Pryč se solí a blátem
Vašemu vozu prospěje celoroční pravidelné mytí. Někteří řidiči ale během zimních měsíců na údržbu exteriéru tak trochu rezignují, neboť vůz se znovu zašpiní, sotva vyjedete. Když ale mrazy definitivně skončí, přichází chvíle, kdy byste měli celé auto opravdu důkladně očistit od všech nečistot a nánosů.
Nemluvíme přitom jen o prachu a blátě na karoserii. Opláchnout byste měli i podvozek, důkladně očistěte kola, neškodí ani opláchnutí brzd. Sůl, která se používá k údržbě silnic během zimy, je velice agresivní a dokáže na laku i dalších částech vozů napáchat značné škody.
Nestačí pouze projet automatickou myčkou na pumpě, dejte si práci s ručním omytím vozu, případně vůz svěřte do rukou specialistů. Vhodné je i následné ošetření vozu speciální autokosmetikou.
Základní servis po zimě
Také návštěva servisu může dávat po zimě smysl. Jak jsme již naznačili, agresivní chemický posyp může na autě napáchat mnoho nepříjemností. Často to odnesou právě brzdy, které mohou zkorodovat, případně se do nich dostanou nečistoty, kvůli kterým se sníží jejich účinek.
Na jaře byste proto měli nechat brzdy zkontrolovat. V lepším případě bude stačit pouze jejich vyčištění, v horším případně vás čeká výměna destiček, nebo dokonce celých kotoučů.
Kvůli omrzlému čelnímu sklu dostanou často „na frak“ i stěrače, resp. gumičky na nich. Jejich výměna proto pomůže k jejich lepší funkčnosti a dokonalému setření veškeré vody z výhledu.
V neposlední řadě je vhodné provést čistění klimatizace. V létě vám bude lépe fungovat a nebudete vdechovat nezdravý vzduch plný plísní, alergenů a dalších dráždivých složek.
Co vás čeká v průběhu roku?
Hned během prvních měsíců nového roku byste si měli zkontrolovat, zda je s autem vše v pořádku i po „administrativní“ stránce. Čeká vás tento rok například kontrola na STK? Kdy budete řešit nové povinné ručení? Zkontrolujte i platnost dálniční známky nebo třeba svého řidičského průkazu.
Zapomněli bychom na pneumatiky!
Úplně (resp. téměř) všechny řidiče pak na jaře čeká přezutí na letní sadu pneumatik. Někteří možná ještě chvílí budou tzv. dojíždět starší zimní sadu, s příchodem vyšších teplot by už ale skutečně měli všichni přesedlat na pneumatiky letní, které jsou pro provoz během teplých měsíců mnohem vhodnější. Lépe odvalují ve vyšších rychlostech vozu, k rozpálenému asfaltu lépe přilnou a pomaleji se také v těchto podmínkách oproti zimní sadě sjíždí.