Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy. Zklidní se i automobilová doprava

Ostrava-město |

Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

Nahlásit chybu


K tématu

Cyklodopravu městem usnadní úpravy v jednosměrkách, pozor na nové dodatkové tabulky

19. dubna 2025 9:53 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Radnice realizovala ve městě několik úprav pro snadnější průjezd cyklistů. Ti mohli například zaznamenat nové dodatkové tabulky, které jim v některých jednosměrných ulicích umožní jízdu v protisměru.

Ostrava-Poruba spouští další ročník participativního rozpočtu. A má novinku

20. března 2025 16:33 | Ostrava-Poruba | Jana Lipowská

Pokud máte zájem se zapojit do dění v Porubě, máte opět šanci. Obvod totiž spouští další ročník participativního rozpočtu Naše Poruba.

Cyklosoutěž v Ostravě prověřila znalosti a schopnosti školáků v silničním provozu

27. května 2025 14:30 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová

Dopravní hřiště ZŠ Alberta Kučery se zaplnilo žáky z celé Ostravy i okolí. Konalo se zde totiž postupové kolo cyklosoutěže Ministerstva dopravy pod záštitou Aktivu BESIP. Děti si zde kromě praktických a teoretických znalostí silničního provozu vyzkoušeli i první pomoc.


Pokladničky jsou zapečetěny, Tříkrálová sbírka klepe na dveře

Včera 11:00 | Studénka | Petra Dorazilová

Charita se intenzivně připravuje na Tříkrálovou sbírku. Oslovuje dobrovolníky, chystá kostýmy, koruny a pečetí pokladničky. Koledníci vyrazí do ulic zkraje ledna.

Před svinovským kostelem stojí unikátní betlém

25. prosince 2025 9:38 | Ostrava-Svinov | Pavel Straka

Ve Svinově letos poprvé vznikl obecní betlém. Nejde však jen o vánoční dekoraci, ale o nový symbol setkávání, který má lidem v uspěchané době připomenout klid a pospolitost.

56letý muž oznámil na tísňové lince, že usmrtil svého známého, pak zavěsil. Policie zveřejnila další informace k tragédii ve Vratimově

25. prosince 2025 19:19 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Policie zveřejnila další informace ke štědrovečerní tragické události ve Vratimově na Ostravsku. Policisté obvinili muže středního věku ze spáchání zvlášť závažného zločinu vraždy. Kriminalisté pokračují v intenzivním vyšetřování.

Vánoce oslavila Obec Slováků v Karviné setkáním a vystoupením folklorního souboru

25. prosince 2025 13:34 | Karviná | Gabriela Stašová

Obec Slováků v Karviné má za sebou další klasické předvánoční setkání, při němž se zpívalo a tančilo, ale především se vroucně setkávali její členové. Letos za doprovodu vystoupení souboru Velká Magurka ze Slovenska.

Park za mariánskohorskou radnicí čeká proměna. Nabídne i místo pro svatební obřady

25. prosince 2025 13:55 | Ostrava-Mariánské hory | Yvona Fajtová

Park za radnicí v Ostravě-Mariánských Horách by se měl výrazně proměnit. Radnice připravuje jeho revitalizaci a ještě před zahájením prací představila záměr místním obyvatelům. Ti se mohli zapojit do veřejné debaty a říct, co by v parku chtěli změnit.

Vánoční jarmarky letos navštívili i karvinské sportovní hvězdy házené a fotbalu

Včera 14:05 | Karviná | Gabriela Stašová

Klasickými předvánočními akcemi se na základních školách staly vánoční jarmarky. Letos hned dvě základní školy v Karviné přizvaly na tuto akci karvinské sportovce, aby zpestřili program a děti také například motivovali ke sportu.

Vražda na Štědrý den v domě ve Vratimově? Policie zadržela podezřelého

24. prosince 2025 16:29 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Policisté vyjížděli na Štědrý den dopoledne k tragickému případu do Vratimova na Ostravsku. V jednom z domů nalezli muže bez známek života. Policie potvrdila, že šlo o násilnou smrt, případem se nyní zabývají krajští kriminalisté.

Vánoční solidarita v Horní Suché pomohla malé Nelince

25. prosince 2025 11:03 | Horní Suchá | Bára Kelnerová

Lidé v Horní Suché ukázali, že jim není lhostejný život jejich sousedů. Společná iniciativa přinesla konkrétní pomoc rodině malé Nelinky, která potřebuje dlouhodobou podporu při náročné péči.

Na jarmarku vznikla jedinečná socha pro Studénku

24. prosince 2025 12:51 | Studénka | Petra Dorazilová

Poslední sobotu před Štědrým dnem se na náměstí Republiky konaly vánoční trhy. Vedle prodejních stánků nabídly také tvořivé dílny. V jedné z nich vznikla originální dřevěná socha pro Studénku.

Hosté ve studiu: Lucie Baránková Vilamová (ANO), starostka Ostravy-Poruby

25. prosince 2025 17:32 | Ostrava-Poruba | Jana Lipowská

Poruba v r. 2025 dokončila řadu projektů a chystá další

Park za mariánskohorskou radnicí čeká proměna. Nabídne i místo pro svatební obřady

25. prosince 2025 13:55 | Ostrava-Mariánské hory | Yvona Fajtová

Park za radnicí v Ostravě-Mariánských Horách by se měl výrazně proměnit. Radnice připravuje jeho revitalizaci a ještě před zahájením prací představila záměr místním obyvatelům. Ti se mohli zapojit do veřejné debaty a říct, co by v parku chtěli změnit.

Bělský les v Ostravě má nové povalové chodníky

25. prosince 2025 9:34 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Poslední léta přinesla významnou proměnu Bělského lesa, největší zelené plochy v Ostravě. Nyní zde přibyly nové povalové chodníky a další prvky, které propojily takzvané Starobělské Lurdy s kaplí Panny Marie Lurdské a studánku Matky Boží.

Pro děti by se rozdali, ale stále je jich málo. Ostrava poděkovala pěstounům za obětavost

23. prosince 2025 14:44 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Ostrava poděkovala pěstounům na přechodnou dobu, kteří se starají o děti v krizových životních situacích. Na tradičním adventním setkání zaznělo nejen ocenění jejich práce, ale také výzva dalším lidem, aby se do této náročné formy péče zapojili.

Program Tvoříme prostor podpořil Fajnou zastávku v Kunčičkách

23. prosince 2025 14:29 | Ostrava-město | Jana Lipowská

Ostrava se už několik let snaží podporovat nápady občanů, kteří jsou ochotni přiložit ruku k dílu a vylepšit své okolí. Díky programu Tvoříme prostor už tak vznikla řada pozoruhodných projektů, jedním z nich je Fajna zastávka v Kunčičkách.

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy. Zklidní se i automobilová doprava
Vydáno 10. ledna 2023 10:32, Ostrava-město, Tomáš Kořistka
Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000035173/ostrava-ma-novou-koncepci-cyklodopravy-zklidni-se-i-automobilova-doprava