Vypadá to jako desková hra, ale jde o praktickou školní pomůcku. Na podložce jsou nakresleny různé typy kontejnerů na tříděný. Děti mají k dipozici nejrůznější věci, které je potřeba vyhodit do správné popelnice. Učí se tak správně třídit odpad. "Tohle používáme v hodinách přírodovědy a také pracovních činností," hlásí jeden zdejší páťák.
Vlastní školní pomůcky na této škole vymýšlejí už dobrá dvě desetiletí. Učitelé viděli, že při probírání některých témat je dobré použít také vizuální vjemy. Třeba opaky tady učí s pomocí pexesa. Spolu s dalšími výukovými materiály jej vymysleli a vyrobili učitelé přesně „na tělo“ svým žákům. Ti pak přidali své zkušenosti, připomínky i vylepšení.
"Ke tvorbě vlastních pomůcek nás vedla přemíra interaktivních materiálů - počítače, interaktivní tabule. Dětem chyběla manipulace s předměty," míní ředitel školy a učitel v jedné osobě
Pavel Gregor.
Dějepis je s kreslenými středověkými postavami hned zábavnější. Děti hledají dvojice, které k sobě patří. Tyto magnety byly původně vytvořeny pro jednoho zdejšího žáka - chlapce s těžkou vadou řeči. Obrázky mu pomohly s vyjadřováním. Teď je školáci používají ve výuce běžně. Mnohé pomůcky z vávrovické malotřídky se dočkaly svého vydání a používají je na hodinách češtiny, matematiky nebo prvouky také na dalších školách.
"Samozřejmě každou novou pomůcku, kterou chceme vytisknout, ladíme a testujeme ve školách. Jak dlouho to může trvat? Může to trvat měsíce někdy i kratší dobu, třeba měsíc," říká
Alena Strnadlová z vydavatelské firmy Optys.
Velký zájem je v současné době především o pomůcky, které lze přichytit na tabuli s pomocí magnetů. Do popředí se ale dostávají také ty ze dřeva, které jsou po děti příjemné i na dotek.
Pomůcky pro výuku vymýšlí učitel se svými žáky
Žáci ze Základní školy ve Vávrovicích spolu se svým učitelem vymýšlejí originální školní pomůcky pro výuku. Některé z nich tiskárna vydala a používají je školy napříč republikou.