Anton Kolig, Alfred Neubauer a Julius Newald. Tři jména, která spojuje zajímavá okolnost: narodili se v Novém Jičíně na stejné ulici. A všichni tři, jakožto německy mluvící Moravané, byli až donedávna obklopeni hradbou mlčení. V roce, kdy uplynulo 60 let od smrti Koliga a 30 od smrti Neubauera, jim vznikl na místě ulice Ztracené pomník.
Pavel Wessely, předseda klubu rodáků: "Je to okruh asi 40 či 50 metrů, což je naprosto neskutečné a zejména ta skutečnost, že tito lidé bohužel nebyli nikdy v minulosti připomínáni. Věděl o nich svět a ve světě jsme potkávali jejich památníky, ale neměli jsme nic, co by tyto lidi připomínalo zde. Tak poté, kdy Muzeum Novojičínska se věnuje oživování vzpomínek a významu těchto lidí, jsme i my viděli tady tuto šanci a jsem rád, že město a sponzoři nám pomohli a zrealizovali toto dílo."
Realizaci pomníku dostal na starost místní výtvarník Jan Zemánek. Ten už ve městě dvě díla má: dřevěnou kytaru v parčíku Karla Kryla u autobusového nádraží a sochu Chodce na radnici.
Jan Zemánek, autor pomníku: "Když jsem byl osloven zhotovit ten památník, tak mě samozřejmě nenapadlo nic jiného než to, co dělám pořád. Že by to byly 3 figury, takto stylizované, které vykračují z rodného města do světa. To byl ten hlavní motiv, který se zalíbil klubu rodáků a já jsem to pak ještě konzultoval i v uměleckých kruzích a hlavně jsem se spoléhal na zahraniční recenze. Například v korutanském muzeu moderního umění se také líbil ten nápad třech vykračujících figur."
Jan Zemánek použil na pomník cortenový plech. Ze stejného materiálu je vyrobena také socha Chodce na věži radnice. Corten označují odborníci jako stavební materiál budoucnosti.
Pavel Wessely, předseda klubu rodáků: "Pokud jde o provedení a zejména použitý materiál, nepochybujeme o tom, že ta věc bude diskutována. Tady musíme mít všichni trpělivost, protože tento materiál tak říkajíc dozraje během jednoho dvou let a pak to bude mít, myslím si, památník důstojnou podobu."
Jan Zemánek, autor pomníku: "Corten je v podstatě jednoduchý materiál, který odolává povětrnostním vlivům, ač vypadá, že neodolává, protože je rezavý. Ta rez je tady ale funkční, ta je tu proto, aby nám připomněla nebo řekla, že ta socha tady měla stát dávno."