Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy. Zklidní se i automobilová doprava

Ostrava-město |

Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

Nahlásit chybu


K tématu

Cyklodoprava se v Ostravě stává fenoménem. Nová koncepce ji posouvá ještě dále

28. května 2024 12:06 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostrava urazila spoustu cesty při formování cyklodopravy ve městě. V posledních letech se stále více mění ze sportu a rekreace na způsob dopravy třeba do práce nebo za zábavou. Trend potvrzuje i nová koncepce.

Ostrava chce moderní bulvár s veřejným prostorem. Dvě navazující ulice měří asi 12 km

18. října 2023 18:40 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka

Jak už jsme vás informovali, chce vedení Ostravy vytvořit z ulice 28. října a na ní navazující Opavské, moderní bulvár s kvalitním veřejným prostorem. Koncepci nové podoby 12 km dlouhé ulice nyní posvětili i zastupitelé.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

18. dubna 2024 11:58 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.


V Ostravě-Porubě pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Bývalý slavný fotbalista Tomáš Ujfaluši pomohl klubu 1. FC Poruba s náborem dětí

Fotbalový klub 1. FC Poruba hledá nové kluky a holky. Uspořádal proto nábory nových fotbalových hvězdiček. Přijít mohl každý, kdo má chuť sportovat.

Havířov bojuje s potkany, ti si ve velkém pochutnávali i v hypermarketu

Potkani představují pro města noční můru. Neustále s nimi bojují i v Havířově, kde musí opět přistoupit k plošné deratizaci. Hlodavci velké škody napáchali i v jednom hypermarketu.

Senior v nazouvácích se ztratil na procházce, policie ho našla několik kilometrů od domova

Dnes 10:01 | Studénka | Lukáš Zavadil

Úterní pátrání po téměř 80letém seniorovi na Novojičínsku mělo šťastný konec. Muž, který se vydal na procházku bez mobilního telefonu a v nazouvácích, byl nalezen několik kilometrů od domova díky rychlému zásahu policie a spolupráci s veřejností. Senior byl převezen do nemocnice, kde se potvrdilo, že je v dobrém zdravotním stavu.

Začala podzimní výzva 10 000 kroků, zapojit se může úplně každý

Od října začala další pravidelná výzva 10 tisíc kroků. Kdo se do ní zapojí, zlepší si kondici a přispěje k lepšímu zdraví a životnímu stylu. Ti nejlepší budou navíc odměněni. Zapojit se mohou jednotlivci i týmy všech věkových kategorií. A soutěží se také v rámci jednotlivých měst.

Beskydský endoskopický workshop se věnoval miniinvazivním zákrokům

Nemocnice ve Frýdku-Místku pořádala další Beskydský endoskopický workshop. Lékaři a sestry, převážně z kraje, ale i Česka a Slovenska, si vyměňovali zkušenosti v oblasti gastroenterologie. Letos se řešily miniinvazivní zákroky u onemocnění, kde bylo dříve potřeba operace.

Technické služby fungují pod odborem údržby majetku, na zimu jsou připraveny

Studénka připravuje založení vlastních technických služeb. Zatím fungují jako oddělení v rámci odboru údržby majetku. Rozhodli o tom zastupitelé na poslední schůzi. Město pokračuje i v nákupu nové techniky.

Povodně zničily v Havířově cyklostezku u řeky Lučiny

Povodně zcela zničily v Havířově cyklostezku u řeky Lučiny. Magistrát musí nyní najít řešení, jaký zvolit povrch při následné rekonstrukci. Opravy začnou zřejmě až v příštím roce.

Starostka Ostravy-Poruby poděkovala všem lidem, kteří pomáhali s následky povodně

Zářijová ničivá povodeň opět ukázala, že lidé mají velká srdce. Vytopeným Porubanům pomáhaly stovky lidí, hasiči, řada firem i zaměstnanci radnice. Patří jim za to velký dík.

Je to tu! Síť stezek pro bikery v karvinském Černém lese je konečně legální

Datum 28. září se zapíše do historie oddílu karvinských bikerů jako jeden z nejvýznamnějších dnů. Oficiálně se jim podařilo zprovoznit síť stezek plnou trailů , kterou právě v tento den slavnostně otevřeli.

Starostka Ostravy-Poruby poděkovala všem lidem, kteří pomáhali s následky povodně

Zářijová ničivá povodeň opět ukázala, že lidé mají velká srdce. Vytopeným Porubanům pomáhaly stovky lidí, hasiči, řada firem i zaměstnanci radnice. Patří jim za to velký dík.

Bývalý slavný fotbalista Tomáš Ujfaluši pomohl klubu 1. FC Poruba s náborem dětí

Fotbalový klub 1. FC Poruba hledá nové kluky a holky. Uspořádal proto nábory nových fotbalových hvězdiček. Přijít mohl každý, kdo má chuť sportovat.

V Ostravě-Porubě pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Ve Studiu G si zahrají profesionálové i studenti

Studio G je jednou z nejmladších divadelních scén v Ostravě. Vzniklo teprve v roce 2019 na místě bývalého papírnictví, jehož prostory členové přebudovali na kavárnu a divadelní sál. Od té doby slouží kultuře.

Klub 1. FC Poruba uspořádal nábor fotbalových hvězdiček s Tomášem Ujfalušim. Přišly desítky dětí

Klub 1. FC Poruba hledá nové kluky a holky. Uspořádal proto nábory nových fotbalových hvězdiček. Přijít mohl každý, kdo má chuť sportovat.

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy. Zklidní se i automobilová doprava
Vydáno 10. ledna 2023 10:32, Ostrava-město, Tomáš Kořistka
Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000035173/ostrava-ma-novou-koncepci-cyklodopravy-zklidni-se-i-automobilova-doprava