Výhledy na Hrabůvku a Zábřeh si z okýnka tramvaje mohou vychutnávat lidé denně, ale projet se přitom historickým vozem - tato příležitost se často nenaskýtá. Dopravní podnik Ostrava však zájemcům možnost nabídnul, a to v rámci oslavy výročí 50 let od ukončení provozu tramvaje Komárek do Ščučí.
Jiří Boháček, historik DPO: „Co je zajímavé, tak právě poslední tramvaj, poslední vůz, který odjel z té Hrabové je právě tento muzejník, který máme zachovaný, ve kterém dneska sedíme. Vyrobili ho Vítkovické železárny v roce 1949, protože ta trať do Hrabové, do Pískových dolů do roku 1953 patřila Vítkovickým železárnám. Má přezdívku Komárek. Ta přezdívka vznikla ještě v dřívějším období, kdy po obou těch tratích jezdily parní motorové vozy, jejichž konstruktérem byl František Xaver Komárek z Vídně, který tam měl strojírnu a ten název vlastně těch parní motorových vozů se přenesl i na ty elektrické tramvaje, i na tu trať, i na ty vozy.“
René Mazzolini, řidič historické tramvaje: „Jako pro nás to je třeba čest s tím vozem jezdit, protože srovnala konkrétně tenhle vůz, ta 94 skončila v roce, no vlastně před 50. lety skončila provoz a od tehdy byla jako muzejní, potom historická vlastně a dnes se zachovala vlastně v tomhle stavu, v jakém jezdila. Takže řízení téhle tramvaje jako ještě dalších našich vozů, které máme, je prostě jiné než dnešní vozy, které jezdí, to se nedá srovnávat, prostě ten rozdíl je 50 let, 100 let třeba řekněme. Takže tady byly třeba obě ruce na to řízení té tramvaje, je třeba řadit, když teda vypnul ten automat, abyste viděli, jak to je. Odpojím, takže se dám směr dopředu, mám pět sériových stupňů rozjezdových, čtyři paralelně, teď budu naplnit výkon té tramvaje, kdyby to jelo samozřejmě, na druhou stranu 7 stupňů brzdových, to znamená, že jednou rukou ovládám tuhle jízdní páku a druhou rukou ovládám ruční brzdu, kterou vlastně musím tu tramvaj zajistit.“
Historická tramvaj svoji okružní trasu dneska jede celkem osmkrát. Začíná na nádraží Vítkovice.
anketa: účastníci historické jízdy: „Mám rád tramvaje, chtěl jsem to ukázat dětem, jak se tu kdysi jezdilo. Já si pamatuju T1, T2 a tohle už ne, no.“
anketa: účastníci historické jízdy: „No mě se líbilo prostě všechno. Já jsem se dneska hlavně těšil a spíš ta historie je taková zajímavá.
anketa: účastníci historické jízdy: „No mě se líbí takovéhle ty projížďky, den dopraváků. Já prostě zbožňuju dopravní podnik.“
Hlavním důvodem ukončení provozu tramvaje na trase byla výstavba nové ulice - Místecká.
Jiří Boháček, historik DPO: „To je vlastně ta silnice, ten čtyřpruh, který dneska vede na Frýdek-Místek a mění se potom v dálnici. Tak vlastně výstavba, která probíhala od těch 70. let, tak se nepočítalo s tím, že by ta tramvajová trať byla zachovaná a že by nějakým způsobem třeba mimoúrovňově tu komunikaci křížila.“
Jízdy nebyly jen vyhlídkovou projížďkou po známých ostravských částech, ale i poutavým připomenutím tramvajové historie regionu.