Restrukturalizace Dopravního podniku Ostrava začala už v roce 2008 a vyvrcholila letos v lednu, kdy byla zřízena dceřiná společnost Ekova Electric. Výroba a opravy tramvají a trolejbusů byly jako komerční činnost odděleny od provozování hromadné dopravy.
Petr Kajnar (ČSSD), primátor Ostravy: „Zákony EU jasně vyžadují oddělení správy veřejných peněz od oddělení výroby, která je v komerčním prostředí."
Petr Pyšný, advokát: „Docházelo k porušení příslušných ustanovení smlouvy u EU, která zakazuje poskytovat neslučitelnou veřejnou podporu podnikatelským subjektům."
Vedení města připravuje další krok, kterým by měla být privatizace většinového podílu v Ekově. Pro další rozvoj je prý partner nezbytný. Město už má dva zájemce.
František Kořínek, ředitel Ekovy Electric: „Ekova nemá žádný vlastní produkt, který by byla schopna nabízet. Druhá věc je ta, že bychom byli v horizontu několika let schopni vyvinout vlastní produkt, ale ten produkt nelze prodávat bez toho, aniž byste měli obchodní zastoupení, vazby, servis, což je tak nákladné, že si to bez partnera neumím představit."
Aleš Boháč (ČSSD), náměstek primátora: „Když budeme dále kooperovat na výrobě a ten podnik bude vydělávat, tak bude přinášet peníze do matky, tzn. do dopravního podniku a můžeme je investovat kdekoliv chceme."
Prodeje většinového podílu se obávají odbory. Prý hrozí ztráty zisku. Do Ekovy přešlo z mateřské firmy 120 zaměstnanců a v letošním roce je plánován zisk 20 milionů korun.