Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Na trati mezi Suchdolem nad Odrou a Budišovem nad Budišovkou proběhl test bateriového vlaku Panter

Celý MS kraj |

Na trati ze Suchdolu nad Odrou do Budišova nad Budišovkou proběhl test bateriového vlaku Panter. Moderní souprava Českých drah, která už v kraji od konce minulého roku jezdí, měla prokázat, že zvládne provoz i na dalším odlehlém úseku bez trolejí – čistě na baterii.

Z Bohumína přes Ostravu do Suchdolu nad Odrou - dále odsud už jen na baterie. Testovací jízda nové generace Panteru má ověřit, že bez drátů dojede až na konec trati v Budišově.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Než jsme objednávali tady tuto dopravu, tak nám České vysoké učení technické v Praze vypočítalo, že ty vlaky by tady měly dojet, jaké tady jsou sklonové poměry, jaké vlaky by to měly být asi, jaké bychom si měli objednat, aby vůbec dojeli. No a dneska je ta první jízda, že zkoušíme, jestli to opravdu spočítali dobře a potvrzuje se, že ano. Protože není to o tom, že bychom měli vyjet poprvé hned s cestujícíma, takže jsme si půjčili vlak vlastně ze Štramberka a zkoušíme ho až do Budišova nad Budišovkou.”
Kamil Nečas, ředitel OCOD Východ, České dráhy: „Trať je určitě specifická z hlediska, jak je ta infrastruktura vybavená. Určitě i profil není úplně ideální – je to stoupavý, klesavý profil. A taky samozřejmě i to, že je tady nějaká vzdálenost řádově 40 kilometrů od bodu, kde byly baterie naposledy na síti. Takže si zkoušíme, jestli do toho okrajového bodu – Budišova nad Budišovkou – ten vlak dojede.“

Součástí jízdy byla i vědecká měření. Na palubě byli zástupci Českého vysokého učení technického, kteří sledují spotřebu a výkonnost.

Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Tak primárně jsme sledovali samozřejmě baterie, potom chování vozidla v obloucích, které jsou dost ostré tady na této trati.”
Kamil Nečas, ředitel OCOD Východ, České dráhy: “Teoreticky by se měla vybudovat potom i nějaká armatura, která by potom dobíjela i ten vlak v případě čekání, až se bude zase vracet zpátky.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Zatím všechno probíhá dobře. Baterka to v pohodě vydržela, máme dostatek energie i na cestu zpátky a klimujeme, svítíme – je tady opravdu příjemně.”

Odry, Vítkov a Budišov nad Budišovkou. Tři zásadní zastávky na této trati. Do oblasti jezdí stále více turistů.

Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Je to regionální trať, kterou využívají především turisti, tady směrem do té oblasti. A v podstatě je to taková standardní trať Moravskoslezského kraje, malá, regionální, zejména teda pro turisty. A samozřejmě jsou tam obce, kde lidí cestují za prací do Ostravy nebo tady do větších měst, lidé, děti do školy atd.”
Libor Helis (Změna pro Odersko 2020): “„Říkám wow, protože opravdu to je vidět, že to je nový vlak, moderní vlak, nové technologie, všechny ty věci, které ty původní vlaky tady měly, myslím nedostatky, tak jsou odstraněny kočárky, kola. Jezdí tady hodně turisté na Maria Skálu, či mají tu batožinu kde dát, oni bývají v vybavení, stany si vezou a tak dále, jezdí vlakem, takové trampové, takže toto všechno je skvělé, že ten vlak zabezpečuje, je bezpečný, myslím si, že pokud bude i, protože tady bývají tuhé zimy, že ty baterky budou schopné opravdu tady provozovat na této trati v tomto stavu, takže říkám, Odry se zase posunuli o něco výš v tom žebříčku toho, co vlastně v Odrách už budeme mít.”

Bateriové vlaky mají v Moravskoslezském kraji ujeto přes 300 tisíc kilometrů. Zatím jezdí z Ostravy přes Studénku, letiště v Mošnově na Kopřivnici, Štramberk, do Veřovic a zpět.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Už ušetřily skoro 120 tisíc litrů nafty, protože vlastně ten bateriový vlak tou baterií nahrazuje ten dieselový, který vždycky dál pokračoval. V budoucnu budou jezdit ty vlaky z Ostravy směrem do Suchdola nad Odrou a pak už bude pokračovat dál na baterku. Takže zase nebudou muset jezdit ty staré 810ky, budeme jezdit i do Nového Jičína, takže už se těším, až to tady všechno bude jezdit. Základní myšlenka tady toho zavést bateriové vlaky bylo, abychom trošku ušetřili to životní prostředí a nejezdili s dieselama, ale hlavně už se nemusí přestupovat, protože dneska jedeme pod elektrickými dráty elektrickým vlakem, pak se čekalo třeba v Suchdole na přípoj do Vítkova nebo do Oder. Dnes pojede tento vlak jako napřímo, takže lidi nemusí přestupovat. Je to vyšší komfort. Když si vezmete tak do Suchdola přijel obyčejný Panter a ze Suchdola už potom na ty Odry jela 810 nebo 811, což jsou vozidla staré celkem dlouho. A dnes, když se podíváte po tom vlaku, tady budou tam ty záběry, tak když se podíváte po tom vlaku, tak je tady vlastní místo na kola, na kočárky. Je tady dokonce i první třída, což hodně cestujících v Moravskoslezském kraji využívá první třídu. A když někdy třeba vlak má poruchu a musíme nasadit vlak, který nemá první třídu, tak některým se to nelíbí, protože opravdu v té první třídě mají klid. A když jedou trošku větší vzdálenosti, tak mají tam opravdu jako pohodu, klid. Je to takový uzavřený oddíl, takže jsem překvapen, že i tady toto se využívá u nás.”
Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Musím říct, že pozorujeme zvýšený počet cestujících, což je samozřejmě pozitivní. No a je to samozřejmě zvětšení kultury cestování, pochopitelně, jo. Takže wifi, klimatizace, to dřív jako v těch starých motorových vozech nebylo. A musím říct, že ta technologie funguje, hodně jsme s tím spokojeni. Disponibilita nasazení toho vozidla je někde kolem 96%, takže ta spolehlivost toho vozidla je vysoká. Jsme spokojeni. A doufám, že zákazník a Moravskoslezský kraj jako objednatel taky.”

Pokud výrobce dodrží plán a vše dopadne podle očekávání, vlaky začnou jezdit z Ostravy až do Budišova v roce 2026.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Uvidíme, protože byly nějaké výpadky ve výrobě hliníku, jak nás informoval dopravce, ale doufám, že to všechno klapne a zatím nemáme indicie, že by bylo mělo být nějaké zpoždění, takže jedeme v intencích smlouvy.”

Test ukázal, že bateriový Panter zvládne i tuto trať bez problémů. Tam, kde dřív drncaly staré motoráky, se teď tiše rozjel moderní vlak bez emisí, s klimatizací, Wi-Fi a místem na kola. Už brzy to bude běžná součást cesty tady i na dalších místech, s komfortem, který si zaslouží i malé tratě na odlehlejších místech kraje.

Nahlásit chybu


K tématu

Moravskoslezský kraj jedná s Polskem kvůli peážní trati do Jeseníků

6. června 2025 14:54 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Moravskoslezský kraj jedná s polskou stranou kvůli trati přes Glucholazy. Peážní trať spojuje Krnov a Jeseníky. Náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstavka kvůli tomu navštívil Vojvodství Opolské.

Moravskoslezský kraj ocenil dobrovolníky za úklid, mohou rok cestovat zdarma

18. května 2025 23:26 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Doprava a životní prostředí spolu úzce souvisí. Jedním z důkazů je i soutěž, kterou vyhlásil Moravskoslezský kraj. Před několika dny ocenili její vítěze. Moravskoslezský kraj motivoval obyvatele k ochraně přírody originálním způsobem – soutěží o roční jízdenku ODIS. Stačilo se zapojit do dobrovolnické akce Ukliďme Česko, Den Země nebo uspořádat vlastní jarní úklid, vyfotit se při práci a sdílet fotku

Most mezi Úvalnem a obcí Branice (PL) je po rekonstrukci

16. září 2025 10:00 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Most mezi Úvalnem a polskou obcí Branice je po rekonstrukci opět plně průjezdný. Oprava za 7,8 milionu korun byla financována z většiny z evropského programu Interreg Česko–Polsko. Most na silnici III/4593 teď zajišťuje bezpečnější a plynulejší přeshraniční dopravu. Projekt zároveň posiluje rozvoj příhraničního regionu.


Frýdlantské mosty v Ostravě se otevřou pro tramvaje. Auta si ještě počkají

Dnes 15:34 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Konec přestupů na náhradní autobusy. Ve středu 17. prosince by měly ostravské tramvaje opět projet přes náměstí Republiky. Řidiči aut si ale budou muset ještě počkat. Práce na rekonstrukci potrvají ještě zhruba půl roku.

Několik letadel kvůli mlze opět místo v Krakově přistálo na letišti v Ostravě

Dnes 17:47 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Nedostatečné technické vybavení pro přistávání za zhoršené viditelnosti stálo v pondělí večer za odkloněním několika letadel z krakovského letiště na ostravské v Mošnově.

Falešné investice ji stály 1,9 milionu. Seniorka z Karvinska se zadlužila kvůli internetové reklamě

Dnes 13:14 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Seniorka naletěla na podvodnou internetovou reklamu. Ta využila tvář známého politika a slibovala výhodné investice. Falešnému finančnímu poradci zaslala téměř 1,9 milionu korun. Zhruba polovinu částky si půjčila. Karvinští kriminalisté varují veřejnost před falešnými investičními nabídkami na internetu.

V Osoblaze slavnostně zahájila provoz Úzkorozchodná dráha s novým provozovatelem

Dnes 9:54 | Bruntál | Karel Soukop

Slavnostní chvíle se dočkala známá úzkokolejná trať na Osoblažsku. 4 místní obce se sjednotily a založily novou společnost, která bude novým provozovatelem vlaku. Jedná se dokonce o evropský unikát, kdy se k provozování drážní dopravy spojily samostatné obce.

České florbalistky braly na MS v Ostravě stříbro, padl i divácký rekord

Dnes 14:38 | Ostrava-město | Jiří Cileček

České florbalistky dosáhly na domácím mistrovství světa obrovského úspěchu. Ve finále v Ostravě sice podlehly Švýcarsku, ale zisk stříbrných medailí je nejlepším výsledkem v historii. Padl i návštěvnický rekord, kdy do Brna a Ostravy dorazilo téměř 68 tisíc fanoušků.

Varhany žilinského kostela se znovu rozezněly, provází je i osobní příběh

Dnes 14:45 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

V žilinském kostele sv. Mikuláše se konala slavnostní mše. Během bohoslužby byly požehnány opravené varhany staré více než 200 let.

V parku Boženy Němcové vznikl nový sad, který aktivně pomůže v boji proti jmelí vědeckou cestou

Dnes 14:27 | Karviná | Gabriela Stašová

V parku Boženy Němcové v Karviné vznikl nový, veřejně přístupný ovocný sad o rozloze zhruba 6 300 metrů čtverečních. Vysazené stromy a keře mají obohatit městskou zeleň, nabídnout potravu i úkryt ptactvu a zároveň podpořit přirozenou biodiverzitu parku.

Děti z Palkovic připomněly tradici svaté Lucie a vymetly od zla nejen školu, ale i radnici

Dnes 13:20 | Palkovice | Libor Běčák

Na dřívější tradici vymetání zla ze stavení, která souvisela se svátkem svaté Lucie, navázaly děti ze ZŠ v Palkovicích.

Dvě stě let staré varhany u sv. Mikuláše znovu zní

V kostele sv. Mikuláše v novojičínské části Žilina se konala slavnostní mše. Během bohoslužby byly požehnány opravené varhany staré více než 200 let.

Zastupitelstvo F-M: rozpočet, změna ve vedení i nový ředitel Městské policie

Dnes 8:42 | Frýdek-Místek | Tomáš Tikal

Poslední letošní zasedání zastupitelstva mělo pořadové číslo 16 a mělo na programu mimo jiné rozpočet města na rok 2026, jmenování nového náměstka primátora či nového ředitele Městské policie.

Téměř 2 000 infekčních případů, nárust svrabu a šíření žloutenky v MS kraji v listopadu

Dnes 10:51 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Krajská hygienická stanice zaznamenala v listopadu téměř dva tisíce infekčních onemocnění. Pokračuje epidemie žloutenky typu A. Prudce narostl i počet případů svrabu. Mezi další zaznamenané nákazy patří legionelóza, borelióza a ojedinělé případy malárie a horečky Dengue. Hygienici nadále doporučují důslednou prevenci, zejména mytí rukou.

Dřevo, tradice a Vánoce: betlémáři se sjeli do Příbora

Dnes 10:38 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová

Centrum tradičních technologií v Příboře zaplnila vůně dřeva, zvuk dlát a atmosféra blížících se Vánoc. Už podvanácté se zde konal sraz betlémářů ze severovýchodní a východní Moravy.

Centrum individuálních sportů Ostrava slavilo 20 let existence

Dnes 8:35 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal

Centrum individuálních sportů Ostrava už dvacet let podporuje talentované sportovce z našeho kraje. Odměnou mu jsou vynikající výsledky sportovců, kteří vozí medaile z těch největších soutěží na světě. Třeba i z olympiády, jako například oštěpařka Nikola Ogrodníková.

Noční požár neobydleného domu v Třinci, hasiči z hořícího objektu vynesli muže v kritickém stavu

Včera 15:05 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V sobotu večer zasahovali hasiči u požáru neobydleného objektu v městské části Staré Město v Třinci. Z hořícího domu zachránili muže, u kterého okamžitě zahájili resuscitaci. Na místě zasahovaly tři jednotky hasičů.

Policie stíhá pracovnici lázní v Karlově Studánce kvůli zakázce na opravu jednoho z domů

Včera 11:45 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Horské lázně Karlova Studánka řeší situaci v souvislosti se zahájením trestního stíhání jedné z vedoucích pracovnic. Ředitel státního podniku rozhodl o odebrání jejích kompetencí v oblasti veřejných zakázek a nákupů a o situaci informoval dozorčí radu. Trestní stíhání se podle dostupných informací týká zakázky na opravu jednoho z lázeňských domů.

Tragická nehoda na D48 u Dobré: 27letý řidič zemřel po nárazu do svodidel

Včera 10:40 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V neděli 14. prosince ráno na silnici D48 u obce Dobrá ve směru na Český Těšín zasahovaly složky IZS u tragické dopravní nehody. Řidič osobního vozidla narazil do svodidel a svým zraněním na místě podlehl. Okolnosti nehody nyní vyšetřují policisté.

Na trati mezi Suchdolem nad Odrou a Budišovem nad Budišovkou proběhl test bateriového vlaku Panter
Vydáno 23. července 2025 18:23, Celý MS kraj, Lukáš Zavadil
Na trati ze Suchdolu nad Odrou do Budišova nad Budišovkou proběhl test bateriového vlaku Panter. Moderní souprava Českých drah, která už v kraji od konce minulého roku jezdí, měla prokázat, že zvládne provoz i na dalším odlehlém úseku bez trolejí – čistě na baterii.

Z Bohumína přes Ostravu do Suchdolu nad Odrou - dále odsud už jen na baterie. Testovací jízda nové generace Panteru má ověřit, že bez drátů dojede až na konec trati v Budišově.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Než jsme objednávali tady tuto dopravu, tak nám České vysoké učení technické v Praze vypočítalo, že ty vlaky by tady měly dojet, jaké tady jsou sklonové poměry, jaké vlaky by to měly být asi, jaké bychom si měli objednat, aby vůbec dojeli. No a dneska je ta první jízda, že zkoušíme, jestli to opravdu spočítali dobře a potvrzuje se, že ano. Protože není to o tom, že bychom měli vyjet poprvé hned s cestujícíma, takže jsme si půjčili vlak vlastně ze Štramberka a zkoušíme ho až do Budišova nad Budišovkou.”
Kamil Nečas, ředitel OCOD Východ, České dráhy: „Trať je určitě specifická z hlediska, jak je ta infrastruktura vybavená. Určitě i profil není úplně ideální – je to stoupavý, klesavý profil. A taky samozřejmě i to, že je tady nějaká vzdálenost řádově 40 kilometrů od bodu, kde byly baterie naposledy na síti. Takže si zkoušíme, jestli do toho okrajového bodu – Budišova nad Budišovkou – ten vlak dojede.“

Součástí jízdy byla i vědecká měření. Na palubě byli zástupci Českého vysokého učení technického, kteří sledují spotřebu a výkonnost.

Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Tak primárně jsme sledovali samozřejmě baterie, potom chování vozidla v obloucích, které jsou dost ostré tady na této trati.”
Kamil Nečas, ředitel OCOD Východ, České dráhy: “Teoreticky by se měla vybudovat potom i nějaká armatura, která by potom dobíjela i ten vlak v případě čekání, až se bude zase vracet zpátky.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Zatím všechno probíhá dobře. Baterka to v pohodě vydržela, máme dostatek energie i na cestu zpátky a klimujeme, svítíme – je tady opravdu příjemně.”

Odry, Vítkov a Budišov nad Budišovkou. Tři zásadní zastávky na této trati. Do oblasti jezdí stále více turistů.

Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Je to regionální trať, kterou využívají především turisti, tady směrem do té oblasti. A v podstatě je to taková standardní trať Moravskoslezského kraje, malá, regionální, zejména teda pro turisty. A samozřejmě jsou tam obce, kde lidí cestují za prací do Ostravy nebo tady do větších měst, lidé, děti do školy atd.”
Libor Helis (Změna pro Odersko 2020): “„Říkám wow, protože opravdu to je vidět, že to je nový vlak, moderní vlak, nové technologie, všechny ty věci, které ty původní vlaky tady měly, myslím nedostatky, tak jsou odstraněny kočárky, kola. Jezdí tady hodně turisté na Maria Skálu, či mají tu batožinu kde dát, oni bývají v vybavení, stany si vezou a tak dále, jezdí vlakem, takové trampové, takže toto všechno je skvělé, že ten vlak zabezpečuje, je bezpečný, myslím si, že pokud bude i, protože tady bývají tuhé zimy, že ty baterky budou schopné opravdu tady provozovat na této trati v tomto stavu, takže říkám, Odry se zase posunuli o něco výš v tom žebříčku toho, co vlastně v Odrách už budeme mít.”

Bateriové vlaky mají v Moravskoslezském kraji ujeto přes 300 tisíc kilometrů. Zatím jezdí z Ostravy přes Studénku, letiště v Mošnově na Kopřivnici, Štramberk, do Veřovic a zpět.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Už ušetřily skoro 120 tisíc litrů nafty, protože vlastně ten bateriový vlak tou baterií nahrazuje ten dieselový, který vždycky dál pokračoval. V budoucnu budou jezdit ty vlaky z Ostravy směrem do Suchdola nad Odrou a pak už bude pokračovat dál na baterku. Takže zase nebudou muset jezdit ty staré 810ky, budeme jezdit i do Nového Jičína, takže už se těším, až to tady všechno bude jezdit. Základní myšlenka tady toho zavést bateriové vlaky bylo, abychom trošku ušetřili to životní prostředí a nejezdili s dieselama, ale hlavně už se nemusí přestupovat, protože dneska jedeme pod elektrickými dráty elektrickým vlakem, pak se čekalo třeba v Suchdole na přípoj do Vítkova nebo do Oder. Dnes pojede tento vlak jako napřímo, takže lidi nemusí přestupovat. Je to vyšší komfort. Když si vezmete tak do Suchdola přijel obyčejný Panter a ze Suchdola už potom na ty Odry jela 810 nebo 811, což jsou vozidla staré celkem dlouho. A dnes, když se podíváte po tom vlaku, tady budou tam ty záběry, tak když se podíváte po tom vlaku, tak je tady vlastní místo na kola, na kočárky. Je tady dokonce i první třída, což hodně cestujících v Moravskoslezském kraji využívá první třídu. A když někdy třeba vlak má poruchu a musíme nasadit vlak, který nemá první třídu, tak některým se to nelíbí, protože opravdu v té první třídě mají klid. A když jedou trošku větší vzdálenosti, tak mají tam opravdu jako pohodu, klid. Je to takový uzavřený oddíl, takže jsem překvapen, že i tady toto se využívá u nás.”
Pavel Kalač, přednosta Provozního pracoviště depa Bohumín, České dráhy: “Musím říct, že pozorujeme zvýšený počet cestujících, což je samozřejmě pozitivní. No a je to samozřejmě zvětšení kultury cestování, pochopitelně, jo. Takže wifi, klimatizace, to dřív jako v těch starých motorových vozech nebylo. A musím říct, že ta technologie funguje, hodně jsme s tím spokojeni. Disponibilita nasazení toho vozidla je někde kolem 96%, takže ta spolehlivost toho vozidla je vysoká. Jsme spokojeni. A doufám, že zákazník a Moravskoslezský kraj jako objednatel taky.”

Pokud výrobce dodrží plán a vše dopadne podle očekávání, vlaky začnou jezdit z Ostravy až do Budišova v roce 2026.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Uvidíme, protože byly nějaké výpadky ve výrobě hliníku, jak nás informoval dopravce, ale doufám, že to všechno klapne a zatím nemáme indicie, že by bylo mělo být nějaké zpoždění, takže jedeme v intencích smlouvy.”

Test ukázal, že bateriový Panter zvládne i tuto trať bez problémů. Tam, kde dřív drncaly staré motoráky, se teď tiše rozjel moderní vlak bez emisí, s klimatizací, Wi-Fi a místem na kola. Už brzy to bude běžná součást cesty tady i na dalších místech, s komfortem, který si zaslouží i malé tratě na odlehlejších místech kraje.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000049843/na-trati-mezi-suchdolem-nad-odrou-a-budisovem-nad-budisovkou-probehl-test-baterioveho-vlaku-panter