Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy. Zklidní se i automobilová doprava

Ostrava-město |

Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

Nahlásit chybu


K tématu

Cyklodoprava se v Ostravě stává fenoménem. Nová koncepce ji posouvá ještě dále

28. května 2024 12:06 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostrava urazila spoustu cesty při formování cyklodopravy ve městě. V posledních letech se stále více mění ze sportu a rekreace na způsob dopravy třeba do práce nebo za zábavou. Trend potvrzuje i nová koncepce.

Na Černé louce plánuje Ostrava novou správní budovu. Přestěhuje do ní nejčastěji využívané služby

8. března 2024 11:03 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Na Černé louce v centru Ostravy by měla být vybudována nová správní budova. Přestěhovala by se do ní agenda, která je občany nejčastěji využívána, tedy například vyřizování občanských průkazů, řidičáků či pasů. Vzhled budovy by měl být výsledkem architektonické soutěže.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

18. dubna 2024 11:58 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.


Ostravští letečtí záchranáři spěchali k pacientce nezvykle po svých

Dnes 23:27 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Úplně jiný způsob dopravy zvolili ve středu záchranáři, kteří jinak běžně k zásahům létají vrtulníkem. Tentokrát vzali své vybavení na záda a k pacientce ze své základny vyrazili pěšky. Případ byl totiž ohlášen v sousedním obchodním centru.

Nezákonně ozbrojený pytlák lovil na Karvinsku chráněné dravé ptáky

Dnes 13:56 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Ostravští celníci ze sekce pátrání Generálního ředitelství cel odhalili osoby, které neoprávněně nakládaly s chráněnými živočichy. Realizace trestního spisu proběhla v březnu na Karvinsku. Celníci při domovních prohlídkách ve spolupráci s inspektory České inspekce životního prostředí zajistili celkem 18 živých neoprávněně držených exemplářů.

Armáda zaujala studenty interaktivním workshopem

Dnes 19:11 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Přiblížit žákům hlavní témata "Přípravy občanů k obraně státu" (POKOS), představit současnou armádní techniku a také možnost si většinu činností vojáků prakticky vyzkoušet, tak vypadaly projektové dny s Armádou České republiky na Střední škole techniky a služeb v Karviné a na Mendlově gymnáziu v Opavě.

Žáci ZŠ Žákovská v Havířově se zapsali do České knihy rekordů za nepřetržitou resuscitaci

Žáci a studenti se na ZŠ Žákovská v Havířově zasadili o zápis do České knihy rekordů, a to za nepřetržitou resuscitaci. Akci, která měla celkově edukační podtext, pro ně připravila nezisková organizace Sportovní-klub.cz.

Policisté zadrželi recidivistu, který se vloupával do různých objektů v Ostravě

Dnes 9:54 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Spolupráce mezi kriminalisty z Ostravy-Poruby, Vítkovic a Hrabůvky vedla k úspěšnému zadržení podezřelého muže, který se dopustil série vloupání. V průběhu tří měsíců policie obdržela několik oznámení o vloupání do různých objektů, od sklepních prostor až po velkosklady a kanceláře.

Hasiči v Havířově nacvičovali hašení střešních konstrukcí

Dnes 18:59 | Havířov | Libor Běčák

Neobydlené bytové domy určené k demolici poskytly hasičům v Havířově ideální podmínky pro výcvik v terénu. Hasiči zde cvičili možnosti postupů při zdolávání požáru ve střešních konstrukcích.

Bubnovačka upozornila na ochranu dětí, které čelí násilí

Lekce muzikoterapie pořádá Mateřská škola Čeladenská Beruška šestkrát až osmkrát ročně, a to ve spolupráci se speciální pedagožkou Lenkou Břenkovou. Ta se Veselému muzicírování věnuje více než deset let.

Nový Jičín vybral architekta pro vizi kulturního domu, jeho majitelem se stane v prosinci

Rada města vybrala architekty, kteří zpracují studii využití budoucího kulturního domu Nové Slunce. V prosinci se také město stane majitelem tohoto objektu.

Listopadové Vánoce prožily děti v Dětském domově ve Vrbně pod Pradědem díky originálnímu projektu

Včera 21:48 | Celý MS kraj | Karel Soukop

V dětském domově ve Vrbně pod Pradědem dostaly děti předčasnou vánoční nadílku. Listopadových Vánoc si užily díky originálnímu nápadu a projektu skupiny fotbalových a hokejových karet. Autor projektu získal potřebné finance z aukcí sportovních karet, které poslali lidé.

Hasiči bijí na poplach. Špatné parkování může být i za zmařeným životem

Neukáznění řidiči na sídlištích v Ostravě způsobují závažné problémy hasičům, kteří často bojují s nemožností projet úzkými ulicemi blokovanými vozidly. Zpoždění, která tak mohou vznikat, ohrožují lidské životy a mohou znamenat i větší materiální škody.

V základní škole v Radvanicích mají unikátní venkovní učebnu. Je určena k enviromentální výuce

Základní škola v Radvanicích otevřela první venkovní učebnu Archimedes v Moravskoslezské kraji. Tento projekt podporuje interaktivní výuku s důrazem na udržitelnost a enviromentální témata. Při hodinách mohou být žáci v kontaktu s dětmi v podobných učebnách v zahraničí.

Starosta Ostravy-Jihu ocenil úspěchy mladých gymnastek na Mistrovství Evropy

Skupinu úspěšných mladých sportovkyň ocenil na radnici starosta Martin Bednář. Dívky z gymnastického klubu Vítkovice nedávno reprezentovaly Českou republiku na Mistrovství Evropy v ázerbájdžánském Baku, kde dosáhly vynikajícího úspěchu.

Ostrava rekordně investuje do vodohospodářské infrastruktury. Ztráty vody jsou nejnižší v zemi

Ostrava pokračuje ve velkých investicích do obnovy a modernizace své vodohospodářské infrastruktury. Jen letos vynaložilo město na tyto projekty přes 800 milionů korun. I díky tomu má v potrubí nejnižší ztráty vody z celé země.

Slezskoostravský domov Kamenec se stal už počtvrté nejlepším domovem pro seniory v Česku

Domov pro seniory Kamenec se znovu stal nejlepším zařízením svého druhu v České republice. V rámci Značky kvality v sociálních službách opět získal pět hvězd a nejvyšší hodnocení si odnáší už počtvrté.

V Ostravě se uskutečnil festival designu. Lidé nakupovali, poslouchali přednášky a mohli i tvořit

25. listopadu 2024 10:29 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Unikátní prostředí zrekonstruované Ostravice hostilo oblíbený a už i tradiční prodejní festival designu Meat Design 2024. Kromě prezentace designérů si návštěvníci mohli užít bohatý doprovodný program a třeba si i sami něco vyrobit.

První vánoční strom v Ostravě svítí na náměstí SNP

25. listopadu 2024 8:45 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová | Regionální zprávy POLAR

V Ostravě se rozzářil první vánoční strom, a to na zábřežském náměstí SNP před kulturním domem Akord. Nechyběl zde ani primátor Jan Dohnal či zástupci vedení obvodu Ostrava-Jih. Akce se ale neobešla bez drobných technických potíží.

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy. Zklidní se i automobilová doprava
Vydáno 10. ledna 2023 10:32, Ostrava-město, Tomáš Kořistka
Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000035173/ostrava-ma-novou-koncepci-cyklodopravy-zklidni-se-i-automobilova-doprava