Bikesharing je zajišťován ve všech 23 městských obvodech, kde jsou umístěny cyklostojany, určené pro odkládání kol a sloužící jak provozovateli služby sdílených kol, tak veřejnosti. Lidé do těchto cyklostojanů mohou kola umístit bez poplatků za jejich užívání. V současnosti provozuje bikesharing v Ostravě společnost Nextbike, díky podpoře města je každá zápůjčka kola do 15 minut pro uživatele zdarma.
Petr Havránek, mluvčí Ostravy: "Služba sdílených kol funguje ve městě již čtvrtým rokem a tento způsob dopravy je velmi oblíbený. V Ostravě je celoročně v provozu přes 1 000 sdílených kol umístěných v 356 stanicích. Registrovaných uživatelů v aplikaci pro půjčení kola je letos téměř 72 tisíc. V loňském roce uskutečnili 515 000 výpůjček, při kterých ujeli víc jak 717 000 kilometrů."
Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora: "Původní smlouva o poskytování této služby končí v závěru letošního roku. Důležitým faktem je, že z analýzy výpůjček vyplynula potřeba pokračování finanční podpory ze strany města, chceme- li udržet nebo dále rozšířit rozsah využití této služby ekologické dopravy. Lidé, kteří si oblíbili možnost využití bikesharingu, se tedy v příštích dvou letech mohou těšit na zvýšení počtu jízdních kol v exponovaných měsících roku od června do září, kdy dojde o navýšení počtu kol o sto kusů."
Základní minimální počet stanic je pro příští dva roky stanoven na 330, nicméně v průběhu provozu se může měnit. Příští provozovatel zahájí službu v lednu roku 2023, nejpozději však k 1. březnu roku 2023, a zajistí ji do konce roku 2024. Provozovatel musí poskytnout v exponovaných měsících roku (červnu až září) minimálně 1 100 jízdních kol, na jaře a na podzim (konkrétně v březnu, dubnu, květnu a pak říjnu a listopadu) 800 kol, v zimě (od prosince do února) minimálně 400 jízdních kol.
Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora: "Novinkou pro příští dvě sezóny je to, že uživatelé aplikace našeho ostravského dopravního podniku s názvem „moje DPO“, kteří jsou držiteli celoročního kuponu ODIS v tarifní oblasti města Ostravy a oblasti XXL, budou mít nově k využití dalších 15 minut zdarma, tedy dohromady celých 30 minut zdarma při každém využití služby."
Součástí řešení je i provázání s aplikací Dopravního podniku Ostrava, kdy by se sdílená kola měla zobrazovat ve vyhledávání spojení.
Lukáš Luňák, jednatel společnosti Nextbike: "Ostrava je pro nás doslova srdeční záležitostí, a jsme rádi, že tady budeme pokračovat i nadále, přičemž se budeme společně s městem snažit o to, aby služba sdílených kol byla co nejdostupnější pro občany. Pro následující dva roky je pro nás výzvou i další zlepšení zabezpečení našich kol, přičemž pro této účel vyvíjíme i zcela nové zámky."
V prvním roce v rámci pilotního provozu, tedy v roce 2018, začala v Ostravě provozovat bikesharing společnost Rekola. K dispozici bylo 150 kol a jen v centru Ostravy, ale i přesto začali mít lidé o tuto službu velký zájem. O rok později město vyhlásilo veřejnou zakázku na provozovatele, v soutěži vyhrála společnost Nextbike.
Petr Havránek, mluvčí Ostravy: "Zhruba 16 tisíc uživatelů za necelých sedm měsíců ujelo v provozu 130 486 kilometrů, v roce 2019 našlapalo za osm měsíců provozu bezmála 35 259 registrovaných uživatelů 521 395 kilometrů. V další veřejné zakázce byla opět vybrána společnost nextbike. V roce 2020 byla sdílená kola v provozu od začátku března a do konce prosince ujela 870 961 kilometrů a v loňském roce zdolali uživatelé sdílených kol víc jak 717 000 kilometrů."
V roce 2019 a 2020, kdy město přispívalo na každou výpůjčku 8,20 korun včetně DPH, uhradilo za bikesharing za oba roky celkem 9,6 milionu korun. Pro sezónu 2021 a 2022 činí příspěvek města 7,10 korun za výpůjčku. Do konce července proplatilo město provozovateli zatím za tuto službu 5,7 milionu korun. Vysoutěžená cena, kterou bude město Ostrava hradit za každou výpůjčku pro období 2023 a 2024 je 9,80 korun. Cena zohledňuje inflaci i zvýšené náklady provozovatele v souvislosti s krádežemi i poškozováním kol, se kterými se potýkal v rámci plnění služby hlavně v loňském roce. Město zajistilo řadu opatření, aby takového jevy maximálně eliminovalo.