V novojičínské soudní budově dnes zaznělo mnoho odborných termínů. Na programu byl výslech autorů posledního posudku zadaného soudem, který zpracovávali experti dopravní fakulty Univerzity Pardubice. Jejich závěrem je, že konstrukce, která podepírala zřícený most ve Studénce, byla při svislém zatížení dostatečně nosná.
“Ta vlastní příčina není ve svislé únosnosti těch podpěrných bárek, ale že tam byla určitá nějaká vodorovná iniciace, a navíc, ale je to jenom podle mne, ten most byl prostě šikmo uložený,” uvedl Vladimír Doležel, Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice.
Při zkoušce použili odborníci z univerzity skutečné podpěrné konstrukce odpovídající těm, které stavbaři instalovali ve Studénce. Experiment trval několik měsíců. Potvrdil jednu z dřívějších teorii, že na most muselo působit i jiné než svislé zatížení.
“No, most spadl pravděpodobně z toho důvodu, že se s tím mostem manipulovalo a v přímé souvislost s tou manipulací došlo k pohybu, k vyvolání té vodorovné síly a k pohybu mostu,” sdělila Miloslava Pošvářová, znalkyně, autorka vizualizaci pádu mostu.
Podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Obžalováných je deset osob, především se jedná o pracovníky Dopravních staveb Ostrava (dnes Eurovia) a firmy Bögl & Krýsl.
Líčení tady u Okresního soudu v Novém Jičíně potrvá do čtvrtku, termín vyhlášení rozsudku zatím není znám.