Lákadlem festivalu Bezručova Opava se stala historická tramvaj číslo 7, která je k vidění jen při výjimečných příležitostech. Vystavena byla na Horním náměstí, kde si lidé mohli nejen prohlédnout interiér vozu, ale díky odbornému výkladu se také dozvědět mnoho zajímavostí z historie opavské tramvajové dopravy.
Richard Lichnovský, vedoucí Infocentra Opava: “Provoz tramvají byl slavnostně zahájen 4. prosince 1905 a byla to velká sláva, protože v té době mít tramvajovou trať znamenalo něco a Opava jako hlavní město rakouského Slezska tuto prestiž potřebovala k tomu, aby ukázala zbytku Rakousko-Uherska, že stále patří k těm výstavním skříním. Tramvajky hojně využívány už jen z toho důvodu, že opravdu tak prestižní záležitostí se musel projet každý občan. Tramvajky jezdily na hlavní trati ze severního nádraží, dnešního východního nádraží směrem k nemocnici na Olomoucké ulici, později až k ústavu pro duševně choré a potom byla vedlejší trať, která jezdila z Kateřinek do Městských sadů.”
Později byla hlavní trať prodloužena až k městskému hřbitovu a vedlejší ke Švédské kapli.
Nakonec ale tramvaje nahradily trolejbusy, protože byly spolehlivější a kapacitně dostačující.
Richard Lichnovský, vedoucí Infocentra Opava: “Tento vůz je č. 7, jedná se o vůz, který měl fungovat úplně na té původní trati. Také je velkou zajímavostí, že vůz č. 7 v podstatě ukončil takovou průjezdní parádou městem provoz tramvají v roce 1956.”
Kromě tramvaje mohli návštěvníci nahlédnout i do historické měnírny elektrického proudu na Rybím trhu, která je dnes technickou památkou.
Richard Lichnovský, vedoucí Infocentra Opava: “Měnírna elektrického proudu na Rybím trhu je ve funkcionalistické budově z 30. let a v podstatě byla schopna fungovat až do roku 1984, opravdu se jednalo o velmi trvanlivé zařízení, které odolalo zubu času a bylo velmi spolehlivé, jelikož téměř všechno co v té měnírně najdete, je původní a potřebovalo to minimální údržbu.”
Velkou pozornost přitáhla i sbírka historických jízdenek a žetonů.
Petr Dybowicz, sběratel historických jízdenek: “Platilo se žetony, neplatilo se tady korunami nebo nějakými mincemi. Ze začátku se používaly tak, že asi propadly a skončily v nějaké nádobě. Zajímavostí je, že později tady vzniklo, a to zrovna v Opavě, takzvané přestupové žetony. To byly dvaceti haléřové, potom byly 25 haléřové a zajímavé je, že tyto měly jenom jeden přestup. V pozdější době už se objevil takový fenomén, že byly dvou nebo dokonce i třípřestupové.”
Návštěvníci si vyzkoušeli i stanoviště řidiče. Jak ukázalo, práce nebyla vůbec jednoduchá.
Richard Lichnovský, vedoucí Infocentra Opava: “Jak si můžete všimnout, tak nemá žádné stínění před povětrnostními vlivy, takže pro toho řidiče nebyl žádný med tuto profesi provozovat. Jelikož ji musel provozovat 11 hodin denně 5 až 6 dní v týdnu, musel být fyzicky velmi zdatný, musel se umět obléci.”
anketa: účastníci komentované prohlídky: “Mi se to velmi líbilo, měl jsem možnost nahlédnout do historie Opavy,měli jsme možnost všechno prohlédnout na vlastní oči, všechno projít. Co mě nejvíc zaujalo? Popravdě jak možná Opava už byla v historii vyspělá a jak jsme vlastně kdysi byli vzorem nejen pro celou republiku, ale možná i pro celou Evropu.”
“Mě zaujalo to, že jsme mohli nasát tu historickou atmosféru té tramvaje a potom tady v té historické místnosti, asi nejvíc mě na tom zaujaly ty měniče jako velice zajímavý kus techniky.”
Historická tramvaj číslo 7, která symbolicky v roce 1956 ukončila provoz tramvajové dopravy v Opavě, se tak znovu stala součástí života města – tentokrát v rámci festivalu Bezručova Opava, který připomíná nejen umění, ale i dějiny a tradice slezské metropole.