Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Zastupitelé opět trvají na trati, kraj je proti

Nový Jičín |

Už potřetí projednávali novojičínští zastupitelé budoucnost železniční trati z horního nádraží do Hostašovic. A potřetí potvrdili své stanovisko, podle kterého požadují její opravu. Náměstek hejtmana Miroslav Novák ale tvrdí, že kraj nemůže dlouhodobě garantovat provoz.

Budoucnost železniční trati do Hostašovic naplnila aulu novojičínské radnice. Přítomnost náměstka hejtmana Miroslava Nováka a zástupce Správy železniční dopravní cesty jen potvrdila, že se jedná o "výbušné" téma.

Trať těžce poškodila loňská povodeň a její oprava vyjde na zhruba 85 milionů. Po téměř dvou hodinách argumentů ze všech stran padl jednoznačný verdikt: 21 z 24 zastupitelů je už potřetí pro obnovu provozu.

Břetislav Gelnar (ČSSD), zastupitel města: "Z pohledu přepravy osob jde o velice nízká čísla, jenom asi 300 osob denně, takže ta ekonomika hovoří jasně pro to, že by ta trať nemusela být. Je dotována, ale když se podíváme na ty věci, co dotováno je, tak dotováno je v podstatě dneska všechno, jsou to sporty. Dotuje se doprava i v zahraničí, na západ od nás. Musíme se na to dívat i z pohledu sociálního, aby se ti lidé měli jak dopravit i o sobotách a nedělích těmi. Autobusová doprava to zatím nerealizuje."

Desetikilometrová lokálka prochází také novojičínskou místní částí Bludovice. Silnice, řeka a koleje ji dělí přesně na dvě poloviny. Právě tady napáchala loňská povodeň největší škody. Místní lidé jsou spíše proti její obnově.

Anketa, obyvatelé Bludovic: 1. "Bludovickou bych zrušil a udělal bych tak, jak bylo navrženo, tu cyklostezku. A místo tratě bych doporučil dva mikrobusy." 2. "Mně chybět nebude."

Místní kronikářka Gabriela Žitníková má v albu několik nostalgických fotografií z doby provozu dráhy. Připomíná také povodeň z roku 1958, při které byla dráha také těžce poškozena.

Gabriela Žitníková, kronikářka Bludovic: "Pokud by se trať opravovala, měla by zde jezdit nějaká historická mašinka, která by třeba oživila turistický ruch. Každopádně můj názor je 50 na 50, protože v této chvíli, kdy víme, že bojujeme s ekonomickou krizí, může být oprava trati přínosem, může přinést pracovní příležitosti a rozvoj turistického ruchu. Na druhou stranu je částka, která se tuším pohybuje kolem 80 milionů, být příliš velká."

Zatímco sníh trať alespoň milosrdně skryl před zraky lidí, problém je stále velmi žhavý. Ani po osmi měsících není jisté, zdali bude trať obnovena, nebo zrušena.

Provoz na trati platí Moravskoslezský kraj. Každý rok na ni vydá přes 4 milióny korun. Autobus, který by vlaky nahradil, má podle náměstka Nováka vyjít jen na 730 tisíc. Likvidace trati by vyšla podle rozsahu prací mezi 35 a 70 milióny korun. Její vlastník, Správa železniční dopravní cesty, pro znovuobnovení provozu vyžaduje dlouhodobé záruky.

Libor Tkáč, náměstek ředitele, SŽDC Ostrava: "Samozřejmě pokud kraj bude požadovat provozování osobní dopravy na předmětné trati v dlouhodobém hledisku, nic nebrání obnově trati. Vzhledem k tomu objemu finančních prostředků, pak samozřejmě čím delší závazek té veřejné služby tam bude, tím ty vynaložené finanční prostředky budou rentabilnější."

Dlouhodobým garancím se ale kraj, kvůli vysoké ztrátovosti brání.

Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana MS kraje: "Rozsah obslužnosti se objednává vždy každým rokem, podle nových jízdních řádů s ohledem na poptávku, která je ze strany cestujících. To znamená zavázat se držet deset let stejné intervaly je naprosto neprozíravé, protože nevíme, co bude za dva roky, natož za 10 let. Jsou tady rozdílná stanoviska, ale jak to bývá v normálním občanském životě, zpravidla rozhoduje ten, kdo platí. Rozhoduje tedy Moravskoslezský kraj, který dnes přispívá na železniční dopravu částkou 4 miliónů korun, to znamená, že toho našeho rozhodnutí nás nikdo nezbaví."

Starosta Ivan Týle, který se hlasování zdržel, ale tento postoj kraje kritizuje. Tvrdí, že jednání nejsou dobře připravená.

Ivan Týle (ODS), starosta města: "Bavit se o jedné i druhé variantě samozřejmě lze, ale nikde nejsou záruky k tomu, že tomu nakonec tak bude. Sledujeme s obavami zprávy hned po zastupitelstvu, kdy se zastupitelé ani nerozešli a odcházeli večer s tím, že rozhodli o setrvání trati a pak se okamžitě dozvěděli, že je všechno jinak. Pak tedy nerozumíme tomu, proč jsme byli žádání o stanovisko a osobně mám takový dojem, že šlo pouze o to, aby se hrála hra o jakousi pseudodemokracii, že vůbec někoho ten zájem občanů zajímá."

O trati budou příští týden znovu jednat i zastupitelé v Hodslavicích. Předpokládá se, že změní své stanovisko z léta, kdy souhlasili s její likvidací.

Nahlásit chybu


Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji jde do opozice, s vítězným hnutím ANO se neshodla

Dnes 14:57 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji po jednáních s hnutím ANO míří do opozice. Podle lídra Radka Kani jsou podmínky, které si ANO stanovilo, v rozporu s hodnotami a programem koalice. SPOLU se stane kritickou, ale konstruktivní opozicí nové krajské vlády.

Škody na majetku Ostravy-Přívozu za 130 milionů. Jedna škola je stále bez tepla

Nefunkční topení na základní škole i omezení v domě s pečovatelskou službou. Centrální ostravský obvod řeší postupně škody, které napáchala povodeň v části Přívoz. Bojuje se hlavně s časem, aby bylo všechno uklizeno, vysušeno a opraveno, než začne zima.

Slezská bude mít velkokapacitní kulturní dům, stavět by se mohlo začít na jaře

Slezská Ostrava bude mít vlastní velkokapacitní kulturní dům a ani větší akce už se tak nebudou muset konat mimo obvod. Stavba Multifunkčního domu v Muglinově sice momentálně stojí kvůli neshodám se zhotovitelem, už na jaře by se ale mělo znovu pokračovat v práci.

Mladíci v Havířově spáchali dvě loupeže, jeden byl obviněn, druhý není trestně odpovědný

Dnes 10:42 | Havířov | Lukáš Zavadil

Kriminalisté v Havířově během pátečního odpoledne 27. září rychle dopadli dva mladíky, kteří měli na svědomí loupežné přepadení seniorky. K přepadení došlo ve chvíli, kdy žena vyrazila na nákup. Během pátrání ale muži zákona objasnili i další loupež, ke které došlo o dva dny dříve.

Studénka pokračuje v opravách starého zámku, střechu znovu pokrývá břidlice

Starý zámek ve Studénce město obnovuje postupnými kroky už několik let. Prioritou je oprava střechy. Na rekonstrukci památkově chráněného objektu se daří získávat dotace z Ministerstva kultury.

Havířov nařídil plošnou deratizaci potkanů, hlodavci řádili i v Globusu

Potkani představují pro města noční můru. Neustále s nimi bojují i v Havířově, kde musí opět přistoupit k plošné deratizaci. Hlodavci velké škody napáchali i v jednom z hypermarketu.

Zvedací lávka přes Jičínku v Žilině má nové zábradlí a neklouže

Město nechalo opravit zvedací lávku přes Jičínku v místní části Žilina. Ta byla postavena rok po ničivých povodních v roce 2009. Od loňského podzimu byl ale dřevěný mostek už v nevyhovujícím stavu.

V Opavě pokračují s odklízením následků povodně, těžká technika brzy zamíří i do zahrádkářských osad

Včera 17:59 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

Práce na odklízení následků ničivé povodně stále nekončí. Lidé stále uklízí své domovy, veškeré zničené věci mohou nechávat před domy. Hromady poté odváží těžká technika.

V Ostravě-Porubě pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Technické služby fungují pod odborem údržby majetku, na zimu jsou připraveny

Studénka připravuje založení vlastních technických služeb. Zatím fungují jako oddělení v rámci odboru údržby majetku. Rozhodli o tom zastupitelé na poslední schůzi. Město pokračuje i v nákupu nové techniky.

Senior v nazouvácích se ztratil na procházce, policie ho našla několik kilometrů od domova

Včera 10:01 | Studénka | Lukáš Zavadil

Úterní pátrání po téměř 80letém seniorovi na Novojičínsku mělo šťastný konec. Muž, který se vydal na procházku bez mobilního telefonu a v nazouvácích, byl nalezen několik kilometrů od domova díky rychlému zásahu policie a spolupráci s veřejností. Senior byl převezen do nemocnice, kde se potvrdilo, že je v dobrém zdravotním stavu.

Novojičínská vila byla domovem lékaře, 30 let je v ní mateřinka

Mateřská škola Beruška v Novém Jičíně otevřela historickou vilu, ve které sídlí 30 let, veřejnosti. Představila její příběh rodinného domu, který kdysi patřil významnému lékaři.

Týden hokeje ve Studénce motivoval i zlatým úspěchem

2. října 2024 10:30 | Studénka | Petra Dorazilová | Expres Studénky

Děti už od čtyř let mohly přijít na zimní stadion ve Studénce a v rámci Týdne hokeje si vyzkoušet tento populární sport. Na led vyrazily pod dohledem zkušených trenérů.

Svatováclavská jízda kroužila silnicemi Novojičínska, cíl byl na Masarykově náměstí

Historické automobily a motocykly projely v den státního svátku Novým Jičínem a okolím. Tradiční Svatováclavská jízda veteránů odstartovala v Odrách, zastavila u zámků ve Studénce a v Kuníně. Cílovou stanicí bylo novojičínské Masarykovo náměstí.

Studénka zahájila cestu k založení technických služeb, nakupuje další stroje

Studénka připravuje založení vlastních technických služeb. Od září fungují jako oddělení v rámci odboru údržby majetku. Rozhodli o tom zastupitelé na poslední schůzi. Město také pokračuje v nákupu techniky.

Zastupitelé opět trvají na trati, kraj je proti
Vydáno 15. února 2010 1:35, Nový Jičín, Michal Polášek
Už potřetí projednávali novojičínští zastupitelé budoucnost železniční trati z horního nádraží do Hostašovic. A potřetí potvrdili své stanovisko, podle kterého požadují její opravu. Náměstek hejtmana Miroslav Novák ale tvrdí, že kraj nemůže dlouhodobě garantovat provoz.

Budoucnost železniční trati do Hostašovic naplnila aulu novojičínské radnice. Přítomnost náměstka hejtmana Miroslava Nováka a zástupce Správy železniční dopravní cesty jen potvrdila, že se jedná o "výbušné" téma.

Trať těžce poškodila loňská povodeň a její oprava vyjde na zhruba 85 milionů. Po téměř dvou hodinách argumentů ze všech stran padl jednoznačný verdikt: 21 z 24 zastupitelů je už potřetí pro obnovu provozu.

Břetislav Gelnar (ČSSD), zastupitel města: "Z pohledu přepravy osob jde o velice nízká čísla, jenom asi 300 osob denně, takže ta ekonomika hovoří jasně pro to, že by ta trať nemusela být. Je dotována, ale když se podíváme na ty věci, co dotováno je, tak dotováno je v podstatě dneska všechno, jsou to sporty. Dotuje se doprava i v zahraničí, na západ od nás. Musíme se na to dívat i z pohledu sociálního, aby se ti lidé měli jak dopravit i o sobotách a nedělích těmi. Autobusová doprava to zatím nerealizuje."

Desetikilometrová lokálka prochází také novojičínskou místní částí Bludovice. Silnice, řeka a koleje ji dělí přesně na dvě poloviny. Právě tady napáchala loňská povodeň největší škody. Místní lidé jsou spíše proti její obnově.

Anketa, obyvatelé Bludovic: 1. "Bludovickou bych zrušil a udělal bych tak, jak bylo navrženo, tu cyklostezku. A místo tratě bych doporučil dva mikrobusy." 2. "Mně chybět nebude."

Místní kronikářka Gabriela Žitníková má v albu několik nostalgických fotografií z doby provozu dráhy. Připomíná také povodeň z roku 1958, při které byla dráha také těžce poškozena.

Gabriela Žitníková, kronikářka Bludovic: "Pokud by se trať opravovala, měla by zde jezdit nějaká historická mašinka, která by třeba oživila turistický ruch. Každopádně můj názor je 50 na 50, protože v této chvíli, kdy víme, že bojujeme s ekonomickou krizí, může být oprava trati přínosem, může přinést pracovní příležitosti a rozvoj turistického ruchu. Na druhou stranu je částka, která se tuším pohybuje kolem 80 milionů, být příliš velká."

Zatímco sníh trať alespoň milosrdně skryl před zraky lidí, problém je stále velmi žhavý. Ani po osmi měsících není jisté, zdali bude trať obnovena, nebo zrušena.

Provoz na trati platí Moravskoslezský kraj. Každý rok na ni vydá přes 4 milióny korun. Autobus, který by vlaky nahradil, má podle náměstka Nováka vyjít jen na 730 tisíc. Likvidace trati by vyšla podle rozsahu prací mezi 35 a 70 milióny korun. Její vlastník, Správa železniční dopravní cesty, pro znovuobnovení provozu vyžaduje dlouhodobé záruky.

Libor Tkáč, náměstek ředitele, SŽDC Ostrava: "Samozřejmě pokud kraj bude požadovat provozování osobní dopravy na předmětné trati v dlouhodobém hledisku, nic nebrání obnově trati. Vzhledem k tomu objemu finančních prostředků, pak samozřejmě čím delší závazek té veřejné služby tam bude, tím ty vynaložené finanční prostředky budou rentabilnější."

Dlouhodobým garancím se ale kraj, kvůli vysoké ztrátovosti brání.

Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana MS kraje: "Rozsah obslužnosti se objednává vždy každým rokem, podle nových jízdních řádů s ohledem na poptávku, která je ze strany cestujících. To znamená zavázat se držet deset let stejné intervaly je naprosto neprozíravé, protože nevíme, co bude za dva roky, natož za 10 let. Jsou tady rozdílná stanoviska, ale jak to bývá v normálním občanském životě, zpravidla rozhoduje ten, kdo platí. Rozhoduje tedy Moravskoslezský kraj, který dnes přispívá na železniční dopravu částkou 4 miliónů korun, to znamená, že toho našeho rozhodnutí nás nikdo nezbaví."

Starosta Ivan Týle, který se hlasování zdržel, ale tento postoj kraje kritizuje. Tvrdí, že jednání nejsou dobře připravená.

Ivan Týle (ODS), starosta města: "Bavit se o jedné i druhé variantě samozřejmě lze, ale nikde nejsou záruky k tomu, že tomu nakonec tak bude. Sledujeme s obavami zprávy hned po zastupitelstvu, kdy se zastupitelé ani nerozešli a odcházeli večer s tím, že rozhodli o setrvání trati a pak se okamžitě dozvěděli, že je všechno jinak. Pak tedy nerozumíme tomu, proč jsme byli žádání o stanovisko a osobně mám takový dojem, že šlo pouze o to, aby se hrála hra o jakousi pseudodemokracii, že vůbec někoho ten zájem občanů zajímá."

O trati budou příští týden znovu jednat i zastupitelé v Hodslavicích. Předpokládá se, že změní své stanovisko z léta, kdy souhlasili s její likvidací.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/novojicinsko/novy-jicin/2974/zastupitele-opet-trvaji-na-trati-kraj-je-proti