Jeden z příkladů - studenti pomáhají se zahradními pracemi v centru Nového Jičína. I to je jedna z možností, jak začlenit lidi s poruchou autistického spektra do pracovního procesu. Účastníci konference na Novojičínsku o tom podrobně diskutovali a vymýšlejí projekt, který by vše posunul dál.
Jan Valů, učitel Odborného učiliště a Praktické školy Nový Jičín: “V podstatě vloni nám skončili první žáci s touto poruchou. Ukončili střední vzdělávání, takže výučním listem nebo absolvováním oboru. A teď se mohou do toho pracovního procesu nějakým způsobem zapojit.”
Škole se osvědčila například spolupráce se zahradnictvím v Kuníně. Jeho pracovníci mají s autisty zajímavé zkušenosti.
Bronislav Novosad, pracovník zahradnictví: “Musíte vytvořit podmínky, co se týká pracovního zázemí. Ale je to taková pozitivní zkušenost. A opravdu ta energie, která z nich číší, vám umožňuje ten svět vnímat podstatně lépe, pozitivněji.”
Zuzana Hazan, pracovnice Slezské diakonie: “Jsou jiní než běžní zaměstnanci. Co tam může být výhoda, je určitě preciznost. Práce, která je manuální, je pro běžného zaměstnance někdy možná rutinní. Jim to ale nevadí, naopak se mohou radovat.”
Počet dětí s autismem neustále roste. Jedno z čísel mluví o tisícovce mladých lidí, kteří se v Moravskoslezském kraji s touto poruchou potýkají.