, do kterého se zapojili nejen samotní školáci, ale také kantoři. a schodech.

Havířov je dalším screeningovým mamografickým centrem

16. prosince 2025 16:08 | Havířov | Bára Kelnerová

Ženy z Havířova a okolí už kvůli screeningu nebudou muset dojíždět do jiných měst. Nemocnice se stala mamografickým centrem. Tím se zvýší šance na včasný záchyt rakoviny prsu.

Hosté ve studiu: Jiří Havrlant, ředitel FN Ostrava

16. prosince 2025 18:55 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková

Parkovací dům ve FN Ostrava bude zprovozněn v červenci 2026

Hosté ve studiu: Jan Divák, primář, anesteziologie, KARIM, FNO

16. prosince 2025 15:45 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková

Odlišnosti dětské a dospělé anestezie

Seniorka přecházela mimo přechod a srazilo ji auto. Zemřela v nemocnici

16. prosince 2025 14:05 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

73letá seniorka přecházela v Ostravě silnici mimo přechod. Řidič ji zřejmě přehlédl a srazil. Žena utrpěla velmi vážná zranění, svědci i záchranáři ji oživovali. Byla přepravena do nemocnice, kde následně zemřela.

První vodíkové nákladní auto v ČR vzniklo v MS kraji
Vydáno 16. července 2025 20:22, Celý MS kraj, Tomáš Tikal
Moravskoslezský kraj opět potvrzuje svou klíčovou roli v rozvoji vodíkových technologií. První české nákladní vozidlo s pohonem na vodík pokřtil hejtman kraje na slavnostní akci pořádané Moravskoslezským Vodíkovým Klastrem.

Poprvé v ČR tak bylo uvedeno do provozu vozidlo kategorie N1 s palivovým článkem. Za společným projektem stojí opavská společnost HAGEMANN, Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava a České vysoké učení technické.

Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „MS kraj, pokud nechce stát opodál, tak se musí zajímat o ty nejmodernější technologie. Vodíkové technologie jsou budoucností nejenom dopravy, ale třeba i energetiky.“
Stanislav Mišák, ředitel CEET Ostrava: „Jsou to technologie, které nejsou úplně známé. To znamená sešít to dohromady do jednoho celku s tím, co máme k dispozici při komunikaci se zahraničím, tak to bylo poměrně náročné.“

Samotné vodíkové vozidlo má v rámci uplatnění alternativních pohonů potenciál především v městské a příměstské logistice.

Zdeněk Vomočil, předseda představenstva, MS Vodíkového klastru: „Nám to doplňuje vlastně ten segment mezi osobní dopravou, ať individuální nebo hromadnou, což jsou autobusy popřípadě vlaková doprava a vlastně těžkou nákladní dopravou, která ještě neexistuje, ale už jsou první prototypy.“
Jan Světlík, podnikatel ve vodíkových technologiích: „Já si myslím, že je super, že MS kraj má první auto, které se vyvinulo tady. To si myslím, že je věc, která by se velmi rychle ve veřejné správě mohla rozšířit. No a bude záviset samozřejmě jenom na tom, jaké aplikace se rychle udělají a hlavně na tom, kolik bude stát kilo vodíku.“

Právě ekonomika provozu vodíkového auta je v tomto případě zcela zásadní. Současná cena vodíku je zatím bohužel příliš vysoká.

Stanislav Mišák, ředitel CEET Ostrava: „Cena je naprosto klíčový parametr pro celou skládanku, kterou dáváme dohromady. Pokud se budeme bavit o cenách, které budou začínat 15, 16, 20 eurech, tak to nemá absolutně žádný smysl. Nicméně, pokud se dostaneme pod za nás magickou hranici 10 eur za kilogram, tak už by to mohlo být konkurenceschopné. A to, co by tomu pomohlo, je postupné zavádění technologií, aby se ztratil nějaký takový ostych z těchto technologií.“
Zdeněk Gróman, majitel společnosti Hagemann: „Stávající ekonomika je taková, že kilo vodíku stojí nějakých 460 korun. Ta cena by měla být poloviční a potom ta ekonomika by v podstatě byla solidní.“
Jan Světlík, podnikatel ve vodíkových technologiích: „Zatím samozřejmě vypadá situace špatně, protože se do České republiky všechno vozí. Česká republika si neumí si vyrobit vodík.“
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „Pokud se překoná odpor Evropské unie, že se tlačí ideologicky něco, co nejsme schopni splnit technologicky, tak ten vodík a jeho výroba nemusí být tak drahá. Tady je o to, že jsme tlačeni do nějakých způsobů výroby, které jsou extrémně drahé a tudíž se tento způsob dopravy a energetiky stává nedostupným. Ale to je ideologická záležitost, ne technologická.“

Vodíkové auto mohou využívat technické služby, provozovatelé svozu odpadů, ale také lokální dopravci nebo zásilkové služby.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000049744/prvni-vodikove-nakladni-auto-v-cr-vzniklo-v-ms-kraji