Během devíti lekcí se třicítka úředníků učila základům sebeobrany. V poslední lekci se instruktoři vypravili přímo do jejich kanceláří, aby společně zúročili trénink a nacvičili si, jak se ubránit násilníkovi, který chce napadnout úředníka, přímo v praxi. Ve stísněných prostorách zastavěných nábytkem je to totiž zcela jiné,než v tělocvičně.
“Já bych viděl jako zásadní problém rozmístění nábytku v jednotlivých kancelářích,” konstatoval jeden z instruktorů Libor Kuděla.
Stoly a židle totiž často zahradí jedinou možnou únikovou cestu. A pak je dobré také myslet na to, aby poblíž leželo něco, co by úředník mohl proti agresorovi použít na vlastní obranu. Třeba obyčejné noviny.
“Pokud už ví, že se k napadení dojde, že ten člověk se k němu blíží, může zareagovat jako první, radí druhý instruktor Roman Molenda.
Kurz zcela jistě posílil úředníkům sebevědomí v jednání s problémovými klienty. Slovní výpady znají ze své praxe hojně. Někdy se přidá i fyzický atak. Situace bývá
“Úředníci jsou ohroženi především na některých odborech, vytipovali jsme ty, kde jednání s klienty bývá složité,” říká manažerka prevence kriminality Dagmar Polášková.
Možnost naučit se bránit proti agresivním klientům dostali především úředníci ze sociálního, exekučního či dopravního odboru. Devět lekcí sebeobrany zakončili přednáškou, jak útočníka také psychologicky zvládnout. Na závěr dostali osvědčení o absolvování kurzu.