Chodci patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Poměrně často si za svá zranění mohou sami. Mnozí z nich si neuvědomují, že přijíždějící vozidlo nestačí jen vidět, ale musí být vidět především oni sami. Nejen na to je v Opavě upozornila dopravně preventivní akce.
Marek Dýčka, mluvčí MP Opava “Chceme upozornit na to, že chodci mají být nejen viděni, to znamená, rozdáváme reflexní prvky a že se mají více věnovat tomu provozu. To znamená, že nemají zapomínat na to se správně rozhlédnout, že mají navazovat s řidičem oční kontakt, aby měli jistotu, že ten řidič je dostatečně vidí, nejlépe počkat než vozidlo zastaví. Určitě nevbíhat před rozjetá vozidla. Je to velice nebezpečné.”
Akce se uskutečnila v blízkosti frekventovaného kruhového objezdu ulic Nákladní a Oblouková.
Dalibor Prusek, zástupce vedoucího, Dopravní inspektorát Opava: “Místo bylo vybráno protože tady v centru města je vysoký pohyb chodců a začátkem letošního roku jsme měli několik vážných dopravních nehod s účasti chodce. Jednalo se třeba o střet chodce s vozidlem na přechodu pro chodce, kdy příčinou bylo špatně vyčištěné přední sklo na vozidle. To znamená námrazy na skle. Tady bych chtěl apelovat i na řidiče ať si řádně očistí čelní skla v zimním období zejména a na chodce, protože musím vidět a musím být viděn. To znamená, ty reflexní prvky, které dneska rozdáváme jsou za účelem, aby ten chodec byl viditelný.”
anketa: obyvatelé Opavy: “Pořád mám na kole a mám i na tašce.”
“Máme, používáme pořád.”
“Jak jdeš po tmě večer a nesvítí světlo, tak musí být páska.”
“Nepoužívám pásky, já spíš nosím jakoby světla na kolo než pásky.”
“My to máme na oblečení, tak jdeme vlastně vidět pořád.”
Velkým nešvarem zejména mladých chodců je mobil v ruce a sluchátka na uších.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro MSK: “Poslouchají hudbu, ne vždy se soustředí plně na to přecházení a mnohdy se stává, že bezmyšlenkovitě vstoupí na přechod a ohrozí sebe i řidiče.”
Spousta chodců si stále myslí, že u přechodu mají absolutní přednost. Není tomu tak.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP pro MSK: “Je to fáma, kde se traduje, že chodec má absolutní přednost u přechodu pro chodce. Není to takové, je potřeba oboustranná souhra. Chodec nesmí nikdy nikoho ohrozit, ani sebe ani ostatní účastníky. Mnohdy si chodec ani neuvědomuje rizikovost té situace. Počasí třeba nahrává nebo klimatické podmínky, světlost, šero. Dnešní počasí, kdy krásně svítí slunce, mnoho řidičů může být oslněno právě tímto sluníčkem a když se blíží k přechodu pro chodce, nemusí chodce registrovat včas. Chodec svým chováním opravdu může odvrátit tu rizikovou situaci.”
Dopravně preventivní akce jsou jedním z prostředků, jak mohou policisté ovlivňovat chování nejen chodců, ale i cyklistů a řidičů.