Tehdy bylo pro téměř každého podnikatele razítko nezbytností. Měl na něm totiž údaje o své firmě. Díky tomu nemusel na doklady neustále vypisovat svoji adresu nebo IČ a místo toho použil razítko – bylo víceméně zárukou, že doklad obsahuje potřebné údaje a půjde použít do účetnictví.
Jenže tyto časy jsou už dávno pryč. Naprostá většina dokladů se tvoří elektronicky. Chytré programy mají vaše údaje uložené a na doklady je vkládají automaticky. Díky tomu už razítka nejsou potřeba.
Jaké údaje o sobě musíte uvést na faktuře?
Jako OSVČ uvádíte:
- jméno a příjmení,
- sídlo,
- IČ,
- označení registru, ve kterém jste zapsaní (pro OSVČ je to typicky živnostenský rejstřík).
Pokud máte firmu, uvádíte:
- název,
- sídlo,
- IČ,
- označení registru, ve kterém jste zapsaní (obchodní rejstřík).
Jestliže zatím nejste plátci DPH, tuto informaci na fakturu výslovně uveďte.
A jak je to s podpisem?
Když vystavujete fakturu, nemusíte ji vlastnoručně podepisovat. Fakturační programy, jako třeba iDoklad, sice umožňují na fakturu vložit váš naskenovaný podpis, ale je to hlavně vizuální záležitost. Někteří lidé mají totiž pocit, že s podpisem vypadá faktura lépe. Nicméně žádný zákon neukládá, že by na faktuře musel být podpis.
Fakturační program šetří čas
Vytvoření faktury je ve specializovaném programu otázkou maximálně minuty. V programu si totiž nejdřív vytvoříte ceník. Z něj pak na pár kliknutí vložíte do faktury příslušné položky i s jejich cenou.
Všechny položky pak program sečte a zobrazí koncovou cenu. Pokud chcete zadat slevu, do pole napíšete její výši a doklad částku přepočítá.
Jak jsme už zmínili, vaše fakturační údaje jsou v softwaru uložené a rovnou se vkládají na faktury. Co se týče údajů klienta, stačí napsat jeho IČ. Zbytek údajů si program načte z veřejného rejstříku ARES, takže je nevypisujete ručně.