TV Polar: Proč jste se rozhodl stát se senátorem?
LŽ: "To souvisí s obměnou lidí v ODS, já jsem do této role vyslán. Myslím si, že mám cenné zkušenosti jak z veřejné správy, tak z odborných kruhů, kdy jsem pracoval na úseku životního prostředí, jsem dostatečně stár, abych mohl být senátorem, takže to jsou všechno důvody, které splňuji, abych mohl být senátorem. Jinak jako senátor chci sloužit především voličům."
TV Polar: Jaký má, podle vás, senát význam? Už několikrát se hovořilo i o jeho případném zrušení...
LŽ: "Ta diskuze je dlouhodobá o tom jak je zakotvena role senátu v Ústavě ČR. Řekl bych to jednoduše. V době, kdy poslanecká sněmovna vyrobí špatný zákon, nebo který je třeba poopravit, tak od toho je tady senát, aby ho zachytil, ještě jednou projednal a zkontroloval jestli je v pořádku. Pokud je, tak jde dále, pokud ne, tak ho vrátí."
TV Polar: Na vašich webových stránkách píšete, že chcete vrátit pozici senátora do dřívější role, to znamená starat se o lidi, kteří ho zvolili. Jak?
LŽ: "Dnes je situace taková, že je senátor zvolen, ztratí se ze svého volebního obvodu, musím říct, že takto to funguje v posledních letech v Ostravě, a zase se objeví, když se má ten jeho mandát prodloužit. Já si myslím, že senátor tím, že je volen konkrétními lidmi v konkrétním obvodu, by měl v tom obvodu fungovat a pomáhat těm věcem, kterými ten konkrétní obvod žije."
TV Polar: Ve svém programu máte, že chcete novou Ostravu - lepší místo pro život, které projekty jsou, podle vás, pro Ostravu nejdůležitější?
LŽ: "Nová Ostrava je souhrnný název pro několik projektů, které by měly do budoucna, do desíti let, opravdu změnit tvář Ostravy, je to Nová Karolina, oblast Dolních Vítkovic, bezpochyby by to měly být projekty, které vznikly při příležitosti kandidatury Ostravy na Evropské hlavní město kultury 2015, rád bych těm projektům pomáhal, protože jsem u mnohých z nich byl."
TV Polar: Zmínil jste kandidaturu Ostravy na Evropské hlavní město kultury 2015, proč si myslíte, že dostala přednost Plzeň, kde se stala chyba?
LŽ: "Já považuji rozhodnutí komise za skandální, protože vyčítat někomu přílišnou ambicióznost, protože to byl ten hlavní důvod, je nehoráznost a z toho pohledu si myslím, že ta komise nepochopila záměr a smysl přihlášky."
TV Polar: Co si myslíte, že s těmi projekty bude dál?
LŽ: "Zastupitelstvo Ostravy schválilo rozpočtový výhled do roku 2015, kde jsou schváleny 2 miliardy korun na postupnou realizaci toho projektu na Černé louce. Myslím si, že by nové zastupitelstvo se k tomu mělo vrátit, a říct, zda projekt bude realizovat a v jakém rozsahu a časovém horizontu."
TV Polar: Chcete podpořit odpovědné hospodaření, nyní odpovědné není?
LŽ: "Ve městě hospodaření odpovědně je, za tím si stojím. To heslo bylo spíše směřováno na to, že chci v senátu pomoci všem reformám nebo respektive pohlídat jako senátor reformy, které chystá stávající vláda, a o které si řekli lidé v parlamentních volbách. To je to povýšení úrovně odpovědnosti hospodaření z města na úroveň státu."
TV Polar: Je Ostrava bezpečné město?
LŽ: "Je bezpečné město jako srovnatelně velká města. Samozřejmě jsou lokality, které mají zvýšenou pouliční kriminalitu a tam je důležité, abychom uměli toho konkrétního viníka chytit a potrestat. A to se dá například udělat novelou trestního zákona, který by urychlil celý ten proces od konkrétního skutku, ke konkrétnímu potrestání."
TV Polar: Jak by to podle vás mělo vypadat v praxi, zvýšíte například počet strážníků?
LŽ: "To je věc, kterou senátor nemůže, je to věcí státu, státní policie, věc samosprávy a městských policistů. Na druhé straně co se týká vykrádání aut, lidé už ani strážníky nevolají, aby to řešili, protože si myslí, že se stejně nic nevyřeší. A to si myslím, že postupnou prací, konkrétními projekty, jako je bezpečné město a podobně, odstraňovat."
TV Polar: Jak by se podle vás měla řešit doprava v Ostravě? ...a samozřejmě také parkování...
LŽ: "Založili jsme projekt inteligentních dopravních systémů, jeho první, pilotní fáze už je od letošního roku v provozu, který navádí lidi na volná parkovací místa a myslím, že je využíván. Tento systém je nachystán jako stavebnice, takže v dalších krocích by měl pokračovat, kdy by měla být nainstalována další zařízení, která by zajišťovala plynulejší dopravu v Ostravě, která umožní preferenci MHD a podobně. Je to ambiciózní projekt, který bude trvat několik let, ale myslím si, že je dobře založen."
TV Polar: Jak chcete motivovat lidi, aby využili raději MHD, než aby sedli do aut?
LŽ: "MHD už dnes spotřebovává městu každou šestou korunu, pro srovnání, MHD v Ostravě stojí asi 1,5 mld korun, z toho jedna mld jde z rozpočtu města a půl mld platí lidé. Proto na každé jízdence je napsáno, že město přispívá na dvacetikorunovou jízdenku čtyřiceti korunami, čili ta doprava je dnes velmi drahá, ale je využívána velmi dobře. Diskuze je nyní o tom, jestli mají vznikat záchytná parkoviště. Ta mohou vznikat ve městech, která mají jedno centrum a tam se doprava koncentruje. Ostrava má tři centra, ve kterých se žije a ta doprava je mnohem složitější a vymyslet nějaký systém, který by převáděl lidi z individuální dopravy na hromadnou, není jednoduché."
TV Polar: Co znečištěné ovzduší, co se dá udělat pro jeho zlepšení?
LŽ: "Myslím si, že by samospráva, kraj a stát měla lépe spolupracovat. Jakési memorandum o spolupráci by mohlo nahradit i tu žalobu na stát. Druhá věc jsou opatření, která nestojí moc peněz a mohou pomoci, jako například už nyní dáváme peníze na očistu komunikací. To je jedna z cest, která by mohla ten problém posunout, protože je to významný aspekt znečištění ve městě. Třetí věc je, prověření možnosti prodeje emisních práv na znečištění prachem. To by mohla být jedna z koncepčních cest, jak dlouhodobě vyřešit tento problém v regionu."
Celou besedu najdete zde.